Nå kan Rema åpne døren for Hval sjokolade

Rune Forsberg med påskemarsipanen. I år blir den uten palmeolje, men trolig ikke å finne i Rema 1000 eller Norgesgruppens butikker.
  • Palmeolje, sier Rema 1000 om hovedårsaken til at Hval sjokolade ikke finnes i hyllene til lavprisbutikken. - Alle våre produkter er helt uten palmeolje, svarer Hval-sjefen.

I Brennpunkt på tirsdag kom det frem at Hval sjokolade ikke får plass i hyllene til de store dagligvareleverandørene. Rema 1000s informasjonssjef Mette Fossum Beyer twittret etter programmet at de har nektet Hval sjokolade i sine hyller fordi de inneholder palmeolje.

Nå sier Hval-sjef Rune Forsberg at alle produktene hans er uten palmeolje.

Dermed burde Remas hyller være åpne for den lille, prisvinnende sjokoladeprodusenten fra Vestfold.

— Vi skal ha møte med Rema allerede neste uke, sier Forsberg til Aftenposten.

Blant annet på grunn av kjedenes ønske om sjokolade uten palmeolje har Forsberg investert 5 millioner kroner i en ny produksjonslinje som nå er i drift.

— Alle våre produkter er nå uten palmeolje, sier Forsberg.

Er i dialog med Hval

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 bekrefter at de er i dialog med Hval, og sier at Hval blir vurdert på lik linje med alle andre produkter.

- Konkret på Hval har vi sagt nei til nylanseringer fra dem med produkter med palmeolje.Helt konkret har vi vist interesse for sjokolademarsipan, men dessverre har ikke Hval kunnet produsere dette uten palmeolje, sier Beyer.

- Hva med de andre produktene som er uten palmeolje, de burde vært aktuelle?

— Det er en totalvurdering av Hval og endel av forhandlingene med dem. Jeg vil ikke gå konkret inn i forhandlingene med Hval i media, det kan jeg ikke gjøre, sier Beyer.

Fra i fjor sommer har Rema fjernet palmeolje fra alle egne matvarer og krever nå at alle leverandører skal ha en utfasingsplan for palmeolje.

— Vi åpner ikke for nylanseringer som inneholder dette, sier hun.

Rema sier til Aftenposten at de har vurdert både Hval-produkter og å bruke Hval som produsent av egne merkevarer. Etter det Aftenposten forstår, er det mest aktuelt at Hval produserte varer Rema kunne sette sitt merkenavn på.

Investerer 5 millioner i fabrikken

Det er flere kjeder som har vært interessert i at Hval skulle produsere varer med kjedenes egne merkenavn på. Det er en av grunnene til at han sist sommer gikk til innkjøp av den nye produksjonslinjen som gjør det mulig å produsere biter med overtrukket sjokolade uten bruk av palmeolje.

- Vi vil jo helst selge vår egen merkevare Hval, men hvis vårt eneste alternativ i kjedene er å sette på kjedenes navn, så må vi vel gjøre det, sier han.

I NRK Brennpunkt kom det frem at Norgesgruppen destruerte 15 tonn sjokolade som Hval hadde produsert med Norgesgruppens merkenavn «Søtt & Godt». Dette solgte ikke så godt som Norgesgruppen hadde forventet, og sjokoladen ble destruert.

Selskapet til Forsberg omsatte for rundt 35 millioner kroner i fjor, en nedgang fra 40 millioner kroner fra året før. Trolig ender fjorårets resultat på minus en halv million kroner.

— Det er kjedelig å gå tilbake, men nå er det nye muligheter, sier Forsberg og forteller at Norgesgruppen også har lovet å ta en prat med ham.

— Alle kjedene har nå fått varer fra oss, så nå venter vi på svar, sier Forsberg.

Her får du kjøpt sjokoladen

I dag får du de ekte Hval-sjokoladene hos Nille og Europris, samt Meny-butikkene i Vestfold. I tillegg selges boksene av idrettslag som en dugnadsinnsats.

Nå gjør han også sjokoladen tilgjengelig til netthandel og i løpet av uken kan man gå inn på hjemmesidene deres og bestille sjokoladen direkte hos ham og få en hvalpost rett hjem i postkassen etter noen dager.

— Dette blir veldig spennende, jeg jobber med nettsiden nå. Vi ser for oss fri frakt for to bokser eller poser i en Hvalpost. Dette gleder jeg meg til, sier konditoren og bedriftseieren Forsberg.

- Hvordan går sjokolade og en sommervarm postkasse sammen?

— På sommeren vil vi kun tilby geleprodukter, sier Forsberg.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!