KRISTIANSAND: Ti Playstation 4, fem Iphone 5s, tyve sykler og fem frysebokser var fredag morgen hovedårsaken til kaoset ved Expert-butikken på Sørlandssenteret.

– Selv fikk jeg tak i Iphonen jeg var ute etter, men nummer to i køen, som hadde stått i kø siden halv ett i natt, fikk ingenting. Da er det noen som har feilene totalt på rigging av kø og innslipp, sier kunde John Horve til Fædrelandsvennen.

– Slåss om mobiler

Som førstemann i køen var han på plass utenfor Expert allerede klokken 22 torsdag kveld. Da dørene åpnet klokken 07 fredag morgen, stormet imidlertid en gjeng på 20–25 stykker forbi alle som hadde stått i køen og ventet.

– Når det blir slåsskamper over mobiltelefoner og folk går i dørken, da blir det feil. Det henger ikke på greip. All kritikk til Sørlandssenteret og Expert, for sånn behandler du ikke kunder som har ventet hele natten Dette må ikke få gjenta seg til neste år, fortsetter Horve.

Expert beklager

Utenfor Expert-butikken møter han butikksjef Bjørn Terje Omholt som kommer med en uforbeholden unnskyldning.

– Jeg må bare beklage for at det blei så galt som det gjorde. Vi hadde ikke sett for oss at det skulle bli som dette her, sier Omholt, som lover bedring til neste år med bedre køsystem, lengre gjerder og flere vakter.

Lover gjennomgang

Også senterleder Ruben Storevold lover en gjennomgang av hendelsen.

– Vi ser at køsystemet utenfor Expert ble en større utfordring enn ventet. Neste år må vi vurdere flere vektere og lengre gjerder på butikkene med ekstreme tilbud, sier Storevold til Fædrelandsvennen, og legger til:

– Så lenge det ikke går på helsen løs, er det jo bare gøy.