Økonomi

Rekordresultat for Tine

afp000392637-cRg1ML7ter.jpg

Tine satt igjen med nær 1,7 milliarder kroner etter å ha solgt melk, yoghurt og ost til det norske folk i fjor. Aldri har de tjent så mye.

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Selv trekker Tine frem ostesalget som en av de viktigste årsakene til at resultatet for i fjor er tidenes beste. De er den største aktøren i ostedisken og når vi spiser 0,3 kg mer ost i 2015 enn i 2014, havner en god del av det i Tines regnskaper.

Selskapet la frem sine resultater i morgentimene onsdag og kunne melde om at de omsatte for 22,2 milliarder kroner, en vekst på 3,7 prosent fra året før.

Vi spiser nesten 20 kg ost hver i året

— Dette er vi jo veldig godt fornøyd med. Vi har klart å nå målene med kostnadsreduksjonene, samtidig som vi har klart å holde fokus på salget, sier konsernsjef Hanne Refsholt i Tine til Aftenposten.

I tillegg til kostnadsreduksjonen, trekker hun spesielt frem ostesalget i Norge som en av årsakene til de gode resultatene.

Totalt spiste vi 19,1 kg ost pr. innbygger i 2015.

  • LES OGSÅ: Synnøve Finden helgarderte i ostekrig: Bestilte to typer emballasje

– Vi begynner å nærme oss franskmenn i ostespisingen, sier konsernsjef Hanne Refsholt i Tine.

Hun ler og legger til at hva slags type ost vi spiser nok er litt ulikt sammensatt:

— Franskmenn spiser nok ikke så mye brunost og så spiser de mer Brie og blåmuggoster, i tillegg til de faste hvitostene. Vi spiser mest Norvegia, Jarlsberg og brunost.

Overrasket over Synnøves kopiering

I fjor, og spesielt fjerde kvartal, var det Norvegia-osten og revet ost som drev veksten i markedet. Men også Jarlsbergosten har økt i Norge, selv om salget av denne har falt litt i utlandet.

— Når store produktgrupper som dette vokser, blir det til gode penger for oss, sier Refsholt.

For dem er Norvegia den største ostegruppen, med Jarlsberg på annenplass.

- Hva tenker du som konsernsjef om striden med Synnøve Finden og deres «jarlsbergost»?

Tine mener Synnøve Finden har kopiert Jarlsberg-osten.

— Det er alltid bra med innovasjon, men jeg er ganske overrasket over at en stor og seriøs aktør som Synnøve Finden bruker så mye tid og penger på å utvikle en ost folk flest oppfatter som en kopi, sier Refsholt.

– Jeg ble spurt en gang om jeg trodde det ville komme noen nye oster på markedet i fremtiden og svarte da et klart og tydelig ja. Den siste osten er ikke oppfunnet. Det er et hav av muligheter. Og vi skal gjøre vårt beste for at ostemarkedet skal vokse, sier Refsholt.

– Har du smakt på Synnøve Findens ost?

— Nei, det har jeg faktisk ikke gjort.

De som trodde Refsholt bare var fornøyd med resultatene fra 2015, må tro om igjen.

— Jeg er fornøyd med fjoråret, men vi er ikke fornøyd med dette fremover. Det vi har gjort i kostnadskuttprogrammet blir fort spist opp av kostnadsøkninger og lønnsøkninger. En av de tingene vi som organisasjon har lært, er at vi må jobbe med kontinuerlige forbedringer.

Vil lage middag til oss

— Har dere noen overraskelser til oss forbrukere?

— Det er kanskje middagsbasene våre, de er på vei ut i butikk og er et eksempel på noe helt nytt, sier konsernsjefen som tydeligvis mener at det ikke holder at Tine kun befinner seg på frokostbordet.

Fra før har de kastet seg på pizza-trenden med ferdige pizza-bunner, noe som logisk nok kan bidra til å selge mer ost. Nå lanserer de også en tomatbasert pastasaus, en thai-saus og en base til en fiskegryte.

Av ting som har vært en suksess i fjor trekker Refsholt også frem yoghurt Zero.

— De vi lanserte i 2014 var så stor suksess, så vi kom med enda flere i 2015. Det har folk tatt godt imot og salget har bare lagt seg på toppen av vanlig Go'Morgen-yoghurt, sier Refsholt.

Les også

  1. - Jeg er mer arbeidshest enn sirkushest

  2. Melkesalget faller, men Tine leverte rekordresultat

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien