Økonomi

Nå dumpes prisene på mange flere påskevarer

Butikkhyllene tømmes for egg, grillpølser og kvikklunsj.

Det var nesten tomt for egg på tilbud i denne Rema-butikken i Oslo sentrum. Foto: Karen Tjernshaugen

  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef

Priskrigen på smågodt før påske var bare starten: Nå konkurrer butikkjedene om å være billigst også på andre typiske påskevarer.

Da Aftenposten besøkte Rema 1000 i Pilestredet i Oslo sentrum torsdag morgen var prisene dumpet på blant annet egg, grillpølser, ketsjup, sennep, nugatti og kvikklunsj.

Billig solo og sjokolade

Her er prisene vi fant:

  • Idun ketchup 4,80 kr
  • Idun pølsesennep 4,10 kr
  • Gilde grillpølser 600 g 21,60 kr
  • Prior 12 egg fra frittgående høner 25,90 kr
  • Prior solgule egg 6 stk 16,50 kr
  • Nugatti 11,10 kr
  • Solo 1,5 liter 11,10 kr
  • Kvikklunsj 5,30 kr/31.60 for 8 stk.
  • Freia nonstop 225 g. 14,80 kr
  • Smågodt 2,90 per hekto.

Tomme smågodthyller

En rekke av hyllene var tømt. Ved 10-tiden fredag morgen var det blant annet helt tomt for billig kvikklunsj og nonstop og nesten tomt for de rimelige grillpølsene og eggene.

OPT_IMG_4140_doc6oswiy59mllif3im1v9_doc6oswvo4qt6uvpk11v9-dWlaGf1KD4.jpg Foto: Karen Tjernshaugen

Smågodthyllene var nesten helt ribbet, men det var satt opp plastbokser med enkelte typer godteri som var igjen på gulvet.

— Vi er glade for at kundene har funnet veien til våre butikker. Når de er her, ser de de gode tilbudene vi har. Slik sett har smågodtpriskrigen fungert. Kundene kommer inn i butikk og oppdager de gode tilbudene, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000.

Det var tomt for kvikklunsj i Rema-butikken Aftenposten besøkte fredag. Foto: Karen Tjernshaugen

Hun sier Rema gjør alt de kan nå for at det skal være varer i hyllene frem mot påske, da folk skal storhandle til høytiden.— Det jobber vi med og det skal vi klare.

Vurderer begrensninger

Hun beskriver situasjonen i smågodthyllene som voldsom og de er svært overrasket over dimensjonen dette har fått.

-Det er helt spinnvilt og vi er overrasket over hvor stort dette er, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000.

I løpet av dagen vil de vurdere begrensinger på salget av smågodt.

Nugatti til 11 kroner er et av resultatene av priskrigen. Foto: Karen Tjernshaugen

— Når det gjelder smågodt spesielt, er vi bekymret. Vi har aldri opplevd en slik interesse og aktivitet i butikkene våre som det er nå, så vi vil vurdere begrensninger i løpet av dagen i dag, sier hun.

  • Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag?Her får du svaret

Også utenfor Oslo

E24 rapporterte torsdag om at kjeden Kiwi hadde senket prisene på en rekke typiske påskevarer.

Prisene Aftenposten fant i Rema-butikken i Oslo sentrum er gjennomgående så vidt under prisene E24 rapporterte fra en Kiwi-butikk på St.Hanshaugen i Oslo.

De lave prisene på påskevarer er ikke et Oslo-fenomen. Adresseavisen melder om svært lave priser på blant annet egg.

Coop vurderer lavere priser

— Vi har satt ned prisen på smågodt, appelsiner og kiwi i Coop Obs og Extra over hele landet. Akkurat nå sitter vi i møte og diskuterer hva vi skal gjøre videre, sier Coops kjede-sjef Håvard Jensen.

Han har ansvaret for alle kjedene i Coop og har sett hva som skjer hos konkurrentene.

— Ja, vi diskuterer hva vi gjør med egg, for eksempel. Og vi har også vært innom større deler av fruktdisken. Men vi kommer nok til å se hva vi kan gjøre for å vri dette i en sunnere retning, sier Jensen.

  • LES OGSÅ:
Les også

Hva tror du det er mest av i denne sitronpepperen?

Svaret er overraskende nok ikke pepper eller sitron...

Appelsiner til 2,50 kroner

På twitter sier Meny-sjef Vegard Kjuus:

Krig på usunne varer er vi imot;men vi slåss for sunt kosthold og tilbyr best pris på appelsiner.

Til Aftenposten sier Kjuus at de ikke kommer til å selge godteri eller andre usunne produkter med tap. I år som i fjor har de derfor satt prisen på smågodt til 7.90 pr hekto.

— Folk hamstrer vanvittige mengde, det er mye skoleungdom. Nå har vi fått en utfordring med å gjøre kostholdet sunnere, og i den forbindelse lanserte vi en sunnhetsbonus. Da passer det mye bedre å ta ut priskrigen på appelsiner, som vi nå selger til 2,50 pr. kilo, sier Kjuus.

Han var en av dem som sa stopp da priskrigen før jul herjet.

— Vi sa nei fordi det gikk altfor langt og ville på sikt føre til en forflytning av norsk matkultur, sier han i dag.

— Vi er for en priskrig på sunne varer. Når Rema selger kiwi til 2,5 pr. stykk, er ikke det noe nytt. Vi har hatt fire kiwi til 10 kroner hele uken.

Les også:

Les også

- Aldri opplevd en slik pris på smågodteri

— Kommer dere til å være med på priskrig på andre varer, eksempelvis nugatti, egg, kvikk-lunsj..?

— Nei. Egg for eksempel har vi allerede veldig god pris på. Men priskrig på sunne varer, som frukt og grønt, er en seier for forbrukerne. Der sier vi ikke nei til priskrig, sier Kjuus.

Netthandlerne kaster seg på

Også dagligvarekjeden Kolonial.no, som bare eksisterer på nett, har kastet seg ut i priskrigen. De har sier i nyhetsbrevet til sine kunder at de følger Rema på alle påskevarer.

— Vi kommer til å følge påskeprisene så godt vi klarer. Disse prisene endres minutt for minutt. Vi har ikke det samme apparatet for å sjekke priser, men målet er å følge priskuttene på disse varene frem mot påske, sier daglig leder Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no.

  1. Les også

    Helseministeren om smågodtpriser: - I påsken skal folk få kose seg

  2. Les også

    Dette er kvinnen bak Reitans suksess

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Rema 1000
  3. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    I år vil ingen starte priskrig på smågodt

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Coop lovte at de ikke skulle priskrige på smågodt. Løftet holdt i tre dager.

  3. SPREK
    Publisert:

    Helseministeren om smågodtpriser: - I påsken skal folk få kose seg

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Priskrig på smågodt slår ihjel Kiwis sunnhetskampanje, mener ekspert

  5. KOMMENTAR
    Publisert:

    Her forpliktet Coop-sjefen seg til å jobbe for å redusere nordmenns sukkerinntak. I helgen startet han priskrig på smågodt – for tredje gang på ett år.

  6. SPREK
    Publisert:

    Smågodtkriger kan føre til varig vektøkning, mener professor. Nå lover Coop aldri mer å starte priskrig på smågodt.