Økonomi

Vil ha obligatorisk merking av nøkkelhull-mat

I dag forvirrer nøkkelhullsmerkingen kundene, mener Kiwi og Forbrukerrådet og utfordrer Helseministeren til å gjøre merkeordningen obligatorisk.

- Hansken er kastet, sier Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy og utfordrer helseminister Bent Høie til å gjøre nøkkelshullsmerkingen obligatorisk. Foto: Signe Dons

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

— Dette forvirrer kundene. Sånn kan det ikke være, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy om at flere leverandører fjerner nøkkelhullsmerket på sunn mat fordi lønnsomheten er for dårlig.

Aftenposten har kontaktet en rekke leverandører som forteller at de har fjernet merket blant annet fordi det er vanskelig å få lønnsomhet i produktet og at enkelte kjeder tar nøkkelhullsvarene ut av hyllene.

— Nøkkelhullet er en ordning myndighetene gjennom Mattilsynet og Helsedirektoratet har innført for at vi med trygghet skal kunne velge sunnere varer. Hvis frivilligheten består, forsvinner tryggheten, sier Bjørkøy.

Alle sunne varer må merkes

Han utfordrer nå helse- og omsorgsminister Bent Høie og landbruks- og matminister Sylvi Listhaug til å gjøre nøkkelhullsmerkingen obligatorisk.

— Vi ser en økning i salget av nøkkelhullsvarer, noe som viser at kundene vil ha disse varene, sier Bjørkøy.

D-listeingress-AFT01739012.jpg Foto: Livsmedelverket

Kritieriene for nøkkelhullsmerket vil bli strengere fra nyttår. Når matvarene blir enda sunnere, mener Kiwi merkeordningen vil være en god hjelp for kundene.— Men da må alle de sunne varene være med i ordningen, fortsettert Kiwi-sjefen.

Han får full støtte av Forbrukerrådet.

Usunne bør også merkes

— Erfaringene tilsier at sunnhetsmerking bør gjøres lovpålagt og obligatorisk. Det gjelder også nøkkelhullet, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Han legger til at det ikke er første gangen det avdekkes at kjeder og produsenter vegrer seg for å merke produkter med nøkkelhullet. I tillegg til at ordningen bør være obligatorisk, mener han at den må suppleres med merking som forteller oss hvilke produkter som er usunne.

- Forbrukerne er taperne

Helsedirektoratet, som sammen med Mattilsynet har ansvaret for merkeordningen, mener det undergraver og ødelegger for merkeordningen dersom det Aftenposten har funnet ut er sant.

— Det er forbrukerne som er den tapende part hvis ikke alle matvarene som er kvalifisert for merkingen, blir merket med nøkkelhull, sier avdelingsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Joachim Henstad klarer ikke lese innholdsfortegnelsen uten briller og mener nøkkelhulletsmerket er en god hjelp for mange, mens Torbjørn Helland Solhaug rister på hodet over at sunne produkter som grove knekkebrød, fisk og frosne grønnsaker ikke er merket med nøkkelhull. Foto: Signe Dons

Det er Joachim Henstad og Torbjørn Helland Solhaug enige i. Som vanlige forbrukere som kjøper disse matvarene daglig, mener de at merkingen er en god hjelp for mange og at konsekvensen nå kan bli at flere velger usunne produkter.Han skulle ønske at alle varene som kvalifiserer til nøkkelhull, var merket. Videre opplever han at både kjedene og leverandørene er svært positive til ordningen.

— Senest i et møte med Helseministeren på mandag kom det unisont fra matprodusenter og kjedene at dette var en god ordning, sier Klepp.

Kan ikke bli obligatorisk

Han sier at en obligatorisk merking ikke kommer på tale.

- Det er EU-regler som gjør at merkeordningen ikke kan være noe annet enn en frivillig ordning. Men det bør ikke være noe problem, siden alle er opptatt av at ordningen skal fortsette, sier Klepp.

Han peker også på at antall produkter har økt, det samme har omsetningen av produktene.

-Vi vil følge opp dette i fremtiden og undersøke hvordan varer i de ulike varegruppene blir merket. Og vi kommer til å være veldig opptatt av hvordan kjedene synliggjør produkter som frukt, grønt og fisk som sunne i sine egne butikker, sier Klepp.

- Nøkkelhull er en vits

Foredragsholder og matentusiast Kjetil Rolness har tidligere sagt at nøkkelhullordningen bare forvirrer forbrukeren og gjør statens egne kostholdsråd til latter. Nå sier han til Aftenposten at det kanskje er like greit at hele ordningen blir avviklet.

Kjetil Rolness Foto: PRIVAT

— Nøkkelhullsmerkingen har vært en vits fra dag én. En samrøre mellom statlige og kommersielle intereresser, sier Rolness.Han mender den er en forkludrende konkurransefaktor i matvareindustrien.

— Den er en helsekampanje som har gjort forbrukerne dummere og mer forvirret. Nøkkelhullsordningens endelige død var da Grandiosa fikk merket. Kanskje like greit at hele ordningen blir avviklet, sier Rolness.

Da Aftenposten tok opp problemet for tre år siden skrev han kronikken Nøkkelhull i hodet der han harselerer med ordningen.

Ber Helseministeren innkalle til møte

Stortingsrepresentant Kjersti Toppe (Sp.) mener saken er så alvorlig at Helseministeren må sørge for at kjedene og leverandørene oppfører seg. Da Aftenposten omtalte disse utfordringene for tre år siden, kalte daværende helseminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen alle matkjedene inn på teppet.

— Høie må gjøre som Strøm-Erichsen og innkalle matkjedene til møte. Nøkkelhullordningen må gjøres obligatorisk. Vi kan ikke risikere at en ordning som mange etterhvert kjente til, nå uthules og ødelegges av kjedene selv, sier Toppe.

  1. Les også

    En nøkkel på avveie

  2. Les også

    Nå fjerner leverandørene nøkkelhullsmerket fra varene

  3. Les også

    Tonnevis med salt fjernes fra brød og kjøttdeig

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Hvor ble det av nøkkelhullsvarene da Rimi og Ica forsvant?

  2. SPREK

    Nå blir nøkkelhullproduktene sunnere

  3. SID

    Gjør det enklere å velge riktig

  4. SPREK

    Dette forslaget vekker oppsikt i Storbritannia

  5. ØKONOMI

    Disse nye matvarene kommer i butikken i høst

  6. ØKONOMI

    Priskrig på smågodt slår ihjel Kiwis sunnhetskampanje, mener ekspert