Økonomi

Slik skal Apple banke Facebook

Begge de to viktigste satsingene fra Apple handler om å slå Facebook. Men kjempen har prøvd seg på å slå Mark Zuckerberg før, både innen nyheter og musikk, uten å lykkes.

Artisten Drake (høyre) var til stede da Apple lanserte sin nye strømmetjeneste Apple Music i San Francisco mandag. Foto: Jeff Chiu/AP Photo

  • Per Kristian Bjørkeng
    Per Kristian Bjørkeng

Da Apple-sjef Tim Cook gikk av scenen i går kveld, hadde han sluppet en lang rekke nyheter for både journalister, avislesere, musikere og musikkelsker. Men når du ser på drivkreftene i gigantens satsinger, er det tydelig hvem som er hovedkonkurrenten.

Tjenesten Apple Music ser på overflaten ut til å være en etterdilter etter Spotify. Den koster 9,99 dollar i måneden, sannsynligvis 99 kroner, og gir deg tilgang til vanvittige 42 millioner låter.

I motsetning til svenskenes internasjonale kjempesuksess, er den ikke gratis. Men den har likevel et ganske solid våpen: Hele tre måneders gratis abonnement. I tillegg til at de allerede har kredittkortet ditt. Når en hel familie på inntil seks personer (eller en vennegruppe som er villig til å dele en Apple ID) kan dele på en konto for 14,99 dollar, blir prisen plutselig enda mer spiselig.

Her er de to store grepene

Det blir likevel tøft å konkurrere med gratis, som er Spotifys store salgsargument (riktignok må du da tåle reklame og begrenset mulighet til å styre musikken). For å kunne nå opp likevel, satser Apple på to hovedtjenester, slik jeg ser det:

  • Personlig musikk. Når du starter Music, vil Apple ikke bare ha deg til å fortelle hvilke musikksjangre du liker, men også hvilke artister du liker, og også hvilke du virkelig elsker. Gjør du det, får du en spesialtilpassing av musikktilbudet som bare skal bli sterkere etter hvert. Akkurat som med musikktjenesten Pandora, skal du hele tiden «trene» Apple Music, ved å si fra om hvilke låter du liker.
  • Slik prøver Music å bli verdens største ekspert – på deg. Akkurat som hos Facebook blir det da en algoritme som styrer hvilken musikk du får foreslått. Apple forsøkte under presentasjonen å fremstille det som om det sitter mennesker og velger ut hvilken musikk akkurat du lytter til. I realiteten må det være en kombinasjon av datamaskinens enorme evne til å kjenne deg, og noe menneskelig kuratering, som finner sted.

Facebook-konkurrent for artister

  • Artistene kan selv, helt uten å gå veien via iTunes eller et plateselskap, poste spillelister, utkast og tanker rett fra mobilen sin. Brukerne på sin side får opp stoff fra alle artistene de følger, omtrent som på Facebook. Artistene får også tillatelse til å linke direkte til salg av konsertbilletter – uavhengig av Apple.
  • Begge de to satsingene ser såpass modne ut at de trolig vil være interessante for mange av dagens brukere av Spotify og Tidal. De to konkurrentene skal i hvert fall jobbe hardt for å matche tilbudet innen Apple Music lanseres 30. juni. Det hører også med at Apple Music blir lansert for Googles Android-mobiler, slik at tilbudet kan nå de aller fleste som vil ha den.

Avisene har fått noe å tenke på

Men kampen mot Facebook stopper ikke der.

I tillegg til Music lanserte Apple en helt ny tjeneste for aviser og andre nyhetsorganisasjoner. Det Cupertino-baserte selskapets eksisterende tjeneste Aviskiosk har ikke blitt noen større suksess, blant annet fordi amerikanerne krever 30 prosent av inntektene fra alt som selges der. Nysatsingen Nyheter (skal vi tippe at «News» blir oversatt til det på norsk?) er ikke en samling apper fra ulike tidsskrifter og aviser, men i stedet, akkurat som Facebook, en samlet strøm for alt nyhetsinnhold.

Akkurat som Facebook forsøker å regne seg frem til hva du vil ha, skal Apple forsøke det samme. Forskjellen her er at det ikke skal være middagsretter og fotballtreninger fra dine venner inne i strømmen. Alle, også blogger uten svære aviser i ryggen, skal få tilgang.

Ligner på Facebooks Instant Articles

Facebook-sjef Tim Cook var som vanlig ikke beskjeden med superlativene da han lanserte Apple Music mandag kveld. Foto: Jeff Chiu/AP Photo

Facebook har også nylig lansert en test av et lignende format spesialsydd for aviser, der nyhetsmediene legger inn innholdet sitt i selve Facebook for å kunne levere det raskere. Akkurat som Facebook, lar Apple utgiverne beholde hele inntekten fra annonsesalget. Bare om avisene ønsker å la Apple selge annonser for dem, tar giganten fra Cupertino sine 30 prosent.

Hvert medium kan etablere en eller flere kanaler, og brukerne velger så ut hva de har lyst til å følge. Du kan regne med at mange norske redaktører nå innkaller sine beste folk for å vurdere om de skal hive seg med. Nyheter-appen ser meget lekker ut, den lar avisene presentere innholdet stiligere enn på en nettside, og det sukrer pillen at tjenesten også blir tilgjengelig i nettleseren for dem som ikke sitter på en Apple-enhet.

Men for avisene dempes entusiasmen av at de taper noe av styringen – akkurat som hos Facebook. Det ser heller ikke ut til å være noen modell for å etablere abonnementer i Nyheter-appen, noe som vil være en betydelig begrensning. Nyheter blir først tilgjengelig mot slutten av året, i første omgang bare på engelsk, så det er en god stund til vi ser hvordan dette slår ut for Norge.

Apple har bommet før

Lykkes Tim Cook denne gangen? Det er viktig å huske på at Apple har prøvd seg mot Facebook før, uten å lykkes. Musikktjenesten Ping var Apples forsøk på å få folk til å snakke med hverandre om musikk på iTunes, men den ble lagt ned i det stille. Det viste seg at den samtalen ville vi musikkelskere heller ta på Facebook og på sosiale medier som Soundcloud. Aviskiosk-appen skulle også være et tilbud til aviser og tidsskrifter, men den viste seg også å mangle det som trengtes for å bli stor.

Det som er helt sikkert, er at ingen i dag vet hvilke av de nye Apple-tjenestene som vil lykkes. Det eneste vi vet, er hvem som er fienden.

  1. Les også

    Apple Music kommer 30. juni

  2. Les også

    Tror Apple Watch nå blir mer attraktiv for flere

  3. Les også

    Her er de største Apple-nyhetene

Les mer om

  1. Jobb og karriere

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Apple lanserer Vipps-konkurrent og «Spotify for magasiner»

  2. KULTUR

    Youtube lanserer strømmetjeneste for musikk

  3. KULTUR

    Nå er Youtubes musikkstrømmetjeneste lansert i Norge

  4. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  5. KULTUR

    Slik skal Youtube «plage» brukerne til å betale for seg

  6. KOMMENTAR

    Per Kristian Bjørkeng etter nattens Apple-presentasjon: «Apple kan bli offer for egen suksess»