Økonomi

Salget av lokalmat øker kraftig

Øl er den delen av lokalmaten som øker mest. Men nordmenn har fått øynene opp for annen lokalmat også.

Matminister Sylvi Listhaug fikk smake på lokaløl fra Austmann i Trondheim under matmessen Grüne Woche i Berlin tidligere i år. Fra venstre: Thomas Sjue i Austmann, Petter Nome i Bryggeriforeningen, Vinko Sindelar i Austmann og mat og Listhaug. Foto: Marita E. Valvik

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Oster fra småprodusenter, spekeskinke fra nabogården, eplejuice fra en lokal produsent. Ferske tall fra analysebyrået Nielsen viser at nordmenn er villige til å betale litt ekstra for å få lokalprodusert mat. Omsetningen økte med 10,3 prosent fra i fjor til i år. I samme periode økte vanlig matsalg i dagligvarebutikker med 3,5 prosent.

Totalt omsatte lokalmat for 4,2 milliarder kroner siste året. Dette er det som er solgt i dagligvarebutikker, i tillegg kommer maten som selges i restauranter, gårdsbutikker, bondens marked og på nett.

  • Les også: Mikrobryggeriet fra Trondheim fikk ølpris i Tyskland.
    — Det er helt fantastisk utvikling og viser hvilket potensial det er for bønder som vil satse på kvalitetsprodukter, sier mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug til Aftenposten.

Mellom 1500 og 1700 lokale matprodusenter

Landbruksdepartementet har en målsetning om å øke lokalmatsalget til 10 milliarder innen ti år.

— Det tror jeg vi får til, sier Nina Sundqvist, leder i Matmerk.

Hun antar at det mellom 1500 og 1700 lokalmatprodusenter i Norge. Disse får i dette øyeblikket tilbud om å registrere seg i en nasjonal database, slik at kunder i restaurantbransjen, dagligvarebutikker og andre kan få informasjon om produktene som finnes.

Netthandel kan bidra

Listhaug tror at flere nettbutikker vil bidra til å øke salget av lokalmat i fremtiden. For en stund siden ble det kjent at Rimi-gründer og Orkla-eier Stein Erik Hagen satser på nettmat gjennom selskapet marked.no.

  • Utfordringen for mange lokalprodusenter er å finne en hylle å selge varene fra, selv om dagligvarekjedene er blitt flinkere. Jeg tror netthandel gir forbrukerne litt mer tid til å vurdere produktene, sier Listhaug og fortsetter:

— Det er ikke så lett å oppdage alle matskattene i matbutikkene når du haster hjem mellom jobb og barnehage, sier hun.

Lavpris vs. kvalitet

Norge er et av landene som har flest lavpriskjeder og hvor dette segmentet er stadig økende. Nå er selges 60 prosent av dagligvarene våre gjennom lavpriskjedene.

— Hvordan skal du få de lavpriselskende nordmennene til å velge den dyrere lokalmaten?

— Veksten vi ser nå viser at markedet er der. Det er stadig flere som velger noe annet til fredag og lørdag eller når de skal kose seg, og disse er villige til å betale for det ekstra utvalget og kvaliteten, sier Listhaug.

Øl, øl og mere øl ...

I undersøkelsen Nielsen har gjennomført viser det seg at det er lokaløl som øker mest i prosent. Totalt omsetter lokaløl nå for 220 millioner kroner.

— Vi ser at flere bytter ut utenlandsk vin med norsk øl. Det bidrar til flere arbeidsplasser i Norge, og det trenger vi, sier Listhaug.

Hun tror også at flere velger norsk lokaløl når de skal kose seg og mange setter pris på smaken på samme måte som man nyter en god vin til mat.

Eksportmuligheter

— Vi ser også at flere får mulighet til å eksportere ølet. Til tross for at norsk øl er dyrt i utlandet, klarer norske produsenter på konkurrere med hjemlandets ølprodusenter, sier hun.

Thomas Sjue og Vinko Sindelar i bryggeriet Austmann fra Trondheim har fått en fot innenfor det kjente varehusen KaDeWe i Berlin. Foto: Marita E. Valvik

Hun trekker også frem norsk fenalår, som i disse dager er på vei inn i Frankrike og Belgia.

— Det er så mange bønder som nå tenker nytt og som er villig til å prøve og feile, og satse, sier hun.

Håpet er at flere småbønder som i dag ikke kan leve av gårdsbruket, tør å satse på lokalmat og dermed kan skape sin egen og kanskje flere arbeidsplasser i Bygde-Norge.

— Det handler om å utnytte gården og ressursene som finnes. Her er det mye spennende på gang, sier ministeren.

  1. Les også

    Bryggeri- og Drikkevareforeningen: Har avdekket ulovlig ølsalg i norske butikker

  2. Les også

    Listhaug vil gjøre bønder til gründere

  3. Les også

    Listhaug åpner for gårdssalg av sterksider

  4. Les også

    Sommerslappe kunder og været får skylden for prishopp på mat

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Koronaviruset førte til eksplosiv vekst i dagligvarehandelen

  2. ØKONOMI

    Rapport: Viruskrisen gir kraftig vekst for norsk dagligvare

  3. ØKONOMI

    Nordmenn elsker lavpris. Det gjør at dagligvareeksperter frykter for supermarkedenes fremtid.

  4. ØKONOMI

    Nå kommer kundene tilbake til Rema 1000

  5. ØKONOMI

    Tre måneder igjen av 2017, og Rema har fortsatt dårligst utvikling

  6. ØKONOMI

    Rema har tapt fem års forsprang