Økonomi

Raskt fotfeste på kaffefronten

Nordmenn har lenge vært det mest kaffedrikkende folkeslaget i verden. Men det er ikke bare den varme drikken som frister oss - iskaffesalget har skutt i været det siste året.

Starbucks har fått et godt grep i iskaffe-markedet i Norge. FOTO: SCANPIX
  • Camilla Kilnes

Det siste året ble det solgt iskaffe og iste for 408 millioner kroner i dagligvaren.

Det tilsvarer en vekst på nesten 20 prosent, skriver Handelsbladet FK.

Populær amerikaner

Iskaffesalget alene har en vekst på 43,7 prosent, viser ferske tall fra Nielsen.

Noe av veksten skyldes nykommer Starbucks som lanserte tre iskaffe-varianter i februar.

— Lanseringen har vært helt fantastisk. De første åtte ukene solgte vi nesten fem ganger mer enn det vi hadde forventet. Vi greide rett og slett ikke å levere nok, sier adm. direktør Lars Eggers i Arla Foods Norge, som selger iskaffe-produktene for den amerikanske kaffeleverandøren i Norge.

Høy markedsandel

Starbucks har en markedsandel i iskaffesegmentet på nesten 35 prosent.

— Det er kjempemoro, vi har aldri opplevd en sånn lansering på det norske markedet tidligere. Dette er nok også den beste lanseringen av drikkeklar Starbucks på det europeiske markedet, sier Eggers.

Den amerikanske kaffegiganten har foreløpig seks produkter på markedet, tre iskaffe-varianter og tre frappucino-varianter på glassflaske.

— Det kommer ikke noe nytt i høst, men det vil komme nye produkter til neste år, sier Eggers.

Det er Tine som er den største på iskaffemarkedet med sine fire smaker, skriver adressa.no.