- Tidlig på 70-tallet var dette noe av det beste du kunne få

Nå har vi i snitt 50 hestekrefter i hekken på båten.

I 1969 kostet det 1250 kroner å utstyre jolla til familiens lille sjørøver med en 4-hesters motor. Omregnet til dagens kronekurs tilsvarer det 10 138 kroner. En tilsvarende motor ligger i dag på 7900 kroner.

Saken er del av den faste spalten «Dagens pris» og er hentet fra Aftenpostens økonomimagasin som kommer med avisen hver torsdag.

I 1969 kostet det 1250 kroner å utstyre jolla til familiens lille sjørøver med en 4-hesters motor. Omregnet til dagens kronekurs tilsvarer det 10.138 kroner. En tilsvarende motor ligger i dag på 7.900 kroner.

— Tidlig på 70-tallet tror jeg en 10-hester var noe av det beste du kunne få. Nå får du motorer opp til 300 hestekrefter, sier markedssjef Harald Jørgensen i Erling Sande. Selskapet har importert Suzuki-motorer til norske båtentusiaster siden 1960-tallet og er nå nest største leverandør av påhengsmotorer til det norske markedet etter Yamaha.

Populære 10-hestere

For 14.000 kroner får du i dag "folkemotoren" 9,9-hester, som er det raskeste barn under 16 år har lov til å kjøre i Norge. Motorer på 10 hestekrefter har historisk vært de desidert mest populære her i landet. På 90-tallet sto disse alene for en tredjedel av salget.

— Landstedbåt med 10-hester er veldig typisk for Norge, sier Jørgensen.

Kopiavafp000534077-kG31YBq3zb.jpg

Men siden 90-tallet har andelen motorer på denne størrelsen falt drastisk, mens de gjennomsnittlige antall hestekreftene montert akterut har skutt i været. — På slutten av 80, begynnelsen av 90-tallet lå snittet på rundt 25 hestekrefter, mens vi nå er oppe i 47-48, sier Jørgensen.

På 70- og 80-tallet ble de små motorene satt på jolla til ungdommen. I dag brukes de i mindre grad som leketøy til barna, ifølge Jørgensen.

— Nå sitter den på gummibåten som nærmest brukes som livbåt og til transport inn og ut til moderskipet. Den blir brukt av ungene også, men det er ikke lenger en dedikert ungdomsbåt, sier han.

— Det er ikke båtmotor konfirmasjonspengene går til, med andre ord?

- Nei. Jeg tror det skyldes en kombinasjon av økt bevissthet rundt farts- og aldersgrenser og også noe prispsykologi – motorene er blitt billigere når du ser på pengeverdien, men jeg tror mange synes det er dyrt, sier Jørgensen.

Renere og bedre

4-hesteren er ikke bare blitt billigere siden 1969, den er også blitt raskere – og mer miljø- og bruksvennlig. Strengere avgasskrav har gjort at produsentene har byttet ut totaktsmotorer med firetaktsmotorer, som forurenser mindre. Nå er også de minste motorene utstyrt med gir.

Ifølge Jørgensen toppet motorsalget seg i 1986. Siden det har salget gått opp og ned, og det har ligget stabilt lavt siden 2008. I fjor hadde bransjen sitt dårligste år siden 1991, og mange i markedet har det tøft.

— Mange har endret driften og tjener nå vel så mye på båtopplag og service. De som kun lever av salg, sliter, sier Jørgensen.

Les om historien til andre produkter i vår serie "dagens pris":