Økonomi

Ny avtale om luftrommet skal gi billigere og raskere flyreiser

Norden og de baltiske stater forenes i et nytt luftromsamarbeid. Det reduserer flyselskapenes kostnader med 60 millioner kroner og sparer miljøet for 32 millioner kilo CO<sub>2</sub> hvert år.

I går sa SAS til Aftenposten at selskapet er nødt til å fly «slalåm» nedover i Europa på grunn av de nasjonale luftrommene. Heretter kan det bli annerledes, i hvert fall i Nord-Europa. Knut-Erik Mikalsen

  • Nordis Seel Tennes

I 2020 skal luftrommet utvides til også å gjelde Storbritannia, Irland og Island.

I november i år lanseres Free Route Airspace (FRA). Det er et samarbeid mellom Norge, Finland, Estland, Latvia, Sverige og Danmark.

– Det går ut på at flyselskapene kan planlegge fritt hvor de ønsker å fly gjennom det aktuelle luftrommet, uten å ta hensyn til faste ruter, slik de må i dag. Dette vil gi innsparinger for flyselskapene ved at de kan planlegge med mindre drivstoff og dermed redusere ulempene for miljøet generelt, sier Anders Kirsebom, direktør for Avinor Flysikkerhet og fungerende konsernsjef i Avinor.

Han er fornøyd med at Norge og partnerlandene leverer i tråd med forventninger fra EU. – Dette prosjektet ble trukket frem på et arbeidsmøte i Brussel for en måned siden, som et godt eksempel når det gjelder gjennomføring av et slikt prosjekt, sier Kirsebom.

Utvider i 2020

Etter planen skal FRA utvides til å omfatte Storbritannia, Irland og Island i 2020.

– Luftrommet heter Borealis FRA og er anerkjent av EU-kommisjonen. Det frie luftrommet vil da gå fra Russland i øst til Canada i vest og medføre enda større besparelser for både miljøet og flyselskapene, sier Kirsebom.

NHO Luftfart er en interesse— og arbeidsgiverorganisasjon for flyselskaper og andre luftfartsrelaterte virksomheter i Norge. Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener FRA er en god løsning, men sier man må få til et bedre institusjonelt samarbeid i Norden spesielt og i Europa generelt.

– Vi er ikke i mål. FRA er en positiv utvikling, men det ligger fortsatt et stort potensial når det gjelder det institusjonelle samarbeidet. Det er derfor EU nå vurderer søksmål mot sine egne land, sier han.

I går skrev Aftenposten om hvordan EU-kommisjonen truer med å gå rettens vei mot en rekke europeiske land hvis de ikke får i gang arbeidet med en felles luftblokk innen to måneder.

– Ikke i mål

I Europa er det rundt 60 til 70 flykontrollsentraler. Dette fører til kronglete ruter, mer utslipp og lengre reiser. I løpet av en flyreise fra Oslo til Stockholm er flyet først innom kontrolltårnet på Gardermoen, som får flyet inn i riktig luftkorridor. Så tar flykontrollsentralen på Røyken over frem til svenskegrensen. Der loses flyet videre av en svensk flykontrollsentral. Lothe mener dette er et godt eksempel på en del av flybransjen som kan løses mer effektivt.

— I USA har de dobbelt så mye flytrafikk som i Europa. De klarer seg med 20 flykontrollsentraler og mener likevel at de har for mange. Det er helt åpenbart at dette kunne vært løst på en bedre måte. Man kan få til et sterkere organisatorisk samarbeid, sier han.

  1. Les også

    Du kan ha tusener til gode etter flyreisene

  2. Les også

    Fengselsfugler flys med SAS

  3. Les også

    Jungel i luften gir dyrere billetter, økte utslipp og flere forsinkelser

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Avinor: Vil ta år før luftfarten er tilbake til det normale

  2. ØKONOMI

    Arshad Jamil og familien fra Oslo var trolig minutter fra å fly hjem fra Pakistan da beskjeden kom

  3. ØKONOMI

    I sommer kan hver tredje flyavgang bli forsinket. Her er luftromssjefens råd.

  4. REISE

    Hvorfor tar noen flyturer lengre tid i dag enn på 70-tallet?

  5. ØKONOMI

    Nesten alle vil handle mindre for å redde klimaet, men bare halvparten vil ofre reiser

  6. VERDEN

    En helt unik dom stopper utvidelse av Heathrow. Nå øyner miljøvernere i flere land håp.