Økonomi

- Dette er business, ikke bistand

Addis Abeba (AFTENPOSTEN:) I en lagerhall i Etiopia står Asrat (20) og kutter torner av rosestilkene, før blomstene buntes og pakkes. Noen av bukettene havner på norske stuebord.

Asrat (20) har et knivblad fastmontert på arbeidsbenken. Med raske bevegelser trekker hun rosene over bladet, så blader og torner forsvinner fra den nedre del av stilken. Den som kjøper en bukett roser fra Joytech, bør ikke stikke seg på hendene. Foto: Torbjørn Katborg Grønning

  • Reidun J. Samuelsen
    Reidun J. Samuelsen
    Journalist i utenriksredaksjonen

Reidun J. Samuelsen (tekst) ogTorbjørn Katborg Grønning (foto)

En drøy times kjøretur utenfor den etiopiske hovedstaden Addis Abeba ligger Joytech, Etiopias nest største blomsterselskap. Lyse, buede drivhushaller står tett i tett på plantasjen som strekker seg over det irrgrønne slettelandskapet. Det er den varme solen på dagtid, kombinert med de kjøligere nettene 2000 meter over havet, som gjør det så lukrativt å dyrke blomster nettopp her. — Etiopia er et rikt land i denne sammenheng, med tilgang til vann, rik jord og ideelle temperaturer, sier daglig leder i Joytech, Jagdish Mahajan, som tar imot Aftenposten på sitt moderne kontor ved siden av rosehallen.

Lønnsnivået er et annet konkurransefortrinn. En vanlig dagslønn for arbeiderne ligger på 13–14 kroner.

Mer handel, mindre bistand

Regjeringen vil bruke bistandspenger til å fremme handel og private investeringer i fattige land, står det i en fersk stortingsmelding.

Det er lunsjpause, og grupper med kvinner går for å spise den medbrakte maten i skyggen under trærne. Området er rent og velordnet, og alle nyansatte får klar beskjed om at her kaster en ikke søppel på bakken. Foto: Torbjørn Katborg Grønning

Der beskriver Utenriksdepartementet og Norad hvordan økt statlig støtte til næringsutvikling skal få norske bedrifter til å satse i utviklingsland, og hvordan investeringene kan få positive ringvirkninger for lokalsamfunnet. Etiopia er et av fokuslandene for den nye, norske bistandspolitikken. Norske Mester Grønn kjøper 20 prosent av rosene sine fra Øst-Afrika.

Les også suksesshistorien om SoleRebels:

Les også

Bethlehem startet fabrikk i slummen, nå selger hun sko til 55 land

— Retorikk fra Regjeringen

- Mye positiv retorikk fra Regjeringen, men de konkrete handlingsplanene glimrer med sitt fravær, sier Erling Ølstad, daglig leder i blomsterkjeden Mester Grønn, som handler både roser og urter hos Joytech.

- Er det idealisme eller profitt som er årsak til at du kjøper roser fra Etiopia og Kenya?

— Dette er helt klart business, ikke bistand. Vi startet med handel i Tanzania i 1998 -1999, og selv om det er kulturutfordringer, blir det meste løst ved tydelighet fra vår side. Vi er nøye i seleksjon av farmene, jobber langsiktig med produksjonskontrakter og krav, som gjør at farmene i løpet av en avtalt periode kan oppnå en Fair Trade sertifisering eller tilsvarende, og vi følger med på de ansattes lønns- og arbeidsforhold, sier Ølstad. Han reiser selv på uanmeldte kontroller.

Mester Grønn-sjefen mener stortingsmeldingen må følges av mer konkrete handlingsplaner, med støtteordninger som kan favne både de praktiske og politiske utfordringene en støter på i utviklingsland.

- Kineserne, tyrkerne og inderne er der alt

— Mulighetene i Afrika er enormt store, og norske bedrifter må på banen. Kineserne, tyrkerne og inderne er der alt. De har forstått at de må tidlig inn, sier Ølstad.

Statssekretær Hans Brattskar i Utenriksdepartementet sier utviklingsland etterspør investeringer og interesse fra norsk næringsliv.

