Bakgrunnen for uttalelsen er den svenske regjeringens kommende taxiutredning. Uber er blitt et av verdens mest omstridte teknologiselskaper. I takt med at stadig flere bestiller drosjetransport via Ubers app, har firmaets verdi skutt til værs. Det har tatt inn flere titallls milliarder kroner i kapital, og ble i sommer vurdert til 431 milliarder kroner, ifølge Wall Street Journal.

Jo Bertram, som er sjef for Uber i Storbritannia, Irland og Norden, opplyser at firmaet har «tusenvis» av sjåfører i Stockholm. Men hun vil ikke si at Uber opererer innenfor transportsektoren.

-Vi er et teknikkselskap som kan koble sammen kunder som vil ha skyss med transportfirmaer, enten det er registrerte taxisjåfører eller sjåfører som driver med samkjøring, sier Bertram til Svenska Dagbladet.

Vil den nye delingsøkonomien erstatte kapitalismen?

Les:

Tar seg betalt

Men samkjøringen er ikke gratis. Firmaets smalere tjeneste Uber Pop, som lar sjåfører over 21 år registrere seg og ta betalt av passasjerene, er blitt forbudt i flere europeiske land. Det er skjedd etter at drosjenæringen har protestert mot mangelen på regulering og de lave prisene – omtrent halvparten av vanlige taxipriser, ifølge Ubers egen vurdering.

Tre av ti sjåfører som benytter seg av Uber Pop i Stockholm oppga i juni at de ikke betaler skatt på sine inntekter, ifølge en rundspørring i Sveriges Radios nyhetssending Ekot. Ettersom svenske drosjesjåfører granskes av Transportstyrelsen før de får sine taxikort, ville Ubers tjenester neppe klare en rettslig undersøkelse, mener denne myndigheten.

Presser prisene

Foran den svenske regjeringens taxiutredning opplyser Uber nå at selskapet hilser denne undersøkelsen velkommen.

-Vi ønsker virkelig å bli regulert, men vi er for en regulering som er fremtidsrettet og teknisk nøytral, sier Bertram.

I andre europeiske byer har Uber senket sine priser drastisk for å omgå lokale forbud. Bertram sier at Uber «er blitt voksen» siden inntoget i Europa, og kommer til å være kompromissvillig også i Sverige.

-Vi vil arbeide innenfor lovens rammer. Om det er noe ved vår forretningsmodell som vi behøver å justere, så gjør vi gjerne det.

I likhet med hotelltjenesten Airbnb vil selskapet fremme delingsøkonomien, for eksempel gjennom tjenesten Uber Pop som lar bilførere over 21 år, og som har hatt førerkort i over tre år, ta med seg passasjerer i bilen. Ifølge en studie som Uber selv har fått utført, kan utbredt samkjøring i Stockholm føre til at det blir 37. 000 færre bilreiser hver dag, reduserte reisetider og lavere utslipp. Men det forutsetter at samkjøringen blir like utbredt som drosjekjøringen er i dag.

I Norge arbeides det også med regulering av nettbaserte forretninger.

-Skattlegging av nettbasert virksomhet er en internasjonal utfordring, som det i dag arbeides med blant annet i OECD. Der jobbes det med løsninger på problemene den digitale økonomien skaper. Skattemyndighetene har oppmerksomhet rettet mot bransjen, sier Kari Rønning i skatteetatens rettsavdeling.

Den norske Uber-sjefen Carl Endresen opplyser at Uber Norge har engasjert et revisjonsselskap for å utarbeide et informasjonsdokument til sjåfører om skattebetaling.

Formidler av tjenester

Uber vil hverken kalle seg for et taxifirma eller arbeidsgiver, snarere en formidler av tjenester, ofte drosjeturer, men også av for eksempel mat, som er blitt firmaets næringsgrunnlag i Spania etter at taxitjenesten ble forbudt i fjor. Firmaet mener at sjåførene ikke er ansatt, men kunder som fakturerer Uber for sine reiser.

-Jeg vil betrakte dem som kunder. De utgjør det andre kundeleddet. Vi er en plattform som må sørge for god kundeservice og kvalitet til dem som kjører med Uber, sier Bertram.

Spørsmålet er om Ubers innstilling holder i en domstol. I California har en dommer bedt firmaet om å bevise at de ikke forholder seg til sjåførene som ansatte. Hvis det ikke lykkes, blir Uber tvunget til å ansette sjåførene, og dermed betale lønn og sosiale avgifter. Det ville kunne påføre selskapet mellom 25 og 40 prosent i arbeidskostnader sammenlignet med dagens modell, opplyser en økonom til Financial Times.

Uber opplyser at gruppesøksmålet som førte til dommerens beslutning bare berører en «brøkdel» av de 160. 000 bilførerne som benytter seg av tjensten i California.

De tror på delingsøkonomien — låner ut hus og plukker opp pasasjerer, møt dem her: