Økonomi

Norwegian taper for SAS og NSB på omdømme

SAS suser fra Norwegian på den årlige omdømmemålingen fra Apeland og Reputation Institute. - Folk heier ikke lenger på Norwegian, mener administrerende direktør Ole Christian Apeland.

SAS suser fra Norwegian på omdømmemålingen til Apeland og Reputation Institute.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

SAS styrker sitt omdømme kraftig i Norge, viser årets omdømmemåling RepTalk 2015. SAS bedrer sin situasjon med seks poeng fra i fjor og er tett innpå betegnelsen «fremragende».

Fremgangen for SAS er formidabel, tatt i betraktning at selskapet var på randen av konkurs for litt over to år siden.

Norwegian klarer ikke å henge med, øker tre prosentpoeng men er 10 poeng bak SAS. Norwegian blir til og med slått av utskjelte NSB, selv om det bare er 0,2 poeng som skiller de to.

Undersøkelsen er utført før streiken i Norwegian, og konflikten som rammet tusenvis av passasjerer hver dag påvirker derfor ikke Norwegians resultater.

— Heier ikke lenger på Norwegian

– Vi ser likevel at Norwegian sliter med å komme tilbake til tidligere høyder. Selskapet har mistet posisjonen som Askeladden i luften, selskapet nordmenn heier på. Nå er det SAS som er favoritten, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Resultatene av RepTrak Norge 2015 viser at SAS styrker sitt omdømme til 79,3, og er bare 0,7 poeng fra kategorien «fremragende omdømme».

Norwegian krabber oppover med tre poeng etter fjorårets omdømmestup og lander på 69,5 poeng – 10 poeng bak SAS.

SAS tar også markedsandeler

Lavprisselskapet Ryanair har bunnplassering uansett bransje i RepTrak 2015 med 48,7 poeng, men har forbedret omdømmescoren med 2,1 poeng.

– Ryanair viser at også virksomheter med svært dårlig omdømme kan tiltrekke kunder, hvis de bare priser seg lavt nok, sier Ole Christian Apeland.

SAS vinner over Norwegian ikke bare på omdømme. Etter at det norske lavprisselskapet har spist seg inn på SAS' dominerende posisjon i Norge gjennom flere år, er det SAS som nå øker.

I fjor hadde SAS tre ganger så høy vekst som Norwegian i det viktige innenriksmarkedet. Mens Norwegian hadde en passasjervekst på 300.000 reisende, økte SAS med 1 million reisende.

For knappe to år siden ble det igjen åpnet for opptjening av bonuspoeng på innenriksreiser, etter en forbudsperiode som SAS kritiserte, og Norwegian nøt godt av.

Finn.no på topp

Norges 50 mest synlige virksomheter, nominert av befolkningen, er målt.

Nykommeren Finn.no vipper trippel omdømmevinner Stormberg ned fra tronen. Finn.no oppnår 85,6 poeng av 100 mulige. Google går fram fra fjorårets tredjeplass til en annenplass i år, mens meieriselskapet TINE kommer på en tredjeplass.

– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet er høy. De fleste selskapene går frem, og hele syv selskaper er helt i toppklasse med et fremragende omdømme, sier Apeland.

Interessert i nyheter om fly og luftfart? FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også

  1. Norwegian legger ned norske ruter på Torp

  2. Nå starter flyreisen fra Gardermoen på en ny måte

  3. 50 mill. flyreisende i Norge for første gang

Les mer om

  1. Luftfart