Økonomi

Han laget forretningsplanen i pappaperm. Nå selges selskapet for over 100 millioner.

Verdens største bildelingstjeneste kjøper det fire år gamle Oslo-selskapet Nabobil.no for over 100 millioner kroner.

Jacob Tveraabak er største eier og styreleder i Nabobil.no, som nå selges til amerikanske Getaround. Foto: Bavaria

  • Carl Alfred Dahl
    Carl Alfred Dahl
    Journalist

– Dette er en drømmedag, både som hovedaksjonær, styreleder og gründer av selskapet. Dette er mer enn vi noensinne kunne drømt om, sier Jacob Tveraabak.

Gründeren eier i dag rundt 15 prosent av Nabobil.no.

Det er bare litt over fire år siden noen amerikanske kolleger fortalte ham om den amerikanske bildelingstjenesten Getaround, som nå er verdens største.

– Noen uker etterpå dro jeg på pappaperm til Thailand med barn og kone. Mens kona passet gutten vår og solte seg mens han sov, skrev jeg forretningsplanene, forteller Tveraabak.

Han har lang fartstid som konsulent, og han har drevet mye med forretningsutvikling.

– Men jeg visste ikke hvordan jeg skulle lage selve produktet. Jeg kontaktet derfor Karl Munthe-Kaas fordi vi satt i Kolonial.no-styret sammen. Han fortalte at han hadde jobbet mye med å utvikle en bildelingstjeneste noen år tidligere. Vi tok hverandre i hånden over bordet og startet selskapet, sier Tveraabak.

Til daglig er han konsernsjef i det børsnoterte handelsteknologiselskapet Strongpoint ASA.

Jacob Tveraabak (t.h.) startet Nabobil.no sammen med Kolonial.no-gründer Karl Munthe-Kaas i 2015. Dagligvareleveringen har gått med over 300 millioner kroner i tap så langt, men får stadig friske penger inn fra investorer. Foto: Signe Dons

Blir medeier i kjøperen

De fikk tak i programvareutviklere som jobbet helger, ferier og kveldstid for å få plattformen klar til lansering.

I fjor hadde de behov for mer penger for å vokse videre. Løsningen ble folkefinansiering blant brukerne. Selskapet ble den gang verdsatt til rundt 75 millioner kroner.

Via en tidligere konsulentkollega kom Tveraabak i kontakt med toppsjef Sam Zaid i Getaround. Målet var å selge det norske selskapet til dem som opprinnelig inspirerte det.

Amerikanerne kom over til Norge for første gang i august. Gjennom høsten og vinteren var de opptatt med et annet oppkjøp, av franske Drivy.

Dette ble gjennomført i april i år for 300 millioner dollar (2,5 milliarder kroner). Getaround ble dermed tilgjengelig i Frankrike, Tyskland, Spania, Østerrike, Belgia og Storbritannia.

Etterpå var det tid for Norden.

– Er det kontant oppgjør for hele selskapet?

– Ja, vi selger 100 prosent av aksjene, men både vi i styret, ledelsen og Getaround har ønsket at vi skulle bli med videre. Alle aksjonærer har derfor fått muligheten til å kjøpe seg inn i Getarounds morselskap, og mange har benyttet muligheten. Det er jo ikke akkurat en type selskap hvor man bare kan ringe og bli aksjonær, så for oss er dette som en drøm, sier Tveraabak.

Nabobil skal nå brukes for Getarounds vekst i Norden.

– For Nabobils kunder vil dette innebære store løft i tilbudet og forbedret teknologi. Det sikrer en langsiktig og bærekraftig tjeneste, skriver gründerne i en felles uttalelse.

  • LES OGSÅ: Slik klare tobarnsfamilien seg uten bil. Her er alternativene dersom du vurderer det samme.

Minst 18 millioner i minus siden start

Even Heggernes har vært daglig leder for Nabobil.no siden starten i 2015, da han kom fra jobben som sjef for boligdelingstjenesten Airbnb i Storbritannia, Irland, Norden og Nederland.

– Heggernes og resten av Nabobil-teamet blir nå en del av Getaround. De skal fortsette å utvikle tjenesten i Norge og får ansvaret for den nordiske ekspansjonen, fremgår det av en pressemelding.

Even Heggernes, daglig leder i Nabobil.no. Foto: Jan Tomas Espedal

Nabobils årsregnskaper for 2015 til og med 2017 viser samlede underskudd før skatt på rundt 18 millioner kroner, som er nesten hele den innskutte egenkapitalen.

– Ble det overskudd i 2018, Tveraabak?

– Nei. Men dersom vi hadde villet det så hadde vi fått det til. Fokus har vært, og vil være, på vekst, sier han.

– Flere skader på delingsbiler

Da Aftenposten skrev om en misfornøyd Nabobil-utleier i 2017, uttalte Jon Berge i Nabobils daværende forsikringsselskap If at de hadde flere skadesaker med delingsbilene enn med bilene som deres forsikringskunder selv eier og kjører.

If leverer også forsikring til Nabobils konkurrent Hyre, hvor bilimportøren Møllergruppen eier 51 prosent.

Hyre ble etablert for to år siden, og har utelukkende biler hvor man kan bruke smarttelefonen som nøkkel.

Flere andre aktører driver også i delebil-markedet, med litt ulike forretningsmodeller, blant annet Bilkollektivet, Hertz bilpool, Bildeleringen og Move about.

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/3c028eb059d5bbb0eb5b2940ae771d13/Innenriks%2C%20SPELT%2C%20mars%20(1)? 1561379647135

Les mer om

  1. Bil
  2. Bildeling
  3. Nabobil
  4. Digitalisering
  5. Karl Munthe-Kaas

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Stensrud-familien dro inn 170 millioner: «Men Norwegian har kostet oss mye»

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Smelteverk i Tyssedal solgt for tre milliarder: – Det er klart vi blir usikre

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Flere partier krever at Equinor selger seg ned i utlandet

  4. FOTBALL
    Publisert:

    Forretningskvinnen England snakker om: «Sjarm og sluhet som en diplomat og hjernen til en atomfysiker»

  5. DEBATT
    Publisert:

    Norge må forsvare sine nasjonale posisjoner i møte med den digitale økonomien

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    EU og USA forsøker å tøyle teknologikjemper