Økonomi

Aftenpostens lesere har stemt: Disse matnyhetene vil floppe

Synnøve Finden har tidligere forsøkt å selge brunost med sjokolade. Det gikk ikke særlig bra. Nå forsøker de igjen, men folket tror ikke det vil selge.

I disse dager er det tid for årets største slipp av nyheter innenfor dagligvaresektoren. Foto: Ingar Storfjell / Synnøve Finden

  • Marita E. Valvik

Nærmere 18.000 av Aftenpostens lesere hadde innen fredag ettermiddag avsagt sin dom. Av varene som lanseres i disse dager, har de minst tro på brunost med sjokoladesmak og gresk yoghurt med aloe vera-smak.

Over 5000 av de 18.000 som har stemt, har lite tro på brunosten. Tilsvarende mener 2500 at aloe vera-yoghurt ikke kommer til å klare seg.

  • Les også: Dette er årets nyheter i matbutikkene. (For abonnenter)

– Da må jeg oppfordre folk til å smake på både brunosten og den nye greske yoghurten. Særlig de som har stemt her, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden.

Matvareprodusentene lanserer flere ganger i året nye varer med brask og bram, og gjerne med enorme markedsføringsbudsjetter. Mange av produktene får ytterst korte liv.

Prøver nok en gang

Det er ikke første gang Synnøve Finden forsøker seg med en spesiell brunost. I 2001 lanserte de både Sjokobrun, som var en brunost med lys melkesjokolade, og en brunost med nøtter og honning.

Har du ikke sagt din mening om hvilke varer du har minst tro på, så kan du stemme her:

Synnøve Finden har tidligere forsøkt å lansere brunosten Sjokobrun. Nå forsøker de igjen. Foto: Synnøve Finden

Sjokobrun ble i butikkene helt til 2007, men har siden vært ute av hyllene.

– De som smakte Sjokobrun, likte den veldig godt. Det er et av de produktene mange har spurt etter siden det forsvant ut. Nå har vi en enda bedre versjon av denne osten, sier Tollefsen og fortsetter:

– Blindtester vi har gjennomført, viser at syv av ti foretrekker våre brunoster, så igjen: Vi oppfordrer folk til å smake før de gjør seg opp en mening.

Han tror denne osten kan bli en favoritt hos mange og samtidig føre til økt salg av brunost. Brunostkategorien er en ganske stor påleggskategori, men det har vært lite vekst i kategorien den siste tiden. Det håper Tollefsen Sjokobrun kan endre på.

– Dessuten inneholder brunost Jod, noe som er svært viktig i kostholdet. Så om du ikke spiser brunost, burde du kanskje begynne, sier Tollefsen.

Først med Gresk Yoghurt

Synnøve Finden har i mange år utfordret Tine på Tines hjemmebane. Både når det gjelder gulost, brunost og yoghurt har de kommet med nye varianter.

- En frisk og god smak vi tror vil slå an. Prøv den, anbefaler kategoridirektør Magnus Tollefsen om den nye greske yoghurten med aloe vera som kommer i butikkene ganske snart. Foto: Synnøve Finden

– -Aloe Vera er en av de hotteste smakstrendene i hele verden. Vi synes Nordmenn fortjener å bli kjent med den også. Folk omfavnet den greske yoghurten vår, de liker nye smaker, sier Tollefsen.

De siste årene har Synnøve Finden innført en rekke nye produkter i hyllene. I tillegg til Gresk Yoghurt, trekker Tollefsen frem Perleost, Kongsgård-osten, Synnøve Granola og Synnøve Grovkrisp. I tillegg får rå Juice med 30 prosent mer C-vitamin plass i flere butikker. Den ble lansert i fjor, men da bare i spesielt utvalgte kjeder.

Synnøve Finden er også ansvarlig for Peppes Pizza-serien og der kommer det også to nye toppinger til pizzaen, marinerte biffstrimler og kyllingboller texmex.

I fjor lanserte de osten Kongsgård med typebetegnelse «en Jarlsberg-ost». Det ble mye oppstyr og rettssaker fordi Tine mente at Synnøve hadde brukt Jarlsberg-navnet. Tine fikk medhold og Synnøve fikk masse oppmerksomhet om sin nye ost.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Næringsmiddelindustrien