Økonomi

Matkassene på nett: - Nå tar vi på oss boksehanskene

Matkasseleverandører varsler priskrig for å utfordre de etablerte matgigantene i høst.

Kjendiskokk Ole Martin Alfsen har vært med på å lage matkassene Godtlevert.no i flere år. Har har også et lite eierskap i bedriften, som nå kutter prisene for å få flere til å velge matkassene. Foto: STIAN BROCH

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

– Nå føler vi at vi er i en posisjon der vi kan utfordre de store dagligvarekjedene med vårt konsept, sier gründer og daglig leder Kjetil Graver i Godtlevert.no til Aftenposten.

Selskapet hans startet med matkasser i 2011.

– Nå tar vi på oss boksehanskene for å konkurrere skikkelig. Vi har økonomisk ryggrad til å kjøre på, sier Graver og varsler priskrig.

Regnskapet han leverer til Brønnøysundregistrene i disse dager viser en omsetning på 420 millioner kroner i 2015.

Driftsresultatet endte på 5,4 millioner kroner i pluss. I dag har de 42 ansatte og dekker 80 prosent av husstandene i Norge.

Flere av matkasseleverandørene hevder nå de kan ta opp kampen mot dagligvarekjedene for alvor.

Les også

Problemene tårner seg opp for Rema 1000

Kolonihagen solgt til Rema - leverer underskudd

I sommer kjøpte Rema 1000 en av konkurrentene til Godtlevert.no, den økologiske aktøren Kolonihagen.

Nå er også deres regnskap klart, det viste en omsetningsvekst på fem millioner til 32 millioner kroner.

Etter flere år med sorte tall i regnskapet, viste 2015 et underskudd på 1,3 millioner kroner.

– 2015 var et rydde- og investeringsår. Vi hadde behov for en rekke fremtidsrettede endringer. I år har vi en sunn driftsmodell, sier administrerende direktør Kristina Finne i Kolonihagen.

Også de kjenner priskonkurransen og vil jobbe med å finne samarbeid som gjør dem konkurransedyktige fremover.

Samtidig legger hun til at de ikke er direkte sammenlignbare med de andre, fordi de har spesialisert seg på en rekke varer som ikke ellers er å få i dagligvarebutikker.

Adams matkasse tjener penger

– Vi driver lønnsomt og planlegger å gjøre det i mange år fremover, sier styreleder Lasse Smedsvig i Adams matkasse.

Regnskapene viser en omsetning på 302 millioner kroner og et driftsresultat på 4,4 millioner kroner i 2015 etter et svært rødt 2014. Da gikk de med nesten 20 millioner kroner i underskudd.

– Det viktigste for oss er å holde på kvaliteten. Vi har valgt å bruke lokale norske leverandører og det koster litt mer, det vil vi fortsette med, sier han på spørsmål om de kommer til å gjøre noe med prisene på sine matkasser fremover.

– Godtlevert.no satser friskt og det applauderer vi, legger Smedsvig til, som tror det er plass til at flere kan vokse i denne bransjen.

Les også

Mat på nett vokser i rekordfart, men ingen tjener penger - ennå

Gründer Kjetil Graver i Godtlevert ønsker å ta opp kampen med de store daglivarekjedene. Han mener matkassene hans nå kan konkurrere på pris med prisen på mat i vanlige butikker. Foto: STIAN BROCH

Les også

Slik gikk det da vi testet matbutikk på nett

Vil utfordre matkjedene på pris

Gründeren bak Godtlevert.no mener det som nå skjer er en «game changer» i bransjen fordi de nå tåler prissammenligninger med den tradisjonelle dagligvarebransjen.

– Selv om mange sier vi ikke kan sammenlignes, så ser vi at vi blir et reelt alternativ, sier han og forklarer videre:

Han presiserer at han nå ikke først og fremst angriper de andre matkasseleverandørene, men dagligvarekjedene. Middagskassene Godtlevert.no kommer med, skal kunne konkurrere prismessig med å handle maten i dagligvarebutikker selv.

Investering i ny teknologi i fjor gir dem økonomisk ryggrad til å sette prisene på matkasser på et nytt nivå. Den nyeste matkassen, Hverdagskassen, er et eksempel på det.

– Den selges for 250 kr. mindre enn andre tilsvarende matkasser normalt selges til, sier Graver.

Samtidig gjør investeringene det mulig å utvide med flere kunder uten at det øker kostnadsbasen.

LES OGSÅ: Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret

Noen av kjedene gjør mer enn å tenke. Meny er nå i gang med testpilot av sin netthandelsløsning. I juni fikk de første kundene tilgang til å prøve ut konseptet, nå har de utvidet tilbudet til enda flere.

Da Rema-milliardæren Ole Robert Reitan første gang startet med internetthandel, gikk det galt. Han endte opp på sykehus.

Nå har Rema valgt å investere i nettsatsingen Kolonial.no, ved å kjøpe 10 prosent av selskapet. Det gir samtidig Kolonial.no bedre innkjøpsbetingelser, slik at de nå lover å sette ned prisene.

Les også

Øy, Gisholt, internett er ikke en flopp

Meny utvider nett-testingen

Mens de fleste dagligvarekjedene står på sidelinjen, er Meny den eneste som virkelig forsøker seg i den digitale verden. Kjeden startet pilotprosjektet i sommer og nå har de utvidet med flere kunder.

– Kundene våre blir mer digitale i sin adferd, og derfor utvikler vi nå fordelsprogrammet Min Meny. Der tester vi den ekstra servicen som netthandel er, sier kjededirektør Vegard Kjuus.

Han bekrefter at de har utvidet testen, men vil ikke si så mye mer om det før den er gjennomført.

Hvorvidt matkassene kan være reelle konkurrenter til dagligvarekjedene, blant annet på pris, ønsker han heller ikke å kommentere.

Marked.no: En stille sommer

Det Hagen-eide matnettselskapet Marked.no melder om en stille sommer. De har ikke vært i drift lenge nok til at vi kan hente ut regnskaper. Sjefen, Ole Petter Wie sier at første halvår gikk som planlagt.

I løpet av første driftsår har de planlagt med et titalls millioner kroner i underskudd.

– Hvordan stiller du deg til konkurransen fra matkassene?

– Vi kommer med egne matkasser om noen uker. Det er ikke et viktig marked for oss, men det er såpass stort at vi gjerne vil ha en fot innenfor. Dessuten har mange folk en lavere terskel for å bestille matkasser på nett enn å bestille dagligvarer, sier Wie.

  1. Les også

    Rema 1000 og Kolonial.no vil snu opp ned på mathandlingen din

Les mer om

  1. Netthandel
  2. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Godtlevert.no og Adams matkasse slår seg sammen

  2. ØKONOMI

    Rema kjøper seg inn i mathandel på nett

  3. ØKONOMI

    Kolonial.no vil ha prisregulering på mat for å ta makt fra de store

  4. ØKONOMI

    De som leverer mat på døren, går med tap

  5. ØKONOMI

    Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper

  6. ØKONOMI

    Rekordomsetning av julemat