Økonomi

Julepriskrigen et tapssluk for lavpriskjedene

Julepriskrigen er en kostbar affære for lavpriskjedene. Coop sier de taper millioner av kroner på tilbudsfesten.

Mange dagligvarebutikker har i desember dumpet prisene på julevarer i kampen om kundene. Det koster dem dyrt.
  • NTB

– Julepriskrigen har kostet Coop flere hundre millioner bare nå i julen. Det er fortvilende å tape så mye bare for å være med på dansen, spesielt når det kommer knapt noen til gode. Det er idiotisk, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

Mandag og tirsdag valgte flere butikker å sette ned prisene på en rekke julevarer. Enkelte ned til historisk lave priser.

Ifølge Nettavisen ble prisen på marsipangris kuttet fra nesten 30 til 4 kroner, mens prisen på pepperkakehus gikk fra 29,90 til 2,2 kroner på få minutter.

Flere butikker er tomme for tilbudsvarene, noe som gjør at folk flest taper på priskrigen, mener Friis.

– Det er kanskje bare 30 til 40 prosent av kundene som får tak i produktet til den lave prisen, mens langt flere står igjen med svarteper.

Også kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier at kjeden taper penger på noen av varene de selger under priskrigen. Det samme gjelder Rema 1000.

Les også

  1. Rema 1000 fryser forhandlinger med leverandører etter forskjellsbehandling

  2. Kiwi og Rema må betale ulik pris for pizza hos Orkla. Det trenger ikke være lovbrudd.

  3. Konkurransetilsynet: Overrasket over de store prisforskjellene

  4. Fysisk butikk, netthandel, lager, hjemkjøring og restaurant i ett. Dette kan bli fremtidens måte å handle på.

Les mer om

  1. Coop
  2. Priskrig
  3. Rema 1000
  4. Kiwi