Økonomi

Dette ville gitt skyhøye odds for noen måneder siden: Hotellkongen er blitt verftseier.

ULSTEINVIK (Aftenposten): Hotellkongen blir skipsbygger. Men investor Petter A. Stordalen innrømmer at han vet veldig lite om å bygge skip.

Konsernsjef i Kleven, Ståle Rasmussen (t.v.), kunne ønske hotelleier og investor Petter A. Stordalen og konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten velkommen til Ulsteinvik mandag. – Her skal vi utvikle verdens beste verft, lover Stordalen. Arnfinn Mauren

  • Arnfinn Mauren

– Det ville ha gitt skyhøye odds om noen for en tid tilbake satset penger på at jeg skulle involvere meg i skipsbygging, innrømmer Petter A. Stordalen.

Men nå er Nordic Choice-eieren blitt medeier i et av Norges største verft. Den sjansen kunne han rett og slett ikke si nei til, da muligheten dukket opp for en tid tilbake.

Mandag besøkte Stordalen sin nye investering, Kleven Verft på Sunnmøre. Det hotelleieren mangler av kunnskap om skip og skipsbygging, kompenserer han med entusiasme og, ifølge ham selv, en god porsjon gjennomslagskraft.

– Jeg vet lite om skipsbygging, men jeg visste heller ikke mye om kjøpesentre og hoteller i sin tid. Men jeg kan det å satse og det å tørre. Uten det, kommer vi ingen vei, påpeker Stordalen.

Petter A. Stordalen fant tonen med Kleven-ansatte mandag. – Jeg investerer ikke i selskaper. Jeg investerer i mennesker, understreket han. Det ble møtt med smil og applaus fra Kleven-ansatte under et allmøte i kantinen. Arnfinn Mauren

Les også

Oljelandet som lar oljen ligge, Stordalen og en fylkestingspolitiker sitert i Washington Post

Måtte ha ny kapital: – Men ingen redningsaksjon

Bakteppet for investeringen er nedturen i oljesektoren. Kleven gikk på et stort tap etter at en malaysisk reder ikke klarte å gjøre opp for seg. Verftet tapte også på andre prosjekter, og til slutt var kassen tom.

De ansatte bidro med et lån på 24 millioner kroner, men det var ikke nok. Konsernet måtte ha ny kapital inn. Løsningen ble at et nyopprettet selskap gikk inn med tilsammen 300 millioner kroner. Med i dette selskapet er Hurtigrutens eierselskap, Stordalens investeringsselskap, et britisk selskap og et tysk verft – samt nye og gamle lokale investorer.

– Men de som tror at jeg har gått inn i Kleven for å berge selskapet, de tar feil. Dette er ingen redningsaksjon. Jeg ville aldri vært med på det. Vi investerer i skipsbygging fordi vi tror på det, understreker Stordalen.

Prosessen ble trolig hjulpet frem av eksisterende forbindelser mellom Hurtigruten og verftet. Kleven er i gang med å bygge to nye skip for rederiet, og det kan bli ytterligere to til. Skipene beskrives som verdens første hybride cruiseskip.

– Vi vil bidra til å styrke den maritime næringen i Norge. Her ser vi bare muligheter i en tid da verdens flåte står foran en betydelig fornyelse; en slags «Tesla-revolusjon» til sjøs, forteller konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Les også

Daniel Skjeldam har snudd Hurtigruten fra tapssluk til milliardoverskudd

Mener verftet har fått en vitamininnsprøytning

Petter A. Stordalen og avtroppende styreleder Kjersti Kleven spiller nå på lag for å bygge skip for fremtiden. Kjersti Kleven fortsetter som styremedlem i selskapet. Arnfinn Mauren

De to verftene i Kleven-konsernet – og de over 700 ansatte – har i dag kontrakter på bygging av 14 ulike fartøyer.

Ledelsen innrømmer at verftet har vært gjennom en tøff periode.

– Men nå er vi er veldig fornøyde med å få på plass denne løsningen. Vi har fått inn en engasjert person samt sterke regionale krefter, sier avtroppende styreleder Kjersti Kleven, som beskriver Hurtigruten og Stordalens inntreden som en vitamininnsprøytning.

Petter A. Stordalen er på sin side overbevist om at det kommer til å bli en god investering. Overfor verftsarbeiderne, på et allmøte mandag, understreket han også at han ikke er inne i verftsindustrien for å ta ut eventuelle kortsiktige gevinster.

– Jeg har evighetens perspektiv på dette.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Teknologi
  2. Petter Stordalen
  3. Kleven Verft
  4. Hurtigruten
  5. Kleven

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Green Yard Group overtar driften ved Kleven Verft

  2. ØKONOMI

    Green Yard overtar Kleven verft

  3. ØKONOMI

    Kleven Verft er konkurs

  4. ØKONOMI

    NRK: Rundt 100 mister jobben i Kleven verft

  5. NORGE

    Det nye hurtigruteskipet kommer neste år: – Det blir som et romskip

  6. ØKONOMI

    Jobber gjennom helgen for å redde Kleven: – Vi har to veldig seriøse interessenter