Økonomi

Norske tankredere tjener gode penger, tross lav oljepris

LONDON (Aftenposten): Mens offshore-rederne sliter med å holde hodet over vannet, er det langt større optimisme hos andre redere. Tankflåten kan gå mot noen av sine beste år – og Oslo-rederne styrker posisjonen sin.

Norskeide «DHT Condor» - ett av 22 tankskip i flåten til DHT - har i år fraktet olje til rater som har ligget rundt 50.000 dollar om dagen. Foto: Laurie K Gilbert

  • Arnfinn Mauren

– Vi beveger oss i et annet marked enn offshore-rederne. Bare en marginal vekst i Kinas oljeforbruk har stor betydning for tankmarkedet, forklarer administrerende direktør Svein Moxnes Harfjeld i det Oslo-baserte rederiet DHT.

Mens lav oljepris har ført til krise i rigg- og offshoremarkedet, øker etterspørselen etter olje og skip til å frakte den med. I år har dagsratene vært oppe i 50.000 dollar dagen.

– Jo lavere oljeprisen er, desto høyere er fraktratene, fordi det genererer større etterspørsel etter tjenestene våre, sier Nikolas P. Tsakos, sjefen i det greske rederiet Tsakos Energy Navigation og styreleder i det internasjonale tankrederforbundet Intertanko.

Les også

Bruker tankskip som lager til oljeprisen stiger igjen

Styrelederen i det internasjonale tankrederforbundet, Intertanko, mener tankrederne kan se optimistisk på de neste årene. Foto: Arnfinn Mauren

Hugget opp gamle skip og bygde færre nye

Tankflåten kjenner seg imidlertid godt igjen i det som offshoreflåten nå gjennomgår. I 2008 utgjorde ordrer på nye skip rundt 50 prosent av flåten, og de neste fem årene gjennomgikk tankmarkedet litt det samme av det som nå har møtt offshore.

Administrerende direktør i rederiet DHT, Svein Moxnes Harfjeld. Foto: Arnfinn Mauren

Men opphugging av gamle skip og færre nybygg har skapt en viss balanse i markedet.

– Fra 2008 og frem til 2013 var markedet generelt dårlig, men vi klarte å ekspandere rederiet i forkant av de gode tidene, Svein Moxnes Harfjeld i DHT.

Skipsverdiene har i løpet av året falt, og rederiet ser nå for seg å utvide flåten i løpet av 2017. Den består i dag av 22 skip. Rederiet planlegger ikke å bestille nye skip, men er ute etter skip som er mellom tre og seks år gamle.

– Hvilke type skip det blir og hvor mange, vil tiden vise, sier DHT-sjefen.

Utviklingen bidrar til å gjenskape Oslos posisjon i tankmiljøet. De tre tankrederiene DHT, Frontline og Nordic American Tankers driver nå rundt 130 skip fra Oslo.

Les også

Saudi-Arabia ba OPEC om hjelp fordi lave oljepriser kan ta knekken på kongehuset | Ola Storeng

Forventer gode fraktrater – frykter ny byggebølge

Svein Moxnes Harfjeld og Nikolas P. Tsakos er ikke de eneste redertoppene som tegner et nokså optimistisk bilde av situasjonen i tankmarkedet.

Under et seminar i regi av Nordea Markets i London onsdag kom det frem at utsiktene for neste år var relativt moderate. Men i 2018 og 2019 er det forventet at fraktratene vil stabilisere seg på et høyt snittnivå.

Den eneste frykten rederne ser ut til å ha, er at enkelte skal bli for overivrige og gjøre som de gjorde i årene før 2008: Å løpe til verftene og bestille nye skip.

– For ett år siden var jeg ikke særlig bekymret for det. Nå er det litt annerledes, men vi får håpe det ikke er særlig mye penger der ute til å bygge for, sier Robert Burke, toppsjefen i det amerikanske rederiet Ridgebury Tankers.

Kan Donald Trump ødelegge stemningen?

Enkelte europeiske redere har også en annen bekymring: Donald Trump. Intertankos styreleder, grekeren Nikolas Tsakos, innrømmer at han har fryktet at valget av Trump kan begrense skipsfarten. Men amerikanske kolleger beroliger ham.

– Trump ønsker vekst. Det vil resultere i økt handel, ikke mindre, understreker Craig Stevenson, toppsjefen i Diamond S. Shipping Group. Antydninger om reguleringer som eventuelt kan hindre nye nedturer blir også avvist – i alle fall fra Norge:

– Å prøve å få til en eller form for regulering, virker både altfor ambisiøst og for naivt. Dette markedet er fragmentert og vil alltid gå i sykluser. Men der ligger også mulighetene, påpeker Svein Moxnes Harfjeld i DHT.

Hans Christian Kjelsrud i Nordea Bank. Foto: Arnfinn Mauren

Banken: – Må holde seg unna verftene

Tankflåten har dermed seilt gjennom oljekrisen uten å ha møtt altfor store dønninger. Neste år kan bli litt mer utfordrende – men ingen krise – før det ifølge spådommene vil ta av i 2018 og 2019.

– Flere nybygg vil bli levert neste år. Vi får også kutt i Opec-produksjonen. Dette vil ha noe påvirkning på etterspørselen, men det er ingen krise, sier Hans Kristian Kjelsrud, sjef for shipping- og offshoreseksjonen i Nordea Bank.

Banken har en total eksponering mot shipping og offshore på 12 milliarder euro. Rundt 15 prosent av dette er i tankmarkedet.

– Hvis rederne holder seg unna verftene, blir det noen gode år for tankflåten i 2018 og 2019.

Les mer om

  1. Oljepris
  2. Opec
  3. Shipping
  4. Skipsfart