Økonomi

Avinor må erstatte brennevin og flybilletter

Prestisjeprosjektet med forenklet gjennomreise på Oslo Lufthavn har pågått i 10 måneder. For mange reisende har det betydd å møte rødt lys og en stengt port.

Det store spenningsmomentet for transfer-passasjerer på Oslo Lufthavn: Slipper jeg gjennom eller ikke? Foto: Mikalsen, Knut-Erik

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

For Avinor, som har satt i gang prestisjeprosjektet, har det betydd at de har måttet punge ut for passasjerer som har fått trøbbel som følge av prøveprosjektet med «Connecting Norway».

Statens flyplassdriver har måttet dekke tapte taxfree-varer og vært nødt til å kjøpe nye flybilletter for folk som har mistet flyforbindelsen sin som følge av at de har deltatt i prosjektet.

Avinor er likevel fornøyd med prøvedriften, og vil utvide ordningen når den nye terminalen innvies neste år.

  • LES OGSÅ: Nå får du muligheten til å ta deg en dusj og sove på Oslo Lufthavn.

Får bagasjen sendt helt frem til bestemmelsesstedet

Fra 1. september i fjor har utvalgte passasjerer på gjennomreise via Oslo Lufthavn kunnet nyte godt av en forenklet transfer.

Før måtte transfer-passasjerer gjennom en tungvint prosess der måtte plukke opp, tollbehandle og sjekke bagasjen sin inn på nytt til det endelige reisemålet i Norge. Nå blir den nå sendt direkte til bestemmelsesstedet etter innsjekk på avreiseflyplassen.

Prosjektet, som går under navnet «Connecting Norway», gjør at tollbehandlingen nå blir foretatt på Oslo Lufthavn og at passasjerene i prinsippet skal kunne passere direkte til sitt innenriksfly, raskere enn før.

Det grønne skiltet forteller passasjerene hvor de skal gå for å benytte seg av forenklet transfer på Oslo Lufthavn. Direktør for terminaldrift, Thorgeir Landevaag, er ansvarlig for prøveprosjektet. Foto: Mikalsen, Knut-Erik

Møter problemer og må snu

For reisende med kun håndbagasje, og som reiser med SAS, Norwegian og Widerøe, skal etter planen bare spasere gjennom en tollsluse og inn i avgang innland.

Slik er det ikke alltid.

Flyplassens egen statistikk forteller at opptil en av ti opplever å bli stanset, selv om de har fulgt alle anvisninger. Avinor har også mottatt flere skriftlige klager fra noen av de mange hundre som har fått problemer. Aftenposten har sett flere av disse, der folk som stiller seg uforstående til at anlegget fungerer så dårlig.

Noen har opplevd å bli henvist til den nye ordningen uten å reise med noen av de flyselskap – SAS. Norwegian og Widerøe – som er med i ordningen så langt.

Andre har måttet gi opp og gå gjennom den manuelle tollsjekken. Dermed har de måttet sjekke inn bagasjen sitt på nytt – akkurat det de skulle slippe med den nye og forenklede tollbehandlingen. Noen har mistet taxfree-varene sine, andre har mistet flyet de skulle reise videre med.

Fikk ødelagt hyggelig Sverige-tur

Bodil Irene Olsen fikk et trøblete møte med Oslo Lufthavns såkalte forenklede transfer-ordning. Foto: PRIVAT

For Bodil Irene Olsen fra Sandnes og hennes venninner ble møtet med den nye og forenklede gjennomreisen alt annet en forenkling.

Etter en trivelig helg i Stockholm tok de flyet tilbake til Stavanger, via Oslo. De ble fortalt at bagasjen skulle bli sendt helt hjem og at de bare skulle følge veien med «Connecting Norway» for å gå på flyet. De fulgte alle anvisninger og kom fram til tollslusen. Da var det bom stopp.

