Økonomi

Åpner for mer oljeboring i Barentshavet

Onsdag var en historisk dag for norsk oljeutvinning. Her får du svar på hvorfor.

Olje- og energiminister Tord Lien (Frp) presenterte tildelingene i 23. konsesjonsrunde i Hammerfest onsdag. Foto: Bjørnbakk,Jan-Morten / NTB scanpix

  • Marita E. Valvik

Hva er 23. konsesjonsrunde?

For første gang på 22 år tildeles det lisenser i en helt ny oljeprovins. Onsdag offentliggjorde Olje- og energidepartementet at 13 selskaper får andeler i til sammen 40 blokker fordelt på ti nye utvinningstillatelser.

Tre av ti nye utvinningstillatelser gjelder det nyåpnede området i Barentshavet utenfor Øst-Finnmark.

Det har vært heftig debattert hvorvidt dette er et område som skal åpnes for oljeboring. Da er det særlig miljøspørsmål som reises.

Les også

Oljeministeren vil bore tre steder i nytt leteområde i Barentshavet

Oljeprisen er lav. Hvem vil bore i disse tider og hvorfor?

Statoil jubler etter å ha fått tildelt fem nye letelisenser i denne runden. Fire av dem er i det nye leteområdet.

Andre som har fått lisenser er det svenske selskapet Lundin Petroleum, Det Norske (Kjell Inge Røkke er største eier), Lukoil, Chevron, Centrica og DEA, som eies av den russiske milliardæren Mikhail Fridmans (Russlands nest rikeste, ifølge Forbes) investeringsfond LetterOne.

– Siden 2001 er norsk oljeproduksjon halvert, alle norske oleselskaper har en nedgang i produksjonen år for år, skal de klare å holde produksjonen på samme nivå i fremtiden, må de ha nye arealer å lete på. Dette er en måte å sikre seg for fremtiden. Så får vi se når de starter produksjonen, den kan de nok utsette en stund, sier
oljeanalytikser Thina Saltvedt i Nordea.

Hvor lang tid tar det før det kan utvinnes olje her?

– Etter at de har funnet olje, tar det rundt ti år i snitt før de begynner å produsere olje. I tillegg må de bruke en periode for å lete etter oljen. På grunn av den lave oljeprisen, vil det nok kunne ta litt tid før det besluttes å sette i gang ny produksjon hvis man i det heletatt finner olje der. Hvis de finner noe, ser vi nok ikke noe produksjon før nærmere 2030, sier Saltvedt.

Les også

Kronen er sterkere og oljeprisen nærmer seg 50 dollar fatet

Hvor høy må oljeprisen være for at det skal bli lønnsomt i disse områdene?

I dag ligger oljeprisen på rundt 50 dollar, en oppgang fra tidligere i år.

– Barentshavet er blant de dyrere stedene å produsere olje og med dagens oljepris er det vanskelig å få noe lønnsomhet her. Statoil har fått ned kostnadene på Johan Castberg-feltet i Barentshavet, mens oljeprodusentene ved andre funn med litt størrelse som Gotha og Alta ikke like klart å få ned kostnadene like mye, sier analytikeren.

I Norge har vi høye utvinningskostnader, vi opplever økende konkurranse fra lavkostland, blant annet Saudi Arabia, Irak og Iran som ønsker å ta tilbake noen av markedsandelene de mistet tidligere.

– Jeg tror vi vil se at oljeprisen øker til drøyt 60 dollar fatet. Da kommer skiferoljen. Det tar to måneder å planlegge oppstart, så er de igang. Dette er mye mer kortsiktig og fleksibel produksjon, og med denne oljen i markedet tror jeg oljeprisen vil stabilisere seg på mellom 60 og 70 dollar.

Les også

Hvor lenge kan staten være støtpute når oljeinntektene svikter? | Ola Storeng

Miljøorganisasjoner er mot. Kan dette stoppes?

Det stemmer at en rekke miljøorganisasjoner er bekymret for at olje- og gassletingen som nå konkretiseres, vil true det sårbare miljøet i Barentshavet. Uroen er stor for at det kan bli vanskelig å rydde opp ved et eventuelt oljeutslipp i området. Natur og Ungdom, De Grønne og flere med har krevet at hele konsesjonsrunden ble avlyst.

– Med denne tildelingen viser de fingeren til oss som er unge i dag og fremtidige generasjoner, sier Ingrid Skjoldvær, leder i Natur og Ungdom.

Miljøorganisasjonen Bellona ber Stortinget gripe inn og stoppe dette.

Olje- og energidepartementet sier til Aftenposten at Stortinget allerede har vedtatt at det blir en runde 23 og at det er opp til departementet å tildele lisensene her.

Men hvor mye olje trenger vi egentlig?

55 prosent, altså mer enn halvparten av all oljen vi produserer brukes i dag til transport. Frem til nå har det ikke vært noe alternativ energikilde.

– For første gang har vi et reelt alternativ til oljen når det gjelder transport. Spørsmålet er hvor fort overgangen til fornybar energi kommer til å gå, sier oljeanalytiker Saltvedt og stiller nok et spørsmål:

– Vil den norske oljen være konkurransedyktig da? Dette ligger langt frem i tid, men vi ser nå en utvikling som kan tyde på at flere satser på fornybar energi og at det kan bety at den norske oljen må bli billigere å produsere om den skal konkurrere internasjonalt, sier Saltvedt.

  1. Les også

    Det sårbare Svalbard | Per Anders Madsen

Les mer om

  1. Olje og gass
  2. Equinor
  3. Kjell Inge Røkke
  4. Lundin Petroleum
  5. Finnmark

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Oljeministeren vil bore tre steder i nytt leteområde i Barentshavet

  2. NORGE

    Ny konsesjonsrunde: 11 selskaper får tilbud om utvinning

  3. POLITIKK

    Deler ut 69 lisenser til 28 oljeselskaper

  4. ØKONOMI

    Terje Søviknes overtar næring i historisk krise

  5. ØKONOMI

    Statoil-sjefen om boringen i Barentshavet: – Gjør vi funn, kan de være ganske store

  6. ØKONOMI

    Oljeprisen har falt 15 prosent i juli. Hva betyr det for grønn energi?