Økonomi

Familien bak Kiwi og Meny fikk 385 millioner i utbytte

De får besøk av én million kunder hver eneste dag og tjente i fjor 2,9 milliarder kroner.

Johan Johannson er hovedeier i Norgesgruppen.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Familien Johannson som kontrollerer Norgesgruppen, benyttet fjoråret til å kjøpe enda mer av selskapet. De kontrollerer nå 74 prosent av matgiganten.

Dermed får de også 385 millioner kroner i utbytte etter at Norgesgruppen la frem et driftsresultat på 2,9 milliarder kroner, en økning på 11,7 prosent fra 2013. Totalt omsatte de for 71,4 milliarder kroner i fjor. Det er en økning på 5,9 prosent fra året før

Driftsmarginen endte på 4,1 prosent for selskapet som kontrollerer Kiwi, Meny, Spar og Joker.

Norgesgruppen, som er det største handelshuset i Norge kontrolleres av milliardær Johan Johannson, Norges fjerde rikeste ifølge Kapital.

— Vi er i en bransje hvor det ikke er høye marginer, men store volumer, sier konsernsjef Tommy Korneliussen til Aftenposten.

1 million kunder i butikken hver dag

Trolig legger du igjen mer penger her enn mange andre steder. Og det er mange av oss som gjør det.

— Vi har én million kundebesøk hver eneste dag i våre 1750 butikker i 90 prosent av kommunene i Norge, skryter Korneliussen på pressekonferansen.

Norgesgruppen kontorllerer ikke bare 39,3 prosent av dagligvarebransjen, i tillegg selger de mat til restauranter og cafeer, sykehus og kantiner over hele landet gjennom grossistselskapet Asko.

— Vi er fornøyd med omsetningen vår og sitter igjen med et fornuftig resultat. Vi ser at det ikke er mulig å ta ut særlig høyere marginer, det tillater ikke konkurranse, sier Korneliussen.

Sist gang dette konsernet kom i søkelyset, var i forbindelse med Brennpunkts dokumentar om dagligvarebransjen. Her kom det frem at de utnyttet den lille prisbelønnede leverandøren Hval sjokolade i forbindelse med en forhandling med Hvals konkurrent Nidar. Etter dokumentaren opplevde Hval en storm av sympati.

- Ikke David mot Goliat

— Vi erkjenner at vi er en stor aktør og aksepterer at vi får et kritisk søkelys på oss, sier Korneliussen.

Samtidig ble det kjent at anaylseselskapet Oslo Economics mente prisoppgangen på mat skyldes matbutikkene. De har økt sine priser med 2 prosent mer enn leverandørene har gjort, viser undersøkelsen Oslo Economics har gjennomført på vegne av leverandørene.

Talsmann for leverandørene mente dette var svaret på spørsmålet mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug stilte da matprisene steg uforholdsmessig mye i høst. Da kalte hun blant annet Norgesgruppen inn på teppet for å finne noen svar.

— Vi mener at dette ikke er en kamp mellom David og Goliat, der David er leverandørene. Vi har 1000 leverandører. 20 av dem står for 75 prosent av våre innkjøp. Vi mener dette er en kamp mellom Goliat og Goliat, sier Korneliussen.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også

  1. Kundene hvalfarter til sjokoladefabrikken

  2. Har du lett forgjeves etter disse varene i butikken?

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen