Økonomi

De drar til Berlin for å selge mat i Oslo

Tyttebærketchup, kreklinggele, pesto av gulrotgress og moltesirup. Produsenter av nye norske matvarer drar til Berlin for å bli sett av nordmenn.

Kokken Cecilie Liset forbereder norske smaksprøver under Grüne Woche i Berlin som åpnet fredag. Foto: Solveig Ruud

  • Solveig Ruud

-Tyttebærketchup?

Kokkene Ømer Demir og Cecilie Liset jobber på standen Helt rått på den store matmessen Grüne Woche i Berlin. Spørsmål fra matinteresserte tyskere er mange, og de er villig til å smake på det meste.

— Særlig er det elg, reinstdyr og laks de er opptatt av, men stadig flere spør også om det vi bruker av garnityr, sier Liset.

- Det er til Berlin du må reise for å treffe nordmenn, sa mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug da hun åpnet den norske standen torsdag morgen.

afp000827141-Kji8KpFTkf.jpg Foto: Solveig Ruud

Og ikke bare det. Småprodusenter er her ikke for å bli store i Tyskland, men for å bli sett hjemme i Norge. Les også: Åpner fast utsalgssted for Bondens Marked i Oslo

Her er matinteresserte fra hele Mat-Norge og mens ministeren småprater med bondelagslederen, toppene i dagligvarekjedene, småprodusenter, representanter for Matmerk, Innovasjon Norge og mange flere, forer småprodusentene kokker med råvarer de trolig aldri før har brukt.

Sa opp jobben etter messen i fjor

— Å være her og lage mat med råvarene fra småprodusentene gjør at vi får øynene opp for ny produkter som kreklinggele, gulerotpesto og ande helt nydelige håndverksprodukter, sier Petter Wahl Sekne, matentusiast og daglig leder i selskapet Fra bonden til kokken.

afp000827140-PBCoMrQ045.jpg Foto: Solveig Ruud

Han har ansvaret for alle kokkene som kommer fra restaurantgruppen Furset.— Jeg har vært her fem år, og hvert år har jeg brukt mer og mer av de norske produktene i min egen jobb som kjøkkensjef. Det er så mange nydelige produkter i Norge som ikke får oppmerksomhet, og i fjor ble jeg så frustert at jeg startet et eget selskap for å hjelpe småskalaprodusentene å nå ut til restauranter i Oslo-området, sier Sekne mens han legger Rørosrømme på laksen tre tyskere står og venter på utenfor boden hans.

Messen regnes som en av verdens største matmesser og arrangerers for 80. gang i år. Totalt er det 1658 utstillere her fra all verdens land, 80 av dem fra Norge.

Det er 28. gangen Norge deltar på denne messen.

Kø av tyskere foran elghodet

Den norske standen overkjører nabostanden til svenskene. En enorm storskjerm viser kontinuerlig norgesreklame i form av glimt fra norske fjorder, Nordkapp, isbreer og turistbusser som på passerer håndlaftede bolighus på små norske bygdeveier. Innimellom farer også nordlyset over skjermen. På motsatt side er hele veggen dekket av et utsiktsbilde over Geirangerfjorden.

Tyskerne som passerer Norges stand står i kø for å bli tatt bilde av foran et utstoppet elghode, gjerne flankert av et par bunadskledde representanter fra Innovasjon Norge.

afp000827141-Kji8KpFTkf.jpg Foto: Solveig Ruud

Produsenter fra Oslo-regionen, Nord-Norge og Trøndelag promoterer alt fra laks , spekesild og annen sjømat, multer, bringebær og reinsdyrkjøtt til eplejuice, øl og akevitt.-Vi blir kjent med hverandre og lærer mye om hverandres håndverk. Da blir det også lettere å samarbeide når vi kommer hjem, sier slakter og pølsemaker Jens Eide fra Lillesand som koser seg med rå laks foran en av standene.

Det er småskalaprodusenter som er grunnen til at Innovasjon Norge satser såpass mye på denne messen. De lokale råvarene varierer fra tyttebær og bringebær, via drikke som lokalprodusert Eplemost og øl, til elgkjøtt, Rørosrømme, spekemat, oster og mye mer. Felles er at de fleste produktene baserer seg på norsk håndverkstradisjon.

Norsk akevitt — en eksportvare

Større aktører som Arcus og Tine deltar også på messen. Tine prøver å få tyskerne til å like gammelost. Utfallet av det forsøket, vet man ennå ikke.

Men akevitt setter de pris på.

Mange av tyskerne som tester ut den norske maten og tar seg en snaps med akevitt, kan ha smakt akevitten fra før. Arcus selger 300.000 liter linjeakevitt til tyskerne. Arcus kjøpte for noen år siden merkevarene Aalborg Akvavit og Malteserkreuz. Inkluderer man salget også av disse produktene selger Arcus 1,2 million liter akevitt i året i Tyskland.

— Vi har totredeler av hele akevittmarkedet i Tyskland, opplyser Christer Olsen i Arcus.

  1. Les også

    Bør ikke lammes av frykt og stress på vei til slakteriet

  2. Les også

    Vi grillet bort ribben i sommersolen

  3. Les også

    Utsolgt for kråkeboller og rein allerede første dag

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Landbruksministeren vil bruke norsk reiseliv for å selge lokalmat

  2. KOMMENTAR
    Publisert:

    Norske kokker gjør det godt i konkurranser. Men Norge er ingen matnasjon.

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Vil ha flere rike turister til Norge

  4. A-MAGASINET
    Publisert:

    Spiser bare norsk mat – med ett unntak

  5. A-MAGASINET
    Publisert:

    Et skred av norske bøker rammer Tyskland

  6. VITEN
    Publisert:

    Norsk gran kan bli til iskrem og ost