Økonomi

- Folk kommer ikke til å slutte å kjøpe Volkswagen. Hvem bryr seg egentlig om utslipp når de kjøper bil?

WOLFSBURG (Aftenposten): I den skandalerammede byen tar innbyggerne hjørnesteinsbedriften sin i forsvar.

  • Europa-korrespondent
  • Øystein Kløvstad Langberg
    Europa-korrespondent

— Vi er skuffet over det Volkswagen har gjort, men mange her tror det vil komme frem at dette er noe alle bilprodusenter driver med. Det er ikke unikt, mener Falk Bitterhoff (19).

Han har vært på shopping med venninnen Mary Joyce Dela Pena (18) og møter Aftenposten på parkeringstaket på kjøpesenteret idet han er på vei inn i sin blå Volkswagen Fox.

— Wolfsburg går under hvis Volkswagen går under. Jeg tror ikke det kommer til å gå så galt, men vi får en krise. Mange av vennene mine er redde for jobbene sine. De som er sist ansatt, er de første som må gå, sier Bitterhoff, som jobber som lærling i et spesialsenter for barn.

volkswagen-fvqEQYGNHf.jpg

Alle Aftenposten møter i den tyske industribyen har en eller annen kobling til Volkswagen-konsernet – enten de jobber der selv, har familie eller venner i selskapet eller er ansatt i en leverandørbedrift.I tillegg til alle arbeidsplassene er skatten bilgiganten betaler med på å finansiere for kommunale tjenester, som spesialsenteret der Bitterhoff jobber.

Nå har politikerne innført ansettelsesstopp til de får oversikt over konsekvensene av skandalen som har rammet byen. Vedtaket om neste års budsjett, er utsatt.

Her er det vi vet så langt:

Les også

11 spørsmål og svar om Volkswagen-skandalen

— Hvem bryr seg egentlig om utslipp?

Flere av dem vi møter i byen mener Volkswagen har handlet feil, men synes saken er helt ute av proporsjoner. Mange tar hjørnesteinsbedriften i forsvar.

— Triksing med utslippstester skjer i alle bilselskaper, men denne saken blir så stor fordi Volkswagen er størst i verden. Jeg tror USA gjør dette mot Tyskland fordi Passat skal lanseres der nå, sier en kvinne på 28 år, som jobber med å utvikle prototyper for en Volkswagen.

I likhet med mange andre sier hun at hun egentlig ikke har lov til å snakke med pressen. Hun vil derfor ikke ha navn eller bilde på trykk i avisen.

— Folk kommer ikke til å slutte å kjøpe Volkswagen på grunn av dette. Hvem bryr seg egentlig om utslipp når de kjøper bil? Greenpeace kanskje, sier 28-åringen, før hun farter inn på kjøpesenteret med venninnen.

Heller ikke lærlingen Falk Bitterhoff tror folk vil slutte å kjøpe Volkswagen:

— Noen vil kanskje tenke seg om en ekstra gang neste gang de skal kjøpe bil, men jeg tror ikke dette betyr så mye for de fleste.

Aftenposten møtte Volkswagen-eiere i Oslo onsdag:

Les også

- Dette er nok bare starten på en større skandale

Opel måtte gi opp

Én ting er i alle fall sikkert: I Wolfsburg vil folkevogn aldri gå av moten. Hele parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret er full av Volkswagen.

DSC_2633-0ZQolF0K3L.jpg

Byen er som en eneste stor utstillingsplass for den tyske bilgiganten, og for noen måneder siden måtte konkurrenten Opel kaste inn håndkleet.

Det eneste som er igjen av den gamle bilbutikken nå er noen store hauger med grus.

— Volkswagen, Volkswagen, Volkswagen, det er det eneste folk tenker på her, sier Bitterhoff.

  • Interessert i nyheter om Europa? Følg korrespondenten på Facebook.
  • Hør podcasten Aftenpodden snakke om Volkswagen-krisen i ukens utgave. I iTuneseller her:

Les også

  1. - Folk kommer ikke til å slutte å kjøpe Volkswagen. Hvem bryr seg egentlig om utslipp når de kjøper bil?

  2. Volkswagen-bileier: - Sikker på at flere produsenter jukser med utslipp

  3. NAF advarer mot å stole på VW-importørens svar

  4. Nesten 150.000 VW-biler med jukseprogramvare solgt i Norge