Økonomi

Matkrigen på nett tar av og gir lavere priser

Mathandelen på nett går rett til værs, og nå kan du i Oslo få varene hjem på døren innen halvannen time. Den økte konkurransen har skapt store priskutt.

Karl Munthe-Kaas er gründeren bak nettsatsingen Kolonial.no og opplever en formidabel vekst i kundemasse og omsetning.
  • Knut-erik Mikalsen

På lageret hos en av pionerene på netthandel, Kolonial.no, er det hektisk aktivitet selv midt på formiddagen. Her er ikke en eneste kunde, ikke en eneste prislapp på hyllene men en mengde ansatte som pakker varer i høyt tempo.

Kolonial.no har satset på netthandel av dagligvarer i to år.

— Ikke noe nettbasert dagligvarekonsept i Norden kan vise til en så rask økning som oss, mener Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no.

Rimi-Hagen kaster seg inn

Denne uken kastet Rimi-Hagen seg med full tyngde inn i dette voksende markedet. Med flere hundre millioner kroner i bakhånd skal han forsyne folk med dagligvarer i sitt nye nettfirma, Marked.no, som lokker med gratis levering i starten.

Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret

Tall for Kolonial.no forteller om et marked som er i meget rask vekst: I august i fjor omsatte Kolonial.no for i overkant av 1 million kroner i uken. Mindre enn et halvt år senere er omsetningen på over 4,5 millioner kroner i uken. Men selv om netthandel utgjør en forsvinnende liten del av den totale dagligvarehandelen i dag, peker pilene bare én vei: rett opp.

Folk i tidsklemma gode kunder

— Fortsetter denne veksten tilsvarer det rundt 350 millioner kroner i årlig vekst. sier Munthe-Kaas.

Leverandører rasende på Rema 1000 etter priskampanje:

Les også

«Et slag i ansiktet»

For kundene er økt konkurranse og lavere kostnader gitt store priskutt i løpet av få måneder.

Aftenposten har sjekket ulike sammenligninger og faktiske priser over de siste to årene. For kundene er økt konkurranse og lavere kostnader gitt betydelige priskutt: Mens prisene innenfor kategorien "matvarer og alkoholfrie drikkevarer" har steget cirka 5 prosent siden februar 2014 (ifølge Statistisk sentralbyrå), har enkelte priser i nettbutikkene falt opptil 35 prosent. En forholdsvis vanlig handlekurv på nett er blitt 15 prosent billigere fra februar 2014 til nå.

Begge vil være billigst

Både Kolonial.no og Marked.no varsler at de skal være billigst.

Kolonial.nos ferskeste tilbud er å by kundene på ekspresslevering. De som bor innenfor Oslos grenser kan få levert varer kjøpt på nettet i løpet av 90 minutter. Du kan også velge å hente varene på bestemte hentestasjoner uten tillegg i pris, eller få varene kjørt hjem med tillegg i pris — avhengig av tidspunkt.

— Vi selger folk spart tid. Spesielt gjelder det småbarnsfamilier i tidsklemma, som vi ser er de klart beste kundene våre. Da må folk finne de samme varene som i butikken, samtidig som vi må kunne tilby rask levering, sier Munthe-Kaas.

LES OGSÅ JOACIM LUNDS ERFARING:

Les også

«Matvarer på nett er en revolusjon du har både tid og råd til»

Søndagsåpning er svært populær

I motsetning til andre store butikker er det ingenting som hindrer nettbutkkene i å ha åpent på søndager og selge fra hele sortimentet, minus alkohol.

Munthe-Kaas sier at handelen på søndag er ukens desiderte omsetningstopp, og mange velger også å legge inn bestilling til mandag på denne dagen.

Rett etter sommeren i fjor økte Munthe-Kaas trykket på den digitale markedsføringen.

Fra den tid har de fleste pilene bare gått én vei: oppover. Han viser til at kundemassen øker, omsetningen øker, vareutvalget øker og antall steder som folk kan plukke opp varene øker. I dag har man, i tillegg til hjemmelevering, 25 hentepunkter – det skal bli langt flere i løpet av året.

LES OGSÅ:

Les også

Dagligvarebaronene varsler prishopp på mat i februar

Konkurrenten kommer for fullt

Konkurransen er imidlertid blitt mange hakk tøffere.

Den nye nettmatsatsingen til Stein Erik Hagen, Marked.no, åpner for fullt neste uke. Foreløpig har en del utvalgte kunder fått prøve nettjenesten.

— Vi har hatt et par tusen bestillinger under testperioden og vi har fått luket ut en rekke småfeil, sier administrerende direktør Ole Petter Wie til Aftenposten.

De småfeilene var blant annet at nettsiden lastet for sent. I tillegg har de hatt litt mye feil på plukkingen av varer. Dette skal nå være ryddet opp i.

Har 3000 ulike varer

I motsetning til konkurrenten Kolonial.no,skalHagens selskapkun selge merkevarer fra de store leverandørene.Kolonial.no selger også Remas egne merkevarer, og kan dermed ha varer som er billigere enn de tradisjonelle merkevarene. De eneste unntakene er ferskvarer som Hagens stabpakker selv, eksempelvis fiskeprodukter og brød.

— Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på fisk og sjømat, sier Wie.

I dag har han 3000 varer i sortimentet, men satser på et mye større utvalg etter hvert.

— Vi går fortsatt ikke bredt ut. Dette er også en testfase, sier Wie.

LES OGSÅ:

Les også

Slutt på sponsing av norske harrykunder

Den tredje fullsortimentsaktøren, Rett Hjem, har vært i markedet noen år, og sier de ligger på en årsomsetning på mellom 60 og 70 millioner kroner.

— Det er et stort potensial i bransjen, men det er kun Rett Hjem som har tjent penger, sier Andreas Juell, daglig leder i Famba Holding AS, som eier Rett Hjem.

- Pris og effektiv levering avgjørende

Professor Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring ved BI er ekspert på forbrukeratferd, og tror netthandel med mat for de fleste vil være et supplement til folks handel i fysisk butikk.

— Prisene på nett og logistikk for effektiv levering vil være viktig for at netthandelen skal ta av. Vi har vennet oss til å kjøpe det meste på nettet, og det er derfor ingen grunn til å tro at ikke også matvarer etter hvert skal kunne bli vanlig å kjøpe digitalt, sier Samuelsen.

Han viser til at folks dagligvarekjøp ofte er de samme uke etter uke, og at nordmenn flest har mange besøk i butikken i løpet av en uke.

LES OGSÅ:

Les også

Må klistre over 6000 vinflasker hver dag

Med enkle nettsider for bestilling, gode priser og effektiv levering tror Samuelsen at dagligvarehandel på nett vil kunne vokse seg stor også i Norge:

— Det vil være lettvint for mange å heller kjøpe sine faste varer på nettet, og jeg tror derfor at mange vil være villige til å betale for å få varene levert på døren, sier Samuelsen.

Men han understreker at flaskehalsen vil være logistikk, og at dette kan gi betydelige regionale forskjeller i netthandelstilbudet.

Lurer du på hvor mye det koster å handle matvarer på nett? Vi testet tjenestene. Hvordan det gikk kan du se i denne videoen.

Les også

  1. Rimi-Hagens nye millionsatsing åpner på mandag

  2. Kundene raser mot Rema 1000s søndagsstunt

  3. Mer salt i søt kjeks enn i flere typer potetgull