Økonomi

Han nekter ansatte å bli gravid eller å gifte seg

Qatar Airways mottar priser for luksuriøse flyturer. Bak gardinen er virkeligheten en helt annen, ifølge ny bok.

I boken Fritt fall avsløres det at Qatar Airways-ansatte må godta arbeidsbetingelser som i vestlige land oppfattes som uholdbare. Flyselskapets toppsjef Akbar Al Baker (i midten) mener vestlige politikere misunner Qatars system for ansattes rettigheter. Foto: Bikas Das

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Et av de største suksess-selskapene på Oslo Lufthavn har så knallharde betingelser for sine kabinansatte at fagbevegelsen stempler det som «en internasjonal skam».

Qatar Airways har hatt en kraftig opptur i Oslo og resten av Europa de senere årene. Det raskt voksende selskapet er ett av syv femstjerners flyselskap i verden og storgrossist av internasjonale priser for sin luksuriøse service.

Baksiden av medaljen er ikke like glamorøs: Knallharde arbeidsbetingelser og nitid overvåking av ansatte både på jobb og i fritiden.

Dette brettes nå ut i en ny bok som kommer på markedet i disse dager, Fritt fall, som er skrevet av Aftenposten-journalist Pål Vegard Hagesæther. Etter å ha sett forholdene de ansatte jobber under, har han følgende anbefaling:

De som føler et visst sosialt ansvar for hvordan de som jobber i et flyselskap blir behandlet, bør vurdere om de ønsker å støtte slike arbeidsforhold ved å reise med disse selskapene, mener han.

Slengt i bordet

Så snart arbeidssøkere har signert standardkontrakten på tre års ansettelse, forplikter de seg til å leve etter en skog av betingelser: når de kan få barn, når de kan gifte seg, hvordan de skal se ut, hvem de kan ha besøk av, hvor lenge de kan være ute om kveldene, og hvordan de skal opptre i det offentlige rom.

- Mange av reglene er nok der fordi de skal ivareta hensynet til at de tross alt er et selskap fra den muslimske delen av verden. Andre forhold går jo på ren overvåking av de ansattes liv og er betingelser som styrer alle timene i døgnet — uavhengig av om du er på jobb eller har fri, sier Hagesæther.

De som trosser selskapet ved f.eks. å gifte seg i hemmelighet eller røyke på do, risikerer sparken umiddelbart.

- Regelverket fører til at ansatte angir hverandre over en lav sko. De som angir håper det vil gi dem stjerner i boken og raskere forfremmelse, sier forfatteren, som anslår at rundt 200 ansatte mister jobben hver måned som følge av regelbrudd.

Billige billetter

Qatar er et av tre aggressive flyselskaper fra Gulf-statene som er i ferd med å skaffe seg en dominerende posisjon i den globale luftfarten. Qatar var først ute med rute til Oslo, men konkurrenten Emirates satte fra forrige måned i gang en storstilt satsing på ruten Oslo-Dubai.

- Qatar opererer med betingelser for de ansatte som er under enhver kritikk. Det kan de gjøre fordi folk fra fattige land står i kø for å jobbe for dem og underkaster seg hva som helst av betingelser fordi alternativet som regel er at de ikke kan forsørge sin familie. Mange tjener bedre hos Qatar enn de ville gjort i hjemlandet, men spesielt de kvinnelige ansatte må godta betingelser som ville vært ansett som sterkt diskriminerende og uhørt i vår del av verden, sier Hagesæther.

Ukjent for kundene

Han mener årsaken til Midtøsten-selskapenes raskt voksende popularitet ikke er spesielt vanskelig å forstå.

- Kraftig statssubsidiert kan de operere med lavere kostnader enn konkurrentene. Dermed kan de tilby svært gode billettpriser til populære reisemål. Man kan jo vanskelig klandre nordmenn eller andre for å velge det billigste flyselskapet når de skal ut på reise, og forholdene for de ansatte på Qatar er nok ikke veldig godt kjent, sier Hagesæther.


- Mange land ønsker seg Qatars regler

Ledelsen i Qatar Airways vil overfor Aftenposten ikke kommentere de opplysningene som legges frem i boken Fritt fall.

- Vi skal lese boken først og så se om den gir grunnlag for kommentar fra vår side, sier Qatars pressetalskvinne i Skandinavia, Lotta Berglin.

Hun jobber for Qatar Airways og er ansatt i det svenske kommunikasjonsbyrået Comma.

I boken blir imidlertid den mektige toppsjefen i Qatar, Akbar Al Baker, sitert på at reglene er noe de ansatte blir informert om når de søker jobb i selskapet.

