Facebook økte inntektene over 50 prosent

Selskapet håver inn på annonsesalg på mobil.

Pilene peker rett opp for annonseinntektene til Facebook.

– Vi hadde nok et godt kvartal, sa Facebook-sjef Mark Zuckerberg nøkternt i en pressemelding da selskapet la frem resultater for årets tredje kvartal.

Facebook økte omsetningen med 55,8 prosent i månedene juli-september, sammenlignet med samme periode i fjor. Inntektene var enda høyere enn det analytikerne ventet på forhånd.

Salg av annonser på mobil står for 84 prosent av selskapets totale annonseinntekter på 6,82 milliarder dollar.

Over 1 milliard daglige mobilbrukere

Mer enn 90 prosent av Facebook-brukerne går inn på tjenesten via mobil. Nå bruker over 1 milliard mennesker mobiltjenesten daglig. Det er en økning på 22 prosent fra samme periode i fjor.

Facebooks totale inntekter økte fra 4,5 milliarder dollar i tredje kvartal i fjor til 7 milliarder i samme periode i år.

Også for året som helhet ventes Facebook å levere knallsterke resultater. Analyseselskapet eMarketers beregninger viser at selskapet vil øke annonseinntektene med 52 prosent fra 2015, til 26 milliarder dollar.

Annonsesvikt i andre medier

Men den enes brød er den andres død: Mens Facebook tar en stadig større del av det totale annonsemarkedet, sliter tradisjonelle medier med annonsesvikt.

Ifølge Medietilsynets økonomirapport fra 2015 tapte norske papiraviser 740 millioner kroner i annonseinntekter i fjor, samtidig som digitale annonseinntekter kun økte med 21 millioner.

Polaris Media, som blant annet eier Adresseavisen, rapporterte i andre kvartal at annonseinntektene stupte både digitalt og på papir.

Tidligere i høst annonserte TV2 at selskapet må kutte 177 stillinger etter inntektssvikt. Også i Aftenposten faller annonseinntektene dramatisk, og avisen har i høst kuttet 40 stillinger i redaksjonen.