Nye tester viser hvordan ombordstigning kan gå raskere
I et samarbeid med EasyJet har London Gatwick lufthavn jobbet med nye måter for å gjøre ombordstigningen mer effektiv.
Gatwick opplyser ifølge BBC at ulike boarding-rutiner kan redusere tiden med 10 prosent fra passasjerer står i gaten til de sitter i flysetet. Foto: ARKIV: John Stillwell / AP /NTB scanpix
Det skriver BBC News.
Blant disse tiltakene er å plassere passasjerer på vindusrekkene først, med start bak i flyet, etterfulgt av setene i midten og til slutt langs midtgangen.
Også grupper – eller familier som må sitte sammen – starter bakerst, men blir plassert etter rader.
De ulike ombordstigningsmønstrene er avhengig av hvor mange familier eller enkeltpassasjerer som skal reise.
Noen passasjerer kaller det «bingo-boarding». Foto: London Gatwick airport
I testene som alt er gjort, sier Gatwick at et flyselskap klarte boardingen av 158 passasjerer på 14 minutter. Det er opptil tre minutter raskere enn normalt, sier en talsmann.
Les mer om testene her (Gatwick mediacentre):Bingo
Gatwick eksperimenterer også med måter å sørge for mindre kø i gaten.
Snarere enn å informere over høyttaler hvilke seterader som kan stille seg i kø, skal passasjerer nå via digitale skjermer se når deres sete er klart for ombordstigning.
En talsmann for Gatwick sier det er nærmest umulig å få til effektiv ombordstigning kun via beskjed over høyttaler. Han sier ordningen med digitale skjermer har fungert godt.
«Passasjerer kan vente med å reise seg til deres setenummer kommer opp på den store skjermen og deretter gå om bord uten å måtte stå i kø».
Talsmannen sier flere virker som de liker det og kaller det for «bingo-boarding».
Så langt har eksperimentene kun vært fra én gate, men flere flyselskaper er ventet å bli involvert.
Slippe barnegråt
Andre flyselskaper har eksperimentert med seteplassering. Nylig fikk Japan Airlines mye oppmerksomhet etter å ha introdusert et bookingsystem som gjør det mulig for passasjerer å slippe å sitte i nærheten av veldig små barn.
Les mer om
Flere artikler
Ny smittevernveileder: Krever tomt midtsete mellom passasjerer
Venter du på refusjon fra et reisebyrå? Nå er det endelig slått fast hvem som har ansvaret.
Peter Vermeij og reisefølget ble nektet å forlate Hurtigruten i Ålesund
Flyselskapene med ny trend - tilbyr reiser uten destinasjon
Umulig å se, men ingen sure miner da SAS-passasjerene tok på munnbind
Geir Karlsen om de tøffe forhandlingstimene: – Det har vært kamper overalt