Økonomi

Disse kundene er taxfree-sjefens favoritter

AFP000095209_doc6aaergvxyoz1853cn543-ePW1l1iLB6.jpg Foto: Uglum Morten

Taxfree-butikkene på norske flyplasser selger 22.000 flasker vin - hver dag. Taxfree-sjefen liker Syden-reisende aller best.

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Hver natt ruller trailere ut portene fra en lagerbygning utenfor Hamburg. De har plottet inn Oslo som bestemmelsessted.

Det vil si, de smekkfulle trailerne skal til Gardermoen. De er fylt til randen med brennevin, vin, tobakk, parfyme og sjokolade hos Gebr Heinemann.

Ni timer senere skal varene lastes inn i taxfree-butikken, som igjen skal selge dem til reisende på vei ut og inn av landet med fly. Andre trailere igjen går til de andre flyplassene — i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand.

Det er store mengder der er snakk om. Bare når det gjelder vin, selges det i disse butikkene rundt 22.000 flasker - hver eneste dag, året rundt.

LES OGSÅ:

Les også

- Bare kriminelle som tjener mer enn taxfree-bransjen

Håkon Fjeld-Hansen er sjefen for Travel Retail Norway, han har hånd om så å si all taxfree-handel i Norge. Butikken går så det griner.

Kundene kommer av seg selv

Elllen og Sara Vikklund, Luleå:- Vi kjøper stort sett parfyme og alkohol, det blir helst en flaske whisky til pappa. Vi er begge prisbevisste, og kjøper helst Elie Saab-produkter. De er mye dyrere i butikkene i byen. Foto: Morten Uglum

Han behøver ikke løfte en finger for å skaffe kunder, det gjør flyselskapene og Avinor. Kundene velter inn dørene — titusener hver eneste dag, til avgang og ankomst.Eierne, tyske Heinemann og de norske medeierne Norgesgruppen og investoren Terje Stykket, kan gni seg i hendene - kjøpesterke og handleivrige norske flyreisende har skaffet dem et overskudd på 1,4 milliarder kroner bare de fem siste årene.

LES OGSÅ:

Les også

Nå kan utenlandsreisende snart slippe ny innsjekk for å fly videre i Norge

Ikke rart Fjeld-Hansen smiler og synes det å drive flyplasshandel er en trivelig virksomhet.

- Det handler om riktige varer og gode priser i flotte omgivelser, sier han.

Formelen for å få folk til sprette reisekassen allerede på Gardermoen, er å få dem til å planlegge handelen på forhånd.

Fri for konkurranse

Han slipper dessuten konkurranse. Overalt hvor han driver sitt salg av alkohol, sjokolade og parfyme har han fullstendig monopol. Avinor har gitt ham monopol på taxfreesalg frem til 2022.

Stein Bjelland, Tønsberg:-Jeg sjekker så å si alltid prisene på det jeg skal ha før jeg reiser, på taxfree hjemme og dit jeg skal. Så kjøper jeg der det er billigst. Det går mye i kosmetikk og dufter, alkohol en sjelden gang. Foto: Morten Uglum

- Vi konkurrerer i pris mot andre flyplasser, sier han.Det dreier seg hovedsakelig om flyplasser som må prise sine varer ut av fra at de betaler både skatter og avgifter i sine land. Det slipper Fjeld-Hansen, han betaler hverken særavgifter på alkohol eller tobakk, eller merverdiavgift til staten for den saks skyld.

Hvorfor er det ikke billigere?

- Derfor burde Oslo Lufthavn slå alle andre flyplasser ned i støvlene på pris?

- Nei, fordi om lag halve omsetningen vår på 4,7 milliarder kroner i 2014 går rett til statseide Avinor som husleie, så selv om vi ikke betaler særavgift eller moms, er vårt bidrag til staten betydelig. Men vi gjør regelmessig prisundersøkelser mot flyplassene i Europa og er trygge på at vi er konkurransedyktige mot både dem og markedet innlands i Norge, sier Fjeld-Hansen.

LES OGSÅ:

Les også

Er dette verdens ti vakreste fly?

Når han nå merker «en viss utflating» i salget, har det intet å gjøre med at folk handler mindre: Veksten i flytrafikken har avtatt, og helt naturlig er det litt mindre omsetning i butikkene hans.

Elsker Syden-reisende

Nå er det ikke bare lekre varer til fristende priser som driver omsetningen opp. Butikkene er innredet slik at de skal gi maksimalt salg og det Fjeld-Hansen sier skal ivareta en samfunnsbevisst utforming:

Ringo Kristiansen, Holmestrand:-Jeg kjøper vanligvis litt røyk, og en flaske konjakk. Dessuten blir det jo en del parfyme, og sjokolade til ungene. Om handelen skjer i utlandet eller på flyplassen ved hjemkomst spiller ingen rolle. Foto: Morten Uglum

- Vi har fått hjelp fra hovedeieren vår, det tyske duty free-konsernet Heinemann, til å tegne butikkene. Slik skal de bli hensiktsmessige for publikum samtidig som de skal ta hensyn til av vi skal ha en omsetning som er i tråd med Avinors krav, sier Fjeld-Hansen.Tellinger de gjør, forteller at rundt 35 prosent av de 8,7 millioner reisende til og fra utlandet putter med seg en eller flere varer i kurven. I snitt handler hver kunde for 639 kroner.

Best liker han Syden-passasjerene:

Større taxfree-areal

- De er i feriemodus og har litt større handlekurver enn andre. De som ikke handler, gjør det først og fremst fordi de ikke trenger noe, eller har vært ute av landet mindre enn 24 timer. Sistnevnte kategori er ganske stor, sier Fjeld-Hansen.

LES OGSÅ:

Men i likhet med flyselskapene ser at han trafikkveksten flater ut. Han tror det vil ta litt tid før den tar seg opp igjen.

Det trenger ikke ta nattesøvnen fra ham. En utvidet Oslo Lufthavn står ferdig i slutten av 2017, og da skal taxfree-trykket bli enda større med nye butikker.

På avgang blir det to butikker, på ankomst blir dagens flyttet og utvidet.

Les også

  1. - Skjemmes vi av Oslo som hovedstad?

  2. Kjørte vekterne på smilekurs, så kom tidenes rekord

  3. Vil gjenerobre verdens lengste flyrute