Økonomi

SAS skaffer seg 50 Airbus-fly og går dermed bort fra Boeing

SAS har inngått kontrakt om anskaffelse av 50 nye Airbus-fly av typen A320neo, hvorav 15 skal leases. De første flyene leveres våren 2019.

SAS bekrefter ordren på 35 nye Airbus A320neo. I tillegg skal selskapet leie 15 fly av samme sort. Foto: Jessica Gow, TT NYHETSBYRÅN

  • og NTB
  • Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder

Er du blant de reisende med mottoet «If it ain’t Boeing, I ain’t going», kan du etter hvert få problemer med å reise med SAS.

Selskapet skal nemlig fase ut 737-flyene fra Boeing for å få en samlet kort- og mellomdistanseflåte.

SAS opplyser at 35 fly skal kjøpes for en sum av 24 milliarder kroner, mens de siste 15 skal leases.

At SAS var i innspurten av forhandlinger om dette flykjøpet ble først kjent da E24 omtalte interne e-poster i januar i år.

Dette betyr at selskapet for første gang vil få en enhetlig flåte som skal brukes på kort- og mellomdistanseruter. I dag består denne flåten av en blanding av Airbus A320 og Boeing 737.

  • Les også: SAS dropper Boeing, kjøper 50 nye fly fra Airbus

Eierskapet legges til Irland

Airbus A320neo oppgis å ha et forbruk av drivstoff som er 15–20 prosent lavere pr. setekilometer enn de flyene som fases ut. Bruk av biodrivstoff vil også redusere klimaavtrykket, heter det.

SAS har allerede 17 fly av typen A320neo. Disse kommer fra en tidligere bestilling på 30 fly. Med dagens kontrakt vil SAS ha 80 A320-fly ved utgangen av 2023.

SAS har i dag 161 fly i drift, mens ytterligere åtte kommer til i 2019. Selskapet har mer enn 800 daglige avganger. SAS flyr over 29 millioner passasjerer årlig til over hundre destinasjoner.

Ifølge det danske bransjenettstedet check-in.dk skal de 35 eide flyene formelt eies av et SAS-datterselskap i Irland. Landet er kjent for å ha gunstige vilkår for flyregistrering, og benyttes også av Norwegian og SAS-partner Cityjet.

Slik er kabinen på SAS’ nye fly til korte og mellomlange ruter. Foto: Jessica Gow, TT NYHETSBYRÅN

Også Airbus på langdistanse

Også på langdistanse er Airbus blitt SAS’ foretrukne valg.

Etter nøye vurderinger av Boeing 787 Dreamliner, som Norwegian bruker i interkontinental trafikk, endte SAS i 2013 opp med å bestille A350 XWB fra Airbus.

SAS har tidligere hatt langdistansefly fra begge produsentene, men har i dag i hovedsak Airbus A330 og A340 på ruter til Asia og USA.

Les mer om

  1. Luftfart
  2. Boeing
  3. Airbus
  4. Scandinavian Airlines (SAS)