Økonomi

Nå lover Orkla å lytte mer til kundene

  • Eirik Winsnes

- Jeg holder meg unna lavprismerker. Først og fremst fordi jeg ikke synes de smaker noe godt, og fordi de dyrere merkene er sunnere, sier Eva Gjelseth (36). Hun forbinder Orkla med mat, men innrømmer at hun ikke kjenner til hvilke merker de står bak. Signe Dons

  • Jeg er glad i Grandiosa, men da er det originalen som gjelder, sier Eva Gjelseth (36).

Aftenposten viser henne oversikten over nye produkter som Orkla snart lanserer, blant annet to nye Grandiosa-varianter med ostebunn. Gjelseth er blitt mer opptatt av kvalitet og sunn mat etter at hun traff mannen sin og fikk barn. Og hun lar seg ikke så lett blende av nye produkter som dukker opp i hyllene.

— Mitt inntrykk er at mange nye produkter flopper. Fremfor hele tiden å utvikle nye produkter, synes jeg man heller skulle bruke mer ressurser på å gjøre produktene som allerede finnes, og som det selges mye av, enda bedre og sunnere, sier den 36 år gamle læreren.

Fokus på drift og kundene

— Vi må være mye mer kunderettet enn vi har vært og bli enda flinkere til å tilfredsstille kundenes behov og ønsker, sier styreformann og største eier i Orkla, Stein Erik Hagen.

- Konklusjonen både fra rådgivere og et enstemmig styre var at dette var kandidaten vi ønsket, sier Stein Erik Hagen om den nyansatte konsernsjefen Peter A. Ruzicka. Signe Dons

I går la merkevaregiganten frem resultatet for fjerde kvartal i fjor. Fasiten ble økt omsetning, men et svakere resultat. Spesielt innen kjeks, snacks og matvarer i Norge har salget gått tråere enn før.— Dette må vi gjøre noe med, det er en utvikling jeg ikke liker og som må snus. Her vil vi nå ta et krafttak, sier styreformann Stein Erik Hagen.

Sjefen for Orkla Foods, Atle Vidar Nagel-Johansen, sier til Aftenposten at oppkjøpet av Rieber & Søn, som blant annet eier merkevaren Toro, har tatt fokus bort i fra salget.

— Jeg må ta det til etterretning, men jeg har også spurt om hvorfor utviklingen har vært slik. Det er klart at slike prosesser tar mye fokus, men nå er det drift, drift, drift som gjelder fremover, sier Hagen.

Mannen som skal få fart på denne driften er den nyansatte konsernsjefen Peter A. Ruzicka. Han tar mandag over selskapet etter Åge Korsvold, som siden 2012 har kjøpt, solgt og ryddet opp i arbeidet med å gjøre Orkla til et mer rendyrket merkevareselskap.

Beskriver Ruzicka som «kremmer»

Peter A. Ruzicka har jobbet for Stein Erik Hagen hele sitt yrkesliv. Nå har han klatret helt til topps i et av Nordens største merkevareselskap for dagligvareprodukter. Signe Dons

— I slike prosesser får man fokus på det interne og glemmer litt det aller viktigste, nemlig kundene våre og det vi lever av. Det blir viktig nå å skru fokuset tilbake på markedet og kundene våre, sier Ruzicka, som kommer fra jobben som sjef i Stein Erik Hagens familieselskap, Canica. - Er det god timing for deg å komme inn nå etter at mye av ryddejobben i Orkla er gjort?

— Ja, jeg tror det. Åge Korsvold har gjort en formidabel jobb med selskapet igjennom store endringer. Det er hans styrke. Min styrke er mer på det operative, sier Ruzicka.

Stein Erik Hagen er tydelig på at Orkla i tiden fremover ikke vil fokusere på oppkjøp. 49 år gamle Ruzicka får ansvaret med å sette fart på salget.

— Han kjenner markedet og kundene. Og han er en kjøpmann, en ordentlig kremmer, skryter Hagen.

— Veksten er langt under det som er målet. Orkla må få til innovasjon, salg og pris- og volum-effekter, sier avtroppende konsernsjef Åge Korsvold om Ruzickas utfordringer.

Grandiosa er favoritten

Ruzicka går nå fra å lede investeringsselskapet Canica til å bli øverste leder for nær 30.000 ansatte og en omsetning på nesten 30 milliarder kroner. Orkla står bak en rekke merkevarer som for eksempel Grandiosa, Jordan, Kims, Toro og Nidar.

— Det er gøy, man må være skjerpet. Man kan ikke tukle med disse produktene uten at det får konsekvenser og reaksjoner. Dette gjør at vi må stille sterke krav til oss selv, sier Ruzicka.

- Hvilket Orkla-produkt er din favoritt?

— Det produktet det går mest av hjemme hos oss er nok Grandiosa. Jeg spiser det ikke så mye selv, men har noen barn som er storforbrukere, sier Ruzicka.

Skal vi tro Stein Erik Hagen har de pizzaglade mer å glede seg til utover vinteren. I løpet av februar lanseres den helt nye Grandiosaen med sprøstekt ost under bunnen.

— Den er farlig god, slår Orkla-eieren, som har tatt av 12 kilo siden sommeren, fast.

  1. Les også

    Mot salgsrekord for ferdiglaget julemat

  2. Les også

    «Jeg må jo vise at jeg mener alvor med den sunne maten som nå er prioritert i Orkla»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Ny sjef for Orkla

  2. ØKONOMI

    Laban strekker seg til India

  3. ØKONOMI

    Orkla-sjefen: Håper Rema lykkes!

  4. ØKONOMI

    Slik feiret Orkla-sjefen 1 milliard Grandiosa-kroner

  5. ØKONOMI

    Orkla tjente over én milliard i første kvartal

  6. KOMMENTAR

    Hagen hadde ikke noe bedre å bruke milliardene på enn seg selv og de andre eierne