– Vi hadde bare vel 1 time på oss før flyet skulle gå videre til Stavanger, men vi fikk ikke klarering for å gå til innlandsterminalen og flyet vårt. Vi ventet og ventet, og det ble etter hvert en svært stressende situasjon. Til slutt fikk vi beskjed om å hente bagasjen selv, for så å gå gjennom tollen nede og gjøre ny innsjekking. Dette medførte at vi sprang vi for å ordne med bagasjen selv, men rakk likevel ikke Norwegian-flyet videre, forteller Olsen.

Det hjalp ikke på opplevelsen at de måtte kjøpe Norwegian nektet dem nye billetter til neste fly, men disse pengene har de nå fått refundert av Avinor.

– Det var en trist avslutning på en hyggelig helg. Men Avinor skal ha at de har ordnet opp med ekstrabillettene vi måtte kjøpe, sier Olsen.

Taxfreeposene med vin og kosmetikk fikk de ikke med seg fordi de ikke var forseglet, slik det ikke er nødvendig når man skal bruke den nye tollordningen. Dette kommer de nå til også å kreve erstattet.

Systemet er sårbart, innrømmer Avinor

– Systemet er sårbart for feil som kan ligge flere steder. Vi er fornøyd med resultatet så langt, men må ta hensyn til at dette er helt nytt for oss alle. Når folk opplever å bli stanset kan feilen imidlertid ligge flere steder – enten på avreiseflyplassen, hos flyselskapet eller hos oss, sier direktør for terminaldrift på Oslo Lufthavn. Thorgeir Landevaag til Aftenposten.

Tallene er små, bl.a. fordi det bare en svært liten del av de reisende som kan benytte se av ordningen i dag, men Landevaag sier at rundt 70 prosent av dem som kan benytte seg av den forenklede tollbehandlingen, også gjør det.

– Alle klager og tilbakemeldinger vi får er nyttig for oss. Det gjør at vi hele tiden får innspill som gjør at vi kan bli bedre, sier han.

Egne ansatte skal hjelpe

Han mener prøveordningen har fungert bra, innenfor et forsøk som begrenser seg til bare 6.500 reisende i uken. Av disse er det statistisk sett bare fem-seks prosent som møter problemer, og det er 45 skriftlige klager så langt.

Han sier at flyplassen hele tiden leter etter forhold som kan forbedres.

Seksjonssjef Tor Fredriksen i Tollvesenet sier at det har vært et par tilfeller der etaten ikke har fått tilgang til bagasje de ønsket å kontrollere, men at han mener ordningen fungerer bra.

I dag er tilbudet begrenset til reisende med bagasje fra Stockholm og München med SAS, Norwegian-reisende fra Stockholm, München, Genève og Milano Malpensa samt Widerøe-passasjerer fra Göteborg.

Prøveordningen skal pågå i tre år, og når den utvidede terminalen står ferdig i april neste år skal prøveprosjektet utvides til enda flere flyruter. Målet ved full drift er at dette skal bli et tilbud til alle reisende der teknologien gjør det mulig.

Ordningen skal evalueres i 2018.

Les mer om

  1. Oslo Lufthavn
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Norwegian
  4. Widerøe
  5. Oslo
  6. Tollvesenet
  7. Luftfart

Flere artikler

  1. REISE
    Publisert:

    Bagasjerot: Vil fortsatt unngå å mellomlande på Oslo Lufthavn

  2. REISE
    Publisert:

    Nå har Oslo Lufthavn «snikåpnet» nesten hele den nye delen

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    SAS og Avinor åpner opp etter hemmelige samtaler: Massiv satsing i Norge gir mange nye ruter

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Husker du da vi måtte til København, Stockholm eller London for å fly ut i verden? Nå er det motsatt.

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Derfor kan ikke Gardermoen få forenklet passkontroll til USA

  6. REISE
    Publisert:

    Kjenner du den «hemmelige» veien på Oslo Lufthavn?