Økonomi

SAS-pilotene vil ha flere langruter fra Oslo

De norske SAS-pilotene vil ha flere direkteruter til USA fra Oslo. –Gal forretningside å sende norske kunder via København i stedet for direkte, mener fagforeningen.

Leder av Norske SAS-flyveres forening, Jens Lippestad (t.v.) og nestleder Rune Sundland mener SAS må svare på Norwegians langrutesatsing med flere oversjøiske direkteruter fra Oslo.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Pilotene frykter at SAS sover i timen og ikke svarer tydelig nok på Norwegians massive satsing på langruter. Nye fly og nye ruter lanseres på løpende bånd fra konkurrenten.

— SAS må ikke gjøre samme feilen igjen som vi gjorde da Norwegian kom på markedet. Da opptrådte vi nærmest som fødselshjelper for dem. Vi lot Norwegian få vokse raskt uten at vi svarte, og nå er de praktisk talt like store som oss i Skandinavia, sier lederen for Norske SAS-flygeres Forening, Jens Lippestad og nestleder Rune Sundland.

De frykter at det samme gjentar seg når Norwegian lanserer stadig nye langruter fra Norge. På kort tid har Bjørn Kjos lansert sju nye langruter, til USA og Asia, fra Norge. SAS står fortsatt med bare én.

Den mektige SAS-fagforeningen mener at Norwegian-satsingen viser at etterlyser nå større dristighet og nytenkning i SAS for å åpne nye langruter fra Norge og Lippestad sier han vil forfølge saken inn i SAS-systemet.

Vil fly direkte

Les også

Disse er verst og best på norske flyplasser

Fagforeningslederne peker på at passasjerstrømmene og kundenes forventninger endrer seg og skaper muligheter for nye interkontinentale ruter. Likevel har SAS-satsingen i dag samme mønster som i alle år i tiden etter starten i 1946: Nesten all langrutetrafikk går fra København som har i dag ni langruter, mens Stockholm har tre og Oslo bare én. — Det er åpenbart galt at norske SAS-kunder først må reise sørover, feil vei, til Kastrup for så å fly over Norge igjen 3-4 timer senere for å komme til USA. Like galt er det at svensker og nordmenn skal måtte fly sørover for senere å fly østover til Asia. Det er galt for passasjerene som vil fly direkte, det øker flytiden på den interkontinentale flygningen med rundt 30 minutter, og dermed øker kostnadene for selskapet. Og det er uansett galt for miljøet. Det er verdt å merke seg at New York-ruten fra Oslo er en av de mest lønnsomme rutene våre, påpeker fagforeningslederne.

Hvor er de norske eierne?

Det er første gang SAS-pilotene går offentlig ut med sitt standpunkt. Når de har bestemt seg for å rope varsku er det også fordi de ser en manglende norsk SAS-offensiv. De etterlyser større engasjement hos de norske eierne for å jobbe for at Oslo skal bli utgangspunkt for mer av den interkontinentale trafikken, og ser en god mulighet nå som SAS skal investere rundt 20 milliarder kroner i nye langdistansefly:

Les også

Den gang var en flyreise en luksus for de få

— Vi hører ikke noe krav fra de norske eierne for å få en større Norge-satsing i SAS. Med en ny regjering er det å håpe at noen der vil engasjere seg. Vi merker heller ikke at de norske styremedlemmene stiller krav. Samtidig ser vi at både København lufthavn, de SAS-ansatte i Danmark og det danske næringslivet jobber aktivt for enda flere danske SAS-ruter. Vi registrerer også at vise styreformann og største private eier i SAS, Jacob Wallenberg, engasjerer seg på vegne av svensk næringsliv og krever flere langruteflygninger ut fra Arlanda i Stockholm. Nå må de som har innflytelse i SAS-systemet våkne. Norge har vært det største markedet for SAS i mange år, likevel får vi ikke vår andel av satsingen. Under 10 prosent av langruteflygningen går fra Oslo. - Sverige har konsernsjefen og har nær sagt alle administrative arbeidsplasser i SAS. Danmark har styreformann og nesten alle langrutene mens Norge tilsynelatende står med lua i hånda. Slik kan det ikke fortsette, mener de to.

Økte inntekter

Les også

Disse SAS-flyene lærte oss å fly

De kan ikke se noe hinder for at SAS legger om sin langrutesatsing:— Om det ikke er grunnlag for direkte flygning fra flere skandinaviske hovedsteder til samme destinasjon er det bedre at danske passasjerer flyr til Norge for å fly til USA, eller Stockholm for å fly østover til Asia, enn at nordmenn og svensker skal reise til København. Tilbringerflyene til langrutene bør gå rett vei, enten det er fra Danmark eller Nord-Tyskland. Om vi ikke kan fly de direkte fra Norge bør de som utgangspunkt gå fra Stockholm, sier Lippestad og Sundland.

Fagforeningslederne frykter ikke bare konkurransen fra Norwegian, men fremholder at hjemmemarkedet til SAS er under angrep fra en rekke store aktører:

— Giganter innen luftfarten i Europa - KLM, British Airways og Lufthansa – satser alle aggressivt i Norge fordi de ser at de kan hente store passasjermengder herfra. Det dreier seg ofte om forretningsreisende som krever raske forbindelser og som betaler de høyeste billettprisene. Kunne SAS kapre disse reisende ved å gi dem et direktetilbud fra Norge, ville det også kunne bli en viktig bit for inntjeningen i selskapet, mener Lippestad og Sundland.

SAS: Mer internasjonal trafikk i Danmark

Konserndirektør i SAS, nordmannen Eivind Roald.

Konsernledelsen i SAS sier at den vurderer nye langruter fra Oslo fortløpende, men at det er en større internasjonal trafikk fra Danmark enn Norge og Sverige.— Vi gleder oss stort over at så mange nordmenn foretrekker SAS på langdistanseflyvninger. De siste undersøkelser på dette er overveldende, og vi vurderer nye ruter løpende basert på hva markedet etterspør, sier konserndirektør for salg og marked i SAS, Eivind Roald, til Aftenposten.

Om å flytte ruter fra Kastrup til Oslo, sier Roald:

- Det er et stort marked rundt København som strekker seg inn i bl.a. Polen og Baltikum. SAS har svært mange attraktive forbindelser til en rekke destinasjoner i Europa og interkontinentalt fra Kastrup. Av topografiske årsaker flyr nordmenn mer enn svensker og dansker, men denne fordelingen endres når man ser på omfanget interkontinentale flyvninger, sier Roald.

Han understreker at ingen må tro at SAS snur ryggen til øk etterspørsel i markedet, men sier også at de bygningsmessige forholdene på Gardermoen ikke innbyr til økt internasjonal satsing fra Oslo.

  1. Les også

    Norwegian rammet av amerikansk kampanje

  2. Les også

    Avinor må punge ut etter flygelederkaos

  3. Les også

    Color Air-piloten kuppet SAS-feiring da Gardermoen åpnet

  4. Les også

    Håver inn milllioner av kroner på øl, vin og godlukt