- Når du har akseptert de betingelsene, har du ingen grunn til å klage, sier han.

Om forbudet mot å bli gravid for de kvinnelige ansatte i Qatar sier han at disse har kommet til Qatar for å jobbe, og at selskapet må sikre seg at de gjør en god jobb slik at de får avkastning på sin investering. I boken heter det at årsaken til at de fleste som blir gravide må slutte, er at selskapet ikke har passende jobber å tilby dem på bakken.

I mange intervjuer har Baker gitt fagforeningene skylden for den høye arbeidsledigheten i de vestlige land fordi de gjør selskapene ineffektive og lite konkurransedyktige:

- Hvis du spør politikerne i disse landene, ønsker mange det samme systemet som i Qatar. Det er et system der de ansatte har rettigheter via lovverket, men ikke kan streike og på den måten ødelegge for selskapet, sier Al Baker, som understreker at han forventer seg mye av sine medarbeidere.

Han uttaler seg ikke med bekymring over at ansatte slutter i selskapet:

- Jeg er stolt over at våre anstate får jobb hvor som helst. Men jeg kan ikke forhindre noen i å forlate oss hvis de får høyere lønn og bedre betingelser et annet sted.

- En internasjonal skam

International Transport Workers’ Federaton (ITF) har brukt mye ressurser på å avdekke forholdene for ansatte i Qatar Airways.

- Arbeidsbetingelsene for dem som jobber i kabinen hos Qatar, er en internasjonal skam. De er offer for vilkårlige og strenge regler, og lever oppriktig sagt i en frykttilværelse, sier politisk sekretær for den sivile luftfartsseksjonen i den internasjonale arbeidstagerorganisasjonen for transportsektoren ITF, Gabriel Mocho Rodriguez, til Aftenposten.

Spesielt er de kvinnelige ansatte utsatt for det ITF oppfatter som uhørte krav.

Han sier at dette også er bakgrunnen for at det i sommer er blitt besluttet å reise sak mot staten Qatar i den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO for brudd på konvensjon 111 om forbudet mot diskriminering i arbeidslivet.

Også i Parat, den største arbeidstagerorganisasjonen for luftfartsansatte i Norge, reageres det kraftig mot Qatar. Nestlederen i Parat, Vegard Einan, mener norske og europeiske myndigheter har en naiv holdning overfor Qatar og de andre Golf-flyselskapene:

- De utgjør en trussel mot sunn konkurranse og norske flyselskaper. Det er ingen tvil om at de er statseide, statsfinansierte og nyter av en rekke subsidier, med Europa som et av de viktigste markedene deres. Norske samferdselsmyndigheter har for eksempel vært særdeles gavmilde i å gi trafikkrettigheter til golfselskapene, uten å tenke på konsekvensene og konkurransen mot Norwegian eller SAS, mener Einan.

- Føler jeg er i fengsel

Boken Fritt fall tar spesielt for seg flyselskapet Qatar Airways, som har daglig rute til Oslo.

Jeg føler jeg er i fengsel eller at jeg blir behandlet som et barn, sier en av de kabinansatte som uttaler seg anonymt i boken.

Dette er reglene selskapet har laget for de ansatte:

Det

er ikke lov å fagorganisere seg, og det finnes ingen tillitsvalgte.

Alle ansettes på kontrakt for tre år, og i denne perioden forplikter man seg til ikke å gifte seg, få barn eller skille seg.

Først etter fem år kan man søke selskapet om å få lov til å gifte seg.

Alle ansatte må bo i selskapets leiligheter og være hjemme senest kl. 04, uavhengig om man skal jobbe eller ikke.

Den som vil forlate leiligheten før kl. 07, må søke en uke i forveien.

Den ansatte må oppholde seg i leiligheten de siste 12 timene før en flyving, ærender i denne ­perioden kan være på maks 90 minutter.

Forbud mot røyk, alkohol og svinekjøtt i leiligheten. Uanmeldte inspeksjoner skal kontrollere at reglene overholdes.

Besøk tillatt bare mellom 0722. Skal noen overnatte, må det være nær slektning eller kollega av samme kjønn.

Er du mann og får besøk av din mor, blir hun henvist til hotell.

Når man bærer uniform, et det forbudt å være sammen med personer av det motsatte kjønn.

Den som vil reise ut av landet i en friperiode, må søke om lov.

Slik ble Qatar Airways feiret på Oslo Lufthavn da selskapet startet sin rute til Norge i oktober 2011. Foto: Aas, Erlend