Økonomi

Orkla skal selge Möller's tran i Kina

Merkevareselskapet Orkla forsøker seg på det kinesiske markedet gjennom nettgiganten Alibama. Foreløpig er et 20-talls produkter klare.

Fra Orklas presentasjon tredjekvartal.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Orkla, som i Norge blant annet er kjent for merkevarene Grandiosa, Stabburet, Nidar, Blenda og Nora, leverte et resultat som var bedre enn forventet.

– For tiende kvartal på rad har vi organisk omsetningsvekst innenfor merkevarevirksomheten, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i selskapet som Stein Erik Hagen kontrollerer 24,5 prosent av.

Orklas driftsresultat økte med 19 prosent i tredje kvartal og endte på 1178 millioner kroner. Merkevarevirksomhetens driftsresultat steg med 15 prosent til 1209 millioner kroner.

  • Denne uken kom den uautoriserte biografien om Stein Erik Hagen ut. Her kan du lese om maktkamp i Orkla og hvordan han presset datteren til å flytte for å spare skatt.

Skal selge Möller’s tran i Kina

Ruzicka fortalte også at Orkla har kommet inn på den kinesiske markedsplassen Alibaba. Via deres Tmall skal de selge sine varer i det kinesiske markedet. Foreløpig er de inne med et 20-talls produkter.

På plansjen Orkla viste under presentasjonen, er blant annet Möller’s tran avbildet, samt kjeksen Singoalla, som er en bringebærvariant av kjeksen vi nordmenn kjenner som Ballerina.

Her kan du se hvordan Orkla ser for seg nettsiden, med blant annet Möller’s tran med det norske flagget i bakgrunnen, syltetøyet fra Den Gamle Fabrik med det danske flagget bak, samt kjeksene Ballerina og Singoalla.

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– Dette er først og fremst for å lære det kinesiske og asiatiske markedet å kjenne og vi forventer ikke å se store salgstall her med en gang, sier han og forklarer at det er en del arbeid igjen før alt går på skinner. Blant annet må kinesiske myndigheter godkjenne både produkter og den kinesiske teksten på dem.

Han gjør regning med at det blir flere produkter over nyttår.

– Vi håper å lære noe om forbrukerne. Dette er et stort marked og her i Norden har vi produkter som er basert på mer naturlige råvarer som er produsert i et rent miljø, med rent vann, sier han.

Han legger til at det ikke er mulig å handle på denne nettsiden uten et kinesisk pass.

Klar fremgang

Orkla hadde klar fremgang i driftsresultatet som følge av kjøpte virksomheter, økt salg og interne forbedringsprosjekter. I tillegg pågår det fortsatt betydelig integreringsarbeid etter flere oppkjøp.

Orklas resultat før skatt økte med 24 prosent og endte på 1328 millioner kroner i tredje kvartal.

Reklamefilmene rullet over skjermen i minuttene før presentasjonen startet, og konsernsjefen trakk også frem noen av selskapets nylanseringer i sin presentasjon.

– Toro har hatt stor suksess med bakemiks og nå utvider vi med dessert. Vi ser at forbrukerne vil ha enkle løsninger, men de ønsker ikke at det går på bekostning av smaken, sier Ruzicka og pekte på bildene av Toropakker med Crème Brûlée, Panna Cotta og Sjokolademousse.

I Danmark har Orkla også hatt stor suksess med serien Naturli´, en serie økologiske varer.

– Her ser vi en veldig vekst i økologiske produkter, og vi ser også at interessen for veganske produkter øker, sier Ruzicka.

Les også

  1. Stein Erik Hagen: - Jeg får av og til tilbakefall

  2. Matbaronene tjener mye mer enn «en krone her og en krone der»

  3. Dette er kvinnen bak Reitans suksess

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien