Økonomi

Nå utsetter Ryanair oppstarten på OSL-rutene

Lavprisselskapet sikter seg inn på London- og Vilnius-ruter fra 1. september.

Ryanair utsetter oppstarten av ruter på Oslo Lufthavn til 1. september. Foto: Marte Christensen, NTB Scanpix

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Opprinnelig var det meningen at Ryanair skulle starte sine operasjoner fra Oslo Lufthavnfra sommerprogrammets begynnelse, i slutten av mars.

Nå har selskapet gitt beskjed om at det ikke vil bruke sine trafikkrettigheter nå i vår, men utsetter oppstarten til 1. september, får Aftenposten opplyst i Airport Coordination Norway AS, som har ansvaret med å fordele trafikkrettigheter på norske flyplasser.

Fra det tidspunktet melder selskapet inn slots for det samme flyprogrammet, med tre daglige avganger til London Stansted og en tur/retur til Litauens hovedstad Vilnius.

Som alltid holder Ryanair kortene skjult når det gjelder nye satsinger, inntil de selv går ut med sine planer.

— Ryanair er alltid interessert i nye ruter, men vi kommenterer ikke eller involverer oss i rykter og spekulasjoner, skriver selskapets markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs, i en epost til Aftenposten.

LES OGSÅ:

Les også

Må klistre over 6000 vinflasker hver dag

Hard London-konkurranse

For London-reisende vil en Ryanair-inntreden på ruten bety enda større prispress på denne strekningen. Fra før av flyr både SAS (5), Norwegian (4) og British Airways (5) i alt 14 tur/retur-ruter mellom Gardermoen og London.

Som sist gjelder Ryanairs slot-forespørselen helårsruter fra Oslo Lufthavn.

At Ryanair øker sin satsing på de store og sentrale hovedstads-lufthavnene er ikke tilfeldig. Selskapet har de senere årene lagt opp til en meget aggressiv vekst og bestilling av 380 nye fly.

LES OGSÅ:

Les også

Dette er Kjos' nye superfly

Raskt vekst i København

Derfor har man i økende grad satset på å nå de store trafikkstrømmene på hovedflyplassene.

I fjor åpnet Ryanair trafikk på Kastrup lufthavn utenfor København, og har allerede blitt flyplassens tredje største selskap etter SAS og Norwegian. Fra før av har Ryanair satset på store lufthavner som Madrid, Lisboa, Barcelona, Praha, Athen og Dublin.

Dessuten har det irske selskapet kastet seg tungt inn i kampen om de best betalende passasjerene, markedet for forretningsreisende. Selskapet, som sist mandag offentliggjorde et overskudd på 103 millioner euro i siste kvartal, sier at de har 27 prosent forretningsreisende.

LES OGSÅ:

Les også

Svenskene vil gjøre Oslo til flyjumbo i Skandinavia

Vil legge ned på Rygge

Som følge av innføringen av den nye flypassasjer-avgiften på 80 kroner fra 1. april, har Ryanair forøvrig gjort det klart at selskapet vil legge ned sin base på Moss lufthavn Rygge fra 1. november.

– Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sier Rygge-sjef Pål Tandberg til NTB.

Ryanair er i dag enerådende på Rygge og med et svekket rutetilbud vil flyplassen gå med 140 millioner i underskudd. Tandberg har gjort det klart at flyplassen i så fall vil måtte legges ned.

  1. Les også

    Flere ruter kuttet på Torp, avgift kan stenge Rygge

  2. Les også

    Ryanair har søkt om ruter fra Gardermoen og fikk ja

  3. Les også

    Ryanair setter tidenes rekord og er snart i helt ny drakt