Økonomi

Spiste mer kjøpepizza til jul i fjor enn tidligere år

Grandiosa, Big One og Dr. Oetker var populære produkter i desember. Mens salget tidligere år har gått tilbake, var det rekordsalg i november til januar.

Før jul spiste vi oss gode og mette på pizza, noe storeier Stein Erik Hagen i Orkla tjener godt på.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Før jul gikk vi mann av huse for å sikre oss det vi tydeligvis setter ekstra stor pris på i november og desember: Ferdigpizzaen.

Les også: Denne gullpizzaen er både raskere og billigere enn den du kjøper i frysedisken

Mens vi siden 2011 stadig har spist mindre ferdigpizza, viser det seg at vi i de travle førjulsmånedene rett og slett tyr til det som mange resten av året i det lengste forsøker å unngå.

Førjulstidsklemma

Tall fra AC Nielsen viser at salget økte med 7,3 og 3,5 prosent i november og desember, mens det tidligere år har vært flatt eller bare en svak vekst.

Helsetrend og gode intensjoner til tross, førjulsstresset med juleavslutninger, konserter, julebord og kakebaking, fører til at mange regelrett kaster seg over muligheten til et raskt måltid til ungene.

— Dette er typisk førjulsstria. Ferdigpizza er en enkel løsning for barnefamilier som er opptatt med juleavslutninger og julekonserter. Det er tidsklemma rett og slett, sier administrerende direktør Øystein Bu i Dr.Oetker, den tyske pizzaprodusenten som er den eneste store utfordreren til Orklas merkevarer Grandiosa og BigOne.

Tilbudskampanjer

Men selv om dette er et typisk førjulsfenomen, var 2014 eksepsjonelt. De siste årene har vi stadig spist færre kjøpepizzaer, også før jul. Derfor er 2014 et overraskende unntak, også for pizzaprodusentene.

- Veksten i pizzasalget i november og desember var høy og høyere enn normalt, sier Bu og får støtte av Orkla, som produserer Grandiosa og BigOne.

Les også: Orkla varsler økte matpriser

— Det var uvanlig høyt, men det skyldes tilbudskampanjer fra kjedene i førjulsmånedene, sier konserndirektør for kommunikasjon Håkon Mageli i Orkla.

Enhver butikk med respekt for kundene kunne i denne perioden tilby en topakning Grandiosa til 50 kroner, fire for hundre eller tilsvarende.

— Disse tilbudene er viktige for å lokke kundene inn i butikkene, og vi ser dem år etter år. Jeg kan ikke si at det var noe spesielt med førjulen 2014, sier Bu og legger til:

— Vi hadde også tilbud på vår pizza, men dessverre er det slik at vi ikke synes på samme måte som når kjedene viser frem Grandiosaen.

Spiser færre kjøpepizzaer

Så var julemånedene gullkantede for pizzaprodusentene. Og på mange måter er hele året en stor pizzafest for Orkla og Dr. Oetker. Likevel ser ikke de to selskapene helt lyst på livet som pizzaprodusent.

Selv om vi er den mestspisende frossenpizza-nasjonen i verden, spiser hver enkelt av oss færre slike pizzaer.

Orkla selv uttrykte en mild bekymring for markedet da de presenterte resultatene etter 1. kvartal. De har også utfaset en av sine pizzaer, den tynnbunnede Pizza Originale. Dermed har Orkla tapt markedsandeler til konkurrenten Dr.Oetker.

— Vi ser at det er en liten nedgang i det vi kaller ukentlige pizzaspisere. Samtidig som folketallet øker i Norge, betyr det at markedet synker. I salgstall utgjør det at markedet står stille i antall pizza som selges, selv om markedet vokser i kroner og øre, forklarer Bu.

Han viser til at en gjennomsnittspizza i 2004 kostet 28 kroner, mens du i fjor betalte 45,50 for en frossenpizza.

2004 var dessuten året da Grandiosa gjennomførte Pizzavalget. Og aldri siden har vi spist så mye pizza i løpet av ett år som vi gjorde da. 25,1 tusen tonn gikk det med da. Til sammenligning spiste vi 23,5 tusen tonn i fjor.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også

  1. Matbaronene tjener mye mer enn «en krone her og en krone der»

  2. Nøkkelhullet fjernet fra matvarer etter priskrig

  3. Orkla får ikke lenger kalle syltetøy for «hjemmelaget»

  4. Melkeprisen faller og kan trekke Grandiosa med seg

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Dagligvarebransjen