Økonomi

Ryanair legger ned på Rygge - flytter til Gardermoen og Torp

Ryanairs base på Rygge legges ned som varslet, men kan bli gjenåpnet dersom flyavgiften fjernes, sier selskapets kommersielle direktør.

  • Knut-erik Mikalsen

Ryanairs kommersielle direktør David O'Brien sier at norske passasjerer ikke vil få ta del i Ryanairs vekstplaner, på grunn av flyavgiften.

Han sier at Rygge var en lønnsom privatdrevet flyplass som "tragisk nok" blir ulønnsom av det han oppfatter som en "diskriminerende" avgift. Dermed forsvinner 1000 arbeidsplasser.

Han hevder at flyavgiften virker mot miljøet, ved at flere selskap vil fly halvfulle flyvemaskiner. O'Brien hevder at andre land legger bort liknende avgifter.

– Jeg er ikke her for å kritisere Norges regjering, dere stemte på den. Men da jeg møtte Siv Jensen sa vi at resultatet er enkelt å forklare, sier han.

– Jeg har sett i avisene at dette er press og lureri, det er ikke sant, sier han.

Så lover han at basen på Rygge skal gjenåpnes dersom avgiften fjernes.

– Vil de redde 1000 arbeidsplasser, så fjern skatten, sier han.

Gang på gang lover han å opprette basen på Rygge så raskt som mulig, dersom avgiften fjernes.

Reduserer i Norge

Så viser han hvordan selskapet vil vokse i Europa, men senke aktiviteten i Norge. Flyene som ikke skal fly til Norge, kommer til å bruke norsk drivstoff andre steder i Europa.

Selv om Ryanair vil øke på Torp og Gardermoen, blir det totalt sett færre flyvninger på Norge dersom basen på Rygge legges ned.

Disse rutene vil bli flyttet fra Rygge til Torp: Alicante, Gdansk, Gran Canaria, Krakow, Manchester, Milano, Tenerife og Warszawa

De vil gå i gang med trafikk fra Gardemoen til London og Vilnius, slik Aftenposten har skrevet før. Disse rutene kan åpnes i slutten av oktober i år.

Hørt om Ryanair-direktøren som droppet rutefly og heller ordnet privatfly til Oslo for å overbevise Siv Jensen?

Hevder at de ansatte har gode vilkår

Han hevder at Ryanair har inngått avtaler med alle ansatte, uten konflikter. Det er i kontrast til for eksempel Air France/KLM, SAS, Lufthansa, som har hatt flere streiker de siste årene.

– Ta dere sammen, ikke gå med på denne feilinformasjonen, sier han om anklagene om at Ryanair driver rovdrift på de ansatte.

– Selvsagt er vi interessert i Norge, vi har brukt mye tid og penger her, sier han. Men han minner om at Norge er i Europas utkant, med et lite marked.

– Hvis regjeringen sier at vi har hatt planer om å trekke oss ut, er det en bløff, sier han.

Synes du Ryanair har lite komfort? Les om hvordan det var å fly Aeroflot!

– Kun den nye avgiften som er årsaken

– Det er kun den nye avgiften som gjør at vi legger ned basen på Rygge, sier han.

En journalist nevner i spørsmålet sitt om at Erna Solberg etter vedtaket om å legge ned Rygge, sa at regjeringen ikke gir etter for press.

Han vil ikke kommentere dette direkte, eller kritisere den norske statsministeren.

– Jeg er ikke norsk og leser ikke norsk, så jeg vil ikke kommentere hva hun sier.

Han minner om at også SAS og Norwegian har protestert mot avgiften, og hevdet at det vil gå ut over flytrafikken.

– Det er bare enkelt å skylde på disse irske naziene, sier han om politikerne som innfører flyavgiften, og så opplever at hele flybransjen protesterer.

SAS varslet store rutekutt i Norge på grunn av flyavgiften - øker med 270.000 seter

– Det store spørsmålet her er de 1000 arbeidsplassene på Rygge, sier han.

Han sier at Skotland vurderer å lette på drivstoffavgiftene sine. Da kan Ryanair vurdere å flytte kapasitet fra Norge og dit.

Slik var statsministerens strategi for å legge Rygge-skylden på Ryanair

Bakgrunn:

Det var i 24. mai at styret i Rygge sivile lufthavn, som driftsselskapet heter, kom med beskjeden om at flyplassen vil vli lagt ned fra 1. november hvis Ryanair gjør alvor av å legge ned basen.

Driften på Rygge sysselsetter rundt 500 personer direkte i driften, og 500 i selskaper som har oppdrag knyttet til driften.

– Styret ser ikke grunnlag for videre drift dersom forventet volum fra Ryanair bekreftes, het det fra styret.

Ryanair står for det meste av trafikken på flyplassen. Ledelsen ved lufthavnen har beregnet at dagens trafikk på 1,5 millioner passasjerer vil falle til rundt 500.000 hvis Ryanair fjerner basen.

Da vil flyplassen gå med underskudd på 100 millioner kroner, og de største eierne - Thon-gruppen og Orkla - har sagt at de ikke er villig til å bla opp penger for å fortsette driften.

Ryanair advarte tidlig

Irene var raskt ute med å advare mot konsekvensene av den nye flyavgiften da den ble vedtatt i desember i fjor. Selskapet har beregnet at passasjeravgiften vil påføre selskapet ekstrakostander på opptil 60 millioner kroner.

Selskapet svarte straks med å varsle Moss Rygge Lufthavn om at de ville si opp baseavtalen på Østfold-flyplassen fra vnterprogrammets start. Senere har de bekreftet denne oppsigelsen. I etterkant har Ryanair også stanset billettsalget på all sentrale ruter fra slutten av oktober. Dette inkluderer selve hovedruten, til London. De avgangene som ligger inne på Rygge, og som er mulig å bestille etter 1. november, kommer fra baser i utlandet og snur på Rygge.

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    - Solberg burde møte de Rygge-ansatte og si unnskyld

  2. ØKONOMI

    Trodde du Ryanair legger ned på Rygge?

  3. POLITIKK

    Slik var statsministerens strategi for å legge Rygge-skylden på Ryanair

  4. KOMMENTAR

    Flyplassen som ikke var flyvedyktig

  5. ØKONOMI

    Han mangedoblet trafikken på Torp. Nå skal han få Rygge på vingene igjen.

  6. POLITIKK

    Solberg: Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair