Økonomi

Snart åpner den nye taxfree-butikken på Gardermoen

Den 1. september åpner en splitter ny taxfree-butikk for ankommende passasjerer på Oslo Lufthavn. Den blir mer enn dobbelt så stor som dagens ankomstbutikk.

Dette er tilbudstorget i den nye taxfree-butikken på Oslo Lufthavn. Det nye utsalget åpner 1. september. Foto: TRN

  • Knut-erik Mikalsen

Den nye taxfree-butikken for ankommende passasjerer blir større og åpnere enn dagens ankomst-butikk. Foto: TRN

Det er ikke mange ukene til selskapet skal slippe inn de første kundene i det nye taxfree-området, som bl.a. byr på et mye større vareutvalg enn i dag og i større og helt nye lokaler.

Da skal det bli slutt på å måtte albue seg frem i en overfylt ankomstbutikk, slik mange ofte opplever i dag.

– Vi gleder oss. Dagens ankomstbutikk er alt for liten for å dekke behovet. Her blir det luftigere, mer åpent og oversiktlig. Vi både håper og tror at de nye butikklokalene ville falle i smak, sier sjefen for Travel Retail Norway (TRN), Håkon Fjeld-Hansen, til Aftenposten.

  • Og at folk legger litt av reisekassen sin igjen her, skyter han inn.
  • LES OGSÅ:Helsedirektoratet mener at rosa papir på vinflasker er ulovlig reklame.

Det er brede gater gjennom hele den nye taxfree-butikken på Gardermoen. Foto: TRN

Landets største på ankomst

Den nye ankomstbutikken ligger vegg i vegg med dagens, og når skilleveggen fjernes vil de to butikkene til sammen utgjøre et areal på 4.000 kvadratmeter.

Den nåværende butikken på ankomst utland er allerede landets i særklasse største taxfree-butikk målt etter omsetning.

Nå skal det bli enda mer:

– Vi regner med en salgsvekst på seks-sju prosent. Det skjer ut fra en omsetning som i dag er på to milliarder kroner, sier Fjeld-Hansen. TRN har investert mellom 250 og 300 millioner kroner i to nye taxfree-utsalg på OSL, den andre skal komme på avgang i den delen av den utvidede terminalen som åpner i april neste år.

Gjør klar for store forandringer

Den nye ankomstbutikken byr på store forandringer i forhold til i dag:

– Først og fremst mer plass, vi mer enn dobler arealet. Det gir oss mulighet til å tilby ikke mindre enn 600 nye produkter innenfor alle de typiske taxfree-varene.

– Så har vi sørget for lysere og hyggeligere lokaler med digitale illustrasjoner som skal gi reisende et tydelig inntrykk av å ikke bare komme til Gardermoen og Oslo, men til Norge, presiserer Fjeld-Hansen.

De nye lokalene byr bl.a. på en egen «herreavdeling» med lukter for menn, kosmetikkutvalget for damene blir kraftig økt i tillegg til at vinutvalget blir vesentlig bedre.

– Vi har også fått plass til en egen liten negl-bar, der passasjeren kan få testet ulik negl-lakk. Blir spennende å se hvordan det nye tilbudet blir tatt imot, sier Fjeld-Hansen.

Håkon Fjeld-Hansen (t.v.) er sjef for Travel Retail Norway, mens Egil Thompson er konserndirektør i Avinor den ennå helt uferdige taxfree-butikken på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Alkohol og tobakk bak vegger

Butikkene ligger på hver sin side av en sju meter bred gate som også skal sørge for at de som ikke ønsker å handle på flyplassen skal komme seg greit ut.

Flere av butikkene ligger skjermet bak fargede glassvegger og andre dekorasjoner inne i butikkområdet. Verken TRN eller Avinor vil risikere den samme kritikkstormen som for et par år siden. En dominerende utstilling der folk ramlet midt opp kasser med brennevin, vin og øl satte sinnene i kok både blant reisende og myndighetene.

– Vi må påse at taxfreesalget ikke virket påtrengende for de reisende og et av kravene våre er at de som ikke vil handle greit skal kunne komme seg ut av flyplassen, sier konserndirektør i Avinor, Egil Thompson.

Flere av butikkene ligger bak vegger, bl.a. gjelder det tobakk- og alkoholutsalgene. Foto: TRN

Taxfree-inntektene viktige, mener Avinor

Han presiserer imidlertid at det er viktig for norsk luftfarts økonomi at taxfree-handelen fungerer godt.

– Avgiftene vi henter fra flyselskapene utgjør en stadig mindre andel av Avinors inntekter, og viktigere blir de såkalte kommersielle inntektene som bl.a. taxfree. Dette er med på å finansiere et tettbygd nett av flyplasser i hele landet, sier Thompson.

Det mest moderne av teknologi er tatt i bruk, bl.a. tar man i bruk roboter i varemottaket som skjer hver eneste morgen. Robotene skal brukes til å frakte varene fra mottaket og frem til butikken.

– Jeg har ikke hørt om noen andre flyplasser i Europa som har tatt i bruk robot-teknologien, så vi blir nok de første, sier Fjeld-Hansen.

LES OGSÅ: Disse kassene gir deg flere flyruter og billigere billetter.

Les mer om

  1. Taxfree
  2. Norwegian
  3. Scandinavian Airlines (SAS)

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Siv Jensen trosser taxfree-press fra Stortinget

  2. ØKONOMI

    Polet kan få overta taxfree-salg av alkohol

  3. REISE

    Nå har Oslo Lufthavn «snikåpnet» nesten hele den nye delen

  4. ØKONOMI

    Godt skjult sukkertøy med 18-årsgrense selger som aldri før

  5. ØKONOMI

    Da taxfreebutikkene flyttet spriten, falt salget. Akkurat som planlagt.

  6. POLITIKK

    KrF tar taxfree-salg inn i regjeringsforhandlingene