Økonomi

- Skjemmes vi av Oslo som hovedstad?

Norge gjør en stor feil ved å dempe profileringen av Oslo som reisemål i utlandet. - Det blir for mye fjord og fjell. Turister vil heller oppleve det pulserende storbylivet, mener Emirates-sjefen i Norge.

Kopiavoslolove_3_doc6m6fm6cadphrj86wjth-sa98QRNwHx.jpg Stein Bjørge

  • Knut-erik Mikalsen

Terje Grue er ingen hvem som helst innen reiselivsindustrien i Norge. Som norgessjef for et av verdens raskest voksende flyselskap, det Dubai-baserte Emirates, pøser han turister ut og inn av landet hver dag.

I løpet av bare et år har selskapet blitt en av de store, internasjonale aktørene på Oslo Lufthavn.

Men ett mønster liker han ikke: Det åpenbare fraværet av flere utenlandsk besøkende. For Emirates' del er syv av ti reisende nordmenn som skal til Dubai, eller videre på selskapets verdensomspennende rutenett.

Tror vi Oslo er uspennende?

— Vi jobber hardt for å få et større innslag av reisende til Norge. Og jeg er ikke i tvil om at en skarpere markedsføring av Oslo vil kunne trekke flere tilreisende til Norge. Det er fristende å spørre om fraværet av profileringen av Oslo egentlig bunner i at vi skjemmes litt av Oslo som hovedstad, at vi tror den er liten og uspennende? spør Grue.

Han forteller om egne erfaringer med besøkende fra Midtøsten som har kommet til Norge på ferie, og som har tatt løypa til den norske fjellheimen og fjordene.

Mange passasjerer har klaget over dårlig behandling i sikkerhetskontrollen.

Les også

Les historiene her.

Imponert over operahuset

— De synes opplevelsen var fantastisk. Men det som overrasket dem mest positivt var møtet med Oslo. De ante ikke at byen var så pulserende, med et flott operahus og mange andre spennende kunst- og kulturopplevelser.

- De syntes byen var ren og pen, med flotte shoppingmuligheter og toppen av opplevelsen på turen hit. De fant det merkelig at ikke Norge satset mer på å bruke hovedstaden som trekkplaster, sier Grue.

– Stockholm og København flinkere

Per-Erik Winther i konsulentselskapet Wintertime har jobbet med reiseliv i Oslo i en mannsalder og tidligere utredet markedsføringen av Oslo i utlandet. Han er helt enig med Grue:

— Vi har en hovedstad som er helt i toppen i Europa når det gjelder f.eks. konserter, byen har ellers et betydelig kunst- og kulturtilbud, og et shoppingtilbud som trekker besøkende. Nå markedsfører vi bl.a. Oslo som del av Oslofjordregionen med Oslo, Akershus, Hedmark og Østfold. Det gir jo både en uklar profil og ikke et godt nok bilde av hva Oslo som storby har å tilby. Stockholm og København gjør dette på en mye tydeligere måte. Oslo bør være inngangsporten til Norge, sier Winther.

Hotelldirektør: - Oslo har gjennomgått rå forandring

Jarle Moen, The Thief.

Hotelldirektør på The Thief, Jarle Moen, mener Oslo har blitt et mye mer spennende reisemål i løpet av de senere årene:— Oslo har gjennomgått en rå forvandling. Byen har gått fra å være en parentes blant de nordiske hovedstedene til å bli et trendy sak å skrive om i toneangivende internasjonale medier. Byen har åpnet seg mot fjorden, har fått en ny og fantastisk fasade og et yrende mat- og kulturliv. Dette har både turister og viktige, internasjonale medier fått med seg mener Moen.

Han mener det er viktig å formidle Oslos mange positive sider:

— Vi skal ikke være beskjedne på egne vegne, men vise stolt frem hva vi har å by på. Både på fjellet, på fjorden og i byen, sier hotelldirektør Moen.

Slik blir VIP'ene traktert på Gardermoen:

Les også

Nå kan du bli flyplass-VIP - for 5000 kroner

Han viser til at dette gjør seg gjeldende også i cruisetrafikken, der Oslo langt fra utnytter potensialet. Byen mangler for eksempel rederier som bruker byen som snuhavn – den mest lønnsomme delen av cruiseanløpene.

— Også her har Stockholm og København en mye bedre posisjon enn Oslo, sier Winther.

Innovasjon Norge: - Naturen trekker

Per Arne Tuftin, Innovasjon Norge.

Reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin, sier det ikke er tvil om at det er naturen – og de opplevelser den gir – som trekker flest turister til Norge. — Dette vet vi godt gjennom mange undersøkelser. Men så ser vi også at interessen for Oslo og dens tilbud på kulturområdet, arkitektur, shopping og mat har vokst. Oslo er jo en liten by i internasjonal målestokk, men det er slett ikke slik at vi skulle skjemmes over å markedsføre byen av den grunn, sier Tuftin til Aftenposten.

Tvert imot er det slik at Oslo er en av tre ting turistene gjerne vil oppleve når de besøker Norge, i tillegg til fjordene på Vestlandet og lysfenomenene i nord – enten nordlyset eller midnattssolen.

— Vi ser at utlendinger blir imponert av det moderne Oslo. Så ligger jo byen midt i naturen og det fascinerer mange. Men når vi skal markedsføre Norge som reisemål, er det viktig å vise hvor variert landet er, og i de tilfellene kan vi like gjerne bruke bilder av Operahuset og Barcode-kvartalet som fjordene på Vestlandet, sier Tuftin.

  1. Les også

    Kjappere utenlandsreise via Oslo Lufthavn fra onsdag

  2. Les også

    Kjørte vekterne på smilekurs, så kom tidenes rekord

  3. Les også

    Nå merkes en kraftig svikt i deler av luftfarten

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Vil ha flere rike turister til Norge

  2. REISE

    Norge er nok en gang med på New York Times’ prestisjefylte reiseliste

  3. ØKONOMI

    300 innflydde motor-journalister sto for tidenes hotellrekord i Norge

  4. ØKONOMI

    Slik får du to ferier med bare én flybillett

  5. ØKONOMI

    Nordmenns feriefavoritt knuser alle rekorder

  6. REISE

    Turiststrømmen flater ut – men to norske områder trekker fortsatt mange utenlandske turister