Økonomi

Vi går på nett for å kjøpe papir

Shoppingvanene våre er omtrent de samme som da postordresalget kom til Norge for 25 år siden.

Statistisk sett-netthandel.pdf

  • Øystein Aldridge

Statistisk sett er en fast spalte i Aftenpostens økonomimagasin, som kommer med avisen hver torsdag.

Man bare sitter der i sofakroken og slapper av, leser litt om storbydestinasjoner og høstens skomote. Plutselig har man bestilt flybilletter og hotell i Berlin, en reiseguide fra Amazon, ny jakke og et par konsertbilletter.

Hvis betalingen går gjennom, riktignok. Hvis maskinen ikke henger seg opp. Hvis du har sørget for å opprette en Paypal-konto. Og hvor er forresten den forbannede passordkalkulatoren?

Det å handle på nett er ofte en kilde til frustrasjon. Ting er likevel blitt litt enklere med årene, noe flere tydeligvis har merket.

Nordmenn legger nemlig igjen stadig mer penger i netthandel. Bare i månedene mai, juni og juli i år kjøpte vi fysiske varer via nett for 9,5 milliarder kroner, ifølge Virke. Legger man til alt vi kjøper av tjenester fra blant annet flyselskaper og bookingsider, er beløpet nær ved å tredobles.

Bøker, musikk og film

La oss nå likevel holde oss til det håndfaste. Ironisk nok innehar bøker, musikk og filmer fortsatt solide plasseringer på topp 10-listen. Og da snakker vi altså ikke om e-bøker og Itunes-underholdning, men om bøker laget av papir, om CD-er og DVD-disker.

Øystein Aldridge, journalist i økonomiredaksjonen.

- Historisk har bøker, film og musikk alltid vært varer som nordmenn i stor grad har bestilt hjem. Sånn har det vært siden vi begynte med postordresalg og distansehandel i Norge for 25 år siden. Bøker holder fortsatt stand, men film og musikk faller, sier Gunnar Henriksen, som er direktør for netthandel i Posten. For 10 år siden hadde 20 prosent av den norske befolkningen handlet på nett. I dag oppgir over 80 prosent at de har gjort det samme.

Elektronikk og sportsartikler er blitt stort og vokser fortsatt veldig. De siste årene er det også blitt vanlig å kjøpe hvitevarer på nett.

- Vi kjøper hvitevarer på nett på grunn av tilleggstjenestene. Noen kjører vaskemaskinen hjem til oss, installerer den og bærer ut den gamle. Det handler om bekvemmelighet, sier Henriksen.

Bygger kjøpesentre på nett

For mens statistikerne deler opp nettkjøpene våre i kategorier som elektro, klær/sko og blomster, mener Henriksen at det egentlig er noe helt annet vi investerer i.

- Når man handler ting på nett og får det levert hjem, kjøper man seg tid . Etter hvert kommer det flere aktører som ser dette. For eksempel tror jeg det blir mer vanlig å bestille kasser med matvarer på døren. Spesielt i byene er det blitt viktig å kjøpe seg tid, sier han.

Yngve Larsen er gründer av Mystore, som leverer løsninger for nettbutikker. Han tror netthandelen kommer til å se annerledes ut om fem år.

- Vanene våre er under konstant endring. Mange bransjer, som mat og møbler, kommer for fullt nå. En annen ting er at butikkene begynner å klynge seg sammen, som et kjøpesenter på nett med 1000 butikker under samme «tak», sier Larsen.

  1. Les også

    Hvorfor stjeler ingen vesken min?

  2. Les også

    Hva skjer når fasttelefonen forsvinner om fire år?

  3. Les også

    I 1993 var han «den eneste» som spådde at internett skulle bli viktig

  4. Les også

    Norsk uflaks koster 1,7 milliarder kroner

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Økende netthandel, men dette kjøper vi helst i butikk

  2. VERDEN

    I Norge går selskaper konkurs. Men i ett land selges 20 prosent av alle dagligvarer på nett.

  3. ØKONOMI

    Sto i kø på nettet for Black Friday-tilbud

  4. ØKONOMI

    Nå handler åtte av ti nordmenn på nettet

  5. ØKONOMI

    Dramatisk uke i sportsbransjen endte med krisetall for XXL. Dette er grunnene til at kjedene sliter.

  6. NORGE

    Netthandel skyter i været