Økonomi

Rema forsøkte å bøte på boikott med vennskapssmykker

Brutte vennskap som forsøkes reparert med jentesmykker. Samtidig merker Rema 1000 boikotten ute i butikkene.

Bestevennsmykke fra Rema til frustrert kunde. Bildet er hentet fra Facebooksiden til Rema.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Rema 1000-kunder over hele landet sier de vil boikotte Rema i forbindelse med at de fjerner varer de er glade i.

Forrige uke merket Rema-kjøpmenn over hele landet at mange av kundene faktisk gjorde som de sa: De valgte å ta handelen i andre butikker.

Enkeltbutikker har hatt en nedgang i omsetningen på 40 prosent noen av dagene.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum sier til Aftenposten at de merker at det går ut over omsetningen enkelte steder.

– De aller fleste butikkene merker ikke nedgangen, pressiserer Kari Østbye Andresen i Rema 1000 informasjonsavdeling onsdag morgen, samtidig som hun sier at det ikke stemmer at butikker har 40 prosent nedgang i omsetningen.

  • Bakgrunn: Les hvordan enkeltvarer forsvinner på grunn av maktkampen mellom matkjedene og -leverandørene.

Avisen Nye Troms skriver om kjøpmann Vegar Gystad i Bardufoss som merker en omsetningssvikt på en halv million kroner etter krisen.

Gystad sier til Nye Troms at han frykter permitteringer, men etter det Aftenposten kjenner til, har Rema en sterk kultur for å hjelpe kjøpmenn dersom det er snakk om midlertidige situasjoner utløst av hovedkontoret.

– Dette er enkeltbutikker i enkelte områder, sier kommunikasjonsdirektør Fossum.

Tilbyr vennskapskjede

Samtidig forsøker Rema så best de kan å roe ned situasjonen og forargede kunder som raser mot at deres favoritt er borte fra hyllene.

Egil Lund er én av dem. Lørdag formiddag skrev han følgende på Rema 1000s Facebook-vegg:

«Sånn, nå er ikke vi venner lengre ... Mack kunne jeg leve med, men Austmann ... Der går grensen.»

Svaret fra en ivrig kommunikasjonsrådgiver var et tilbud om et vennskapssmykke for å bøte på uvennskapet.

«Vi har satt stor pris på vårt vennskap alle disse år, ønsker derfor å tilby deg et vennskapskjede som du tar imot når du er klar for det:)», svarte kommunikasjonsrådgiveren på Facebook.

«Vennskapskjedet» på bildet som lå vedlagt Remas Facebook-kommentar, tilsvarer de smykkene jenter over hele landet deler i to og gir til sine beste venner.

Kastet ut Austmann i Trondheim

Bakgrunnen for Lunds reaksjon, er at Rema 1000 har kastet ut det lokale ølbryggeriet Austmann fra butikkene i Trondheim. Dette har de gjort i forbindelse med at de har valgt seg ut «bestevenner» blant leverandørene, og i øl-sortimentet er det landsdekkende bryggeriet Ringnes valgt ut som bestevenn.

Dette førte til massivt bråk forrige helg, da det ble kjent at Mack, Hansa-Borg, CB og de aller fleste produktene fra Coca-Cola forsvant ut av Rema-hyllene sammen med drikkevarer fra Tine, syltetøy fra Lerum og tannprodukter og såper fra Colgate Palmolive.

Rema fjernet svaret

Remas kronargument er at dette skal åpne for flere lokale produsenter. I Oslo har de åpnet for Tøyencola og Sagene Bryggeri. I Trondheim har de valgt Trondhjem Mikrobryggeri, mens Austmann er valgt bort. Dermed bryter Egil Lund og flere vennskapet med Rema.

Etter at Aftenposten tok kontakt med Rema 1000, ble tilbudet om smykke fjernet.

I den opprinnelige Facebook-posten skriver Rema 1000s kommunikasjonsrådgiver følgende:

«Vi har hatt en grundig prosess hva gjelder valg av mikrobryggeri i Trondheim og har hatt god dialog med både Austmann og Trondhjem Mikrobryggeri. Trondhjem Mikrobryggeri har brygget øl i Trondheim i nesten 20 år og bruker sin kompetanse til å lage øl akkurat slik trønderne ønsker det. Vi ser at kundene klart foretrekker øl fra Trondhjems Mikrobryggeri og er derfor glade for å ha en økt satsing sammen med dem», skriver kommunikasjonsrådgiveren på Rema 1000-veggen.

De har også tilbudt en kritisk kunde vennskapsarmbånd.

– Dette skjedde i to tilfeller der vår kommunikasjonsrådgiver ble litt ivrig for å få opp stemningen. Det er ikke en del av vår strategi og vil ikke fortsette, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum til Aftenposten.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Rema 1000
  3. Facebook
  4. Handel