— Norske bedrifter tar med seg kompetanse, etisk forretningsdrift og internasjonale standarder når de reiser ut, og dette skaper gode ringvirkninger i lokalsamfunnet. Vi øker finansieringen til næringsutvikling i utviklingsland fordi vi ser at dette i neste runde kan skape nye jobber, boliger, helsetjenester og utdanning til lokalbefolkning. Det er ikke slik at tradisjonell bistand forsvinner og at det bare fokuseres på inntjening, der er mer snakk om en vinn-vinn-situasjon, sier Brattskar.

Chaltu er så vidt synlig mellom rosebuskene på Joytech-plantasjen utenfor Addis Abeba. 18-åringens jobb er å rense og vrir rosebuskene så de vokser riktig. Noen av rosene blir solgt gjennom Mester Grønns butikker i Norge. Foto: Torbjørn Katborg Grønning

1,27 milliarder roserI det varme og fuktige drivhuset, står roseradene tett. 18 år gamle Chaltu sitter på kne mellom rekkene, hun renser og vri rosebuskene så de vokser riktig. I andre enden av Joytechs langstrakte drivhus, står Sabla (19) og sorterer de ferdige rosene. De langstilkede i en bunt, de korte i en annen. Rundt henne på gulvet ligger en haug med vakre blomster som ikke besto kvalitetstesten.

— Kjøper du roser selv noen ganger?

19-åringen ler av spørsmålet: - Nei, roser har jeg nok av på jobben.

Floraindustrien er en næring i vekst i Øst-Afrika. Ifølge International Association of Horticultural Producers solgte landet 1,27 milliarder roser til EU i 2012. Mer enn en dobling fra salget i 2008.

afp000876695.jpg Foto: Torbjørn Katborg Grønning

Da Joytech startet opp utenfor Addis Abeba i 2002, var etiopiske myndigheter rause med å skaffe dem landområder. Nå selger plantasjen vekster til en rekke land i Europa og Asia. De østafrikanske selskapene har tilpasset seg internasjonale krav og Fair Trade-ordninger for å lykkes med handelen. Etiopiske myndigheter har gitt blomster, urter samt andre jordbruksprodukter, førsteprioritet når Ethiopian Airlines-flyene lastes på den internasjonale flyplassen. Omtrent alle andre varer som skal ut av landet, går via havnen i nabostaten Djibouti.De afrikanske rosene kan tas tollfritt inn i Norge, med unntak av de to månedene det er rosesesong her i landet.

Logger temperaturen på lasten

Det å få transportert friske blomster fra Kenya og Etiopia ti Norge, har vært en av Mester Grønn-sjef Ølstads største utfordringer. Hvis lasten blir stående i solen på flyplassen, eller blir utsatt for varme temperaturer i kjølebilene, kan ikke rosene selges. Etter prøving og feiling, er koden knekket.I dag er alle blomsterleveransene utstyrt med en temperaturmåler, slik at Ølstad kan sitte på Lierskogen og følge rosenes vei mot Norge.


H&M lager T-skjorter i Addis Abeba

Kleskjeden H&M har begynt å etablere seg i Etiopia, selv om dette er i liten skala sammenlignet med produksjonen i Asia. Per i dag kjøper H&M fra fem etiopiske leverandører, som produserer utvalgte Jersey-plagg, som blant annet T-skjorter.

Generelt sett er det langt mindre industrialisering i Afrika, enn i asiatiske storbyer. Forståelig nok, mener Tony Venables, professor ved Department of Economics, University of Oxford, innen feltet økonomisk geografi.

— Det er ikke slik at industrien er med på å bygge byene, det er omvendt. Industrien kommer dit det legges til rette for næringslivet. Ville du ha investert i en fabrikk i en by der det tar arbeiderne to timer å komme seg til jobb, og der transporten av produserte varer er vanskelig og tidkrevende, spør Tony Venables, under et større intervju med Aftenposten.

@reidunsam

Les også

  1. Live Aid-landet er blitt flinkest i klassen

  2. Holder dommedag over norsk bistandspolitikk

  3. Skal kutte i 116 mottagerland for norsk bistand