Økonomi

Nå slåss dagligvarekjedene om å gi deg den høyeste rabatten på frukt og grønt

Dagligvarekjedenes rabatter på frukt og grønt øker nå kraftig fra uke til uke. – Det kommer til å kriges tøft fremover, sier Coop.

De tre store dagligvarekjedene gir store rabatter på sunne varer om dagen. Foto: Frank Lynum, Rema, Kiwi

  • Frank Lynum

Kampen om å tilby kundene bililgst frukt og grønt tok en ny og heftig omdreining rett før helgehandelen skulle ta til. Da økte både Rema- og Kiwi-kjeden sine allerede omfattende rabatter på disse sunne varene.

  • Les mer: Slik startet priskrigen

I forkant av det siste rabattstuntet hadde de tre store kjedene disse rabattene på frukt og grønt:

  • Rema: 10 prosent lavere pris på frukt og grønt ved bruk av appen Æ.
  • Kiwi: 15 prosent bonus på frukt og grønt for Kiwi pluss-kunder.
  • Coop: 11 prosent bonus, i tillegg kommer kjøpeutbytte, for brukere av Coops medlemsapp.

Sånn så det ut før rabattene ble økt enda mer før helgen. Foto: Morten Uglum / Kiwi

Men Rema likte tydeligvis ikke at Kiwi hadde høyeste prosentrabatt etter at de doblet sin rabatt fra 7,5 prosent til 15 prosent. Derfor doblet Rema sin Æ-rabatt til 20 prosent. Det førte igjen til at Kiwi nærmest umiddelbart økte til 25 prosent, fordi kjeden har lovet kundene aldri å gi seg på pris.

– Vår aller viktigste varegruppe er frukt og grønt. Vi vil at våre kunder skal være trygge på at det lønner seg å handle frukt og grønt hos oss, derfor øker vi vår rabatt til 25 prosent frem til 12. februar, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Kampen om å fremstå som billigst på frukt og grønt er knallhard. Kjedene vil gjerne fremstå som sunne, og alle de tre store har gått til massive priskutt.

Hva blir det neste? Bare én kjede kan ha høyest rabatt... Foto: Gorm Kallestad/ NTB Scanpic, Kiwi/Rema

– Det er så tøff konkurranse nå mellom kjedene, vi slåss hver eneste dag. Jeg tør ikke spå noe om hva som skjer videre, sier Arvin.

Men hun er glad for at kjedene går i strupen på hverandre med å kutte prisene på frukt og grønt i stedet for smågodt.

– Det som vi opplever som bra, er at det har blitt en priskrig på sunne varer igjen. Vi er ferdig med å slåss med e-stoffer, nå er det c-vitaminer det går i, sier Arvin.

– Det kommer til å kriges tøft fremover

Coop har også kastet seg på frukt- og grønt-kampen og gir kundene rabatt gjennom Coops medlemsapp. Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen antyder at det var Coops nye rabattkampanje før helgen som fikk Rema til å doble sin rabatt.

Coops Extra-kjede har kastet seg på rabattkampen, men har en litt annen måte å regne ut rabatten på. Foto: Frank Lynum

– Det er jo påfallende at dette kom så og si rett etter at vi sendte ut rabattkuponger der våre kunder som handler for over 500 eller 1000 kroner får henholdsvis 50 eller 100 kroner i rabatt.

Med den siste rabattordningen får Coop-kunder som handler for akkurat 1000 kroner 21 prosent rabatt på frukt og grønt, i tillegg til medlemsutbytte.

– Dette betyr at det kommer til å kriges tøft fremover, sier Kristiansen.

Senest i Dagens Næringsliv fredag fortalte både Kiwi og Coop at frukt- og grøntbonusen alene vil koste hver av dem et tresifret millionbeløp i løpet av året. Samme dag kom ytterligere rabattøkninger.

Men priskrigen lønner seg uansett for Kiwi, sier kommunikasjonssjef Arvin i kjeden.

– Det koster masse, men vi ser på det som en investering i økt omsetning og nye kunder. Kiwi hadde ny månedsrekord på markedsandel i januar. Da endte vi på 20,9 prosent, til sammenligning hadde vi 19,8 prosent andel i januar 2016, sier hun.

Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum vil ikke kommentere frukt og grønt-krigen annet enn å si at Rema ikke ønsker å gå ut med sine planer, og at kundene finner de laveste prisene hos Rema.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Kiwi
  3. Norgesgruppen
  4. Coop
  5. Rema 1000

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene