Økonomi

Stein Erik Hagen ønskes som bøndenes redningsmann

Nortura mener de trenger Hagens nettsatsing for å redde Gilde og Prior.

Nortura håper netthandel for mat skal bidra til bedre tider for merkevarene Gilde og Prior. Selskapet Rapide AS, som Stein Erik Hagen er involvert i, holder til i denne bygningen på Grorud i Oslo.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Nortura, som eier merkevarene Gilde og Prior, preges av sviktende kyllingsalg, dårlig grillsommer og Coops oppkjøp av Ica. Derfor ser de med blide øyne på Stein Erik Hagens satsing på mathandel på nett.

— Vi trenger en ny kunde som satser på norske merkevarer, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura til Aftenposten tirsdag morgen.

Norturas resultater er akkurat sendt børsen og de var ikke noe Kolberg roper hurra for.

Driftsresultatet endte på 117 millioner kroner, en nedgang på 31 millioner fra samme periode i fjor. I samme periode økte omsetningen med 240 millioner kroner og er nå på 7,2 milliarder.

Nortura er et samvirkeselskap som eies av 18.800 norske bønder som leverer råvarer til selskapet.

Tøft så langt i år

— Dette er en betydelig nedgang for oss. Selv om vi har kuttet kostnader, ser vi at det er blitt en svært tøff start på året, sier Kolberg.

Nortura har vanligvis sin beste periode i tredje tertial. Mens de to foregående tertialene har vært preget av fallet i salg av kylling og en dårlig grillsesong, frykter Kolberg at Coops oppkjøp av Ica vil få større konsekvenser.

  • Her kan du lese den elleville historien om hvordan Coop hadde to butikker på Geilo, men endte opp med null.
  • Vi hadde en sterk posisjon i Ica-systemet. Både merkevarene Gilde og Prior var store der, samt at vi hadde en god kontrakt rundt egne merkevarer (EMV). Når kjeden ble overtatt av Coop mistet vi EMV-kontrakten og Prior-sortimentet, forklarer Kolberg.

Gleder seg over Hagens nettsatsing

Derfor er han spesielt åpen mot nye kunder.

Den nye nettsatsingen til Hagen, som hittil har vært kjent under navnet Rapide, tror han kan skape et nytt rom for norske merkevarer som Gilde og Prior.

— Vi er i forhandlinger med dem og ser med interesse på en aktør som selger norske merkevarer. Det gir en spennende mulighet for oss, sier Kolberg som presiserer at de ikke har inngått noen avtale med netthandelsaktøren, men er i samtaler med dem.

Nortura presiserer at merkevarene Gilde og Prior bare er et av områdene til Nortura. De to andre er EMV-industri til blant annet restauranter og storhusholdning og den delen av dyrene som ikke går til matproduksjon. Disse to siste områdene tjener Nortura penger på uavhengig av dagligvaresatsingen til Hagen.

Egne merkevarer øker

På den andre siden øker kjedenes satsinger på EMV. I løpet av noen har andelen av kjedenes egne merkevarer i kjøttkategorien økt til 40 prosent.

-Vi ser at kjøtt er et strategisk virkemiddel for kjedene. Det brukes overfor kundene for at kundene skal velge akkurat deres kjede. Vi innser at merkevarer og EMV må dele plassen, men da er det gøy at noen vil satse på norske merkevarer, slik som denne nye nettbutikken ser ut til å ville, sier Kolberg.

Les også

  1. Rema 1000 og Kolonial.no vil snu opp ned på mathandlingen din

  2. - Vi lider under sammenslåingen med Ica

  3. Maten er blitt enda dyrere

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Dagligvarebransjen