Over og ut for Yahoo
Det amerikanske telekonsernet Verizon kjøper nettportalen og søkemotorselskapet Yahoo for 4,8 milliarder dollar (41 mrd. kr).
Meldingen om salget ble sendt ut før New York-børsen åpnet mandag etter lekkasjer i amerikanske medier i helgen.
I en melding varsler Verizon at selskapet nå tar steget til å bli et globalt mobilt mediekonsernet. Verizon kjøpte i fjor opp det største amerikanske internettselskapet AOL, melder det britiske kringkastingsselskapet BBC på sine hjemmesider.
Yahoo har ifølge egne tall over én milliarder brukere globalt hver måned.
Selskapet, som var en av internetts første store portaler, har imidlertid slitt i konkurransen med søkemotorgiganten Google og andre nettselskaper.
Sluttpakke på nesten 500 millioner kroner
I 2012 ble Marissa Mayer hentet fra en lederstilling i Google i et forsøk på å blåse nytt liv i Yahoo, men hun lyktes ikke.
Mayer kan nå trøste seg med en sluttpakke på hele 57 millioner dollar, ifølge The New York Times.
Yahoo kan forsvinne
Jaktet på kjøpere
I februar i år varslet selskapet at det var på jakt etter «strategiske alternativer» for sin nettvirksomhet.
Mayer skriver i en melding at «Yahoo er et selskap som har endret verden, og som vil forsette å gjøre det sammen med Verizon og AOL».
Avtalen med Verizon omfatter ikke Yahoos eierandel i den kinesiske nettgiganten Alibaba.