Økonomi

Harald Stanghelle: Et byrom sprenges

Et 19 tonns monument i beste sovjetstil skal nå settes opp på Jernbanetorget. Er det helt greit?

Dette er størrelsen på monumentet til minne om Osvaldgruppens innsats under andre verdenskrig. Plasseringen blir lenger sør på Jernbanetorget. Foto: Bjørn Mellbye Gulliksen (montasje)

  • Harald Stanghelle
    Kommentator

1. mai avdukes Osvald-monumentet. Les saken her.


Det står mange pussige skulpturer rundt i Oslo. Monumenter så typiske for sin tid at ettertiden bare rister på hodet av dem. Smakløs hyllest presset gjennom av insisterende entusiaster med mer ukritisk iver enn dypere sans for byrommets krav til sammenheng og stil.

Nå står Oslo i akutt fare for å få enda et slikt monument.

Komiteen for det antifascistiske monumentet for Osvald-sabotørene og de falne ved NSB , er fanfarenavnet til initiativtagerne bak skulpturen som skal avdukes allerede fredag 1. mai. Den skal ære nettopp disse krigsheltene.

Det er et prisverdig formål, også om «Osvald» selv, Asbjørn Sunde, etter krigen ble spion til fordel Stalins Sovjet. Det står det fortsatt lite ære av.

Propagandakunst

«Knus nazismen», er tittelen kunstneren Bjørn Melbye Gulliksen har gitt sitt bokstavelig talt store monument. Den viser et kjempestort hakekors som knuses av en enda større slegge.

Symbolikken er krystallklar. Virkemidlene det samme. Og dimensjonene svære: Steinen som bærer det hele er 2,20 x 2,20 meter, vekten hele 18,6 tonn.

Verket minner til forveksling om den nokså brutale monumentkunsten som i propagandaens tjeneste i sin tid ble satt opp i en rekke land, ikke minst i østblokken. Kanskje det også er meningen? Og kanskje tanken er å tydeliggjøre budskapet slik at ingen kan overse det?

Enorm kontrast

Kontrasten er enorm til to andre nokså ferske monumenter som også hedrer sabotører fra krigens mot nazismen: Kirsten Kokkins klare og samtidig lavmælte monument over Pelle-gruppen på Aker brygge. Og Per Ungs uttrykksvare hyllest til den ualminnelige alminnelige Gunnar Sønsteby – mannen med sykkelen som så naturlig har funnet sin plass på Karl Johan.

FUNGERER: Statuen av Gunnar Sønsteby på Karl Johan. Foto: Per Annar Holm

Her er det ikke mye faner og flagg, hammer og slegge. Likevel er budskapet tydelig, og uttrykket sterkt i det byrom de skal være en del av i årtier fremover. Disse to minnesmerkene er forbausende raskt blitt umerkelig adoptert av det byrommet de tilhører. De hører rett og slett hjemme der, fordi kunstnerne har maktet å forene historien som fortelles med byrommet der den skal tale til både oss og etterslekten.

Merkelig godkjentstempel

I et slikt perspektiv er det merkelig at det nå ved den historiske Østbanehallen plasseres et flunkende nytt monument i en nokså utdatert politisk stil. «Et uheldig visuelt inngrep» , slik byantikvaren har karakterisert det.

Og enda merkeligere er det at Plan— og bygningsetaten er i ferd med å velsigne dette forsøket på å rasere et byrom de fleste av oss med svært jevne mellomrom er innom.

Om initiativet er aldri så privat, ja, så settes det opp med et offentlig godkjentstempel. Og det til tross for at motivvalg og uttrykk ikke har vært gjenstand for hverken debatt eller kvalitetskontroll. Det er ille.

Hva som spres rundt til døgnflueglede eller ditto ergrelse får være sin sak. Det er ikke uopprettelig. Men det er et monument som blir stående til mer eller mindre evig tid. Et monument som rett og slett ikke er godt nok til å tåle en slik plass.

For dette handler absolutt ikke om at Osvald-gruppen ikke bør hedres. Det handler heller ikke om nødvendigheten av å minnes kampen mot nazismen. Det handler om noe så vanskelig som å finne et uttrykk som tåler både fortid og fremtid i et levende byrom der det hele tiden ferdes mennesker.

  1. Les også

    Osvald-monumentet skal avdukes 1. mai

  2. Les også

    Byantikvaren vil ikke ha Osvald-monument på Jernbanetorget

  3. Les også

    Ringnes i heftig skulpturkrangel

Les mer om

  1. Jobb og karriere

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Der menn er plassert på sokkel i kraft av posisjon, står kvinnene der grunnet egen innsats

  2. KOMMENTAR

    Politikeren Jens Evensen får egen statue i hovedstaden. Er det riktig?

  3. KRONIKK

    Meninger: Y-blokken, det tapte monumentet

  4. KRONIKK

    Åstedet er sitt eget monument

  5. KOMMENTAR

    «Statuekommisjon» er en elendig idé

  6. KOMMENTAR

    I en gate på Torshov viste fredens stygge ansikt seg