Økonomi

Kongene av norske matbutikker starter netthandel

Med kjeden Meny, går Norges største dagligvarekonsern i strupen på kolonial.no og marked.no.

Menys-sjef Vegard Kjuus i butikk sammen med frukt- og grøntansvarlig ved Meny Skøyen Maria Aasbakk Eriksen. KNUT-ERIK MIKALSEN

  • Marita E. Valvik

Dagligvarekjeden Meny, som eies av matgiganten Norgesgruppen, er dermed først ute av de tradisjonelle dagligvarekjedene med netthandel.

Meny har i dag 10 prosent markedsandel i dagligvarebransjen og butikkene er kjent for et stort utvalg, med et prisnivå godt over lavpriskjedene.

Les også

Slik gikk det da vi testet matbutikk på nett

5000 Oslo-kunder får muligheten til å teste nettbutikken som skal inneholde over 10.000 ulike varer, skriver Dagens Næringsliv.

Til høsten skal nettilbudet rulles ut til flere.

Aftenposten skrev i høst at Meny jobbet med planer om nettsatsing og at planen var å lansere en butikk en gang etter nyttår. Den gangen svarte Meny at de ikke hadde bestemt seg for noen ting når det gjaldt netthandel.

Les også

Meny vil åpne nettbutikk over nyttår

I dag domineres markedet av noen få aktører, Kolonial.no, Marked.no og 123 levert.

Mens Meny nå tilbyr et vareutvalg på 10.000 varer, har Kolonial.no og Marked.no et vareutvalg på henholdsvis 4500 og 3500.

– Vår ambisjon er å skape landets råeste matbutikk på nett. Netthandel vil være en ekstraservice, og utvalg og unike ferskvarer er vår største konkurransekraft, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til DN.

Les også

Netthandel vil gi enda mer impulskjøp

Ifølge avisen har de andre dagligvarekjedene fremdeles ingen planer om netthandel.

Da Rema-milliardæren Ole Robert Reitan første gang startet med internetthandel, gikk det galt. Han endte opp på sykehus.

Rema 1000 leverer i dag varer til Kolonial.no.

Meny-sjef Vegard Kjuus sier til DN at de ikke skal etablere egne lagre, men bruke butikkene som allerede eksisterer.

– Plukkostnaden er den eneste variable utgiften her. Meny investerer i første omgang ikke i kjøle- og frysebiler, men i poser som har kjøle- og frysekapasitet. Vi kjøper leveransetjenester fra ZoopIt gjennom et partnerskap, og det vil være et leveringstillegg som er konkurransedyktig i markedet, sier Kjuus til avisen.

Han tror det blir en jevn fordeling av kunder som henter de ferdigplukkede handleposene i butikkene eller som velger å få varene hjemkjørt.

Prisen på tjenesten skriver avisen ikke noe om.

LES OGSÅ: Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag?  Her får du svaret

Les også

«Matvarer på nett er en revolusjon du har både tid og råd til»

  • Hva inneholder mest salt, Sætres bokstavkjeks eller Kims potetgull?
  • Lurer du på hvorfor matkjedene tjener så mange penger? Slik blir ei krone der og ei krone der til milliarder.
  1. Les også

    Matkrigen på nett tar av og gir lavere priser

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Meny
  2. Netthandel
  3. Næringsmiddelindustrien
  4. Handel

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Rema kjøper seg inn i mathandel på nett

  2. VERDEN

    I Norge går selskaper konkurs. Men i ett land selges 20 prosent av alle dagligvarer på nett.

  3. ØKONOMI

    Matkassene på nett: - Nå tar vi på oss boksehanskene

  4. ØKONOMI

    Meny må tenke helt nytt – finner ikke store nok lokaler

  5. ØKONOMI

    Kjøper mer fersk fisk og mindre sjokolade

  6. ØKONOMI

    Stine Røsand (31) får ansvar for Stein Erik Hagens milliardsatsing