Økonomi

Den nye generasjonen SAS-fly har lynraskt wifi og bredere seter

SAS setter nå i gang den største flåtemoderniseringen siden 1980-tallet. Splitter nye fly halverer støyen og kutter utslipp.

Slik blir det nye interiøret i SAS' nye Airbus A320neo-fly. Selskapet skal kjøpe 30 av typen. SAS

  • Knut-Erik Mikalsen

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS viser hvodan kabin-interiøret i SAS-flyene skal se ut. Dette bildet er tatt i et av SAS' langdistansefly, Airbus A330, som nylig har fått samme interiør som de nye flyene. Knut-Erik Mikalsen

Tirsdag får SAS levert det første av i alt 30 fabrikknye kort- og mellomdistansefly av typen Airbus A320neo. Chr. Brinkmann

Tirsdag får SAS levert det første av i alt 30 fabrikknye kort- og mellomdistansefly av typen Airbus A320neo. Chr. Brinkmann

Tirsdag ettermiddag mottar SAS det første av 30 nye fly av typen Airbus A320 neo, som er Europas nye storsatsing i luftfarten.

Nyflyet er Airbus-fabrikkens siste stikk mot sin amerikanske konkurrent Boeing.

På utsiden vil flyet, i alle fall for folk flest, se ut som hvilket som helst annet SAS-fly med den vanlige bemalingen. Det er først innvendig endringene melder seg for passasjerene.

SAS håper disse forandringene skal by på en så mye bedre reiseopplevelse at det påvirker folks valg av hvilket selskap de velger å reise med.

Blant annet er det bredere seter, fordi også vi europeere er blitt større.

  • LES OGSÅ: Kjos kutter til London når Ryanair satser i Oslo

Bedre benplass og bredere seter på de nye SAS-flyene. SAS

  • Om du virkelig vil ha luksus, så anbefaler vi en titt på dette flyet her:

Starter en omfattende fornyelse

– Det er en stor investering å ruste oss i konkurransen i Europa, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Dermed gjør SAS et forsøk på å kneble Norwegian-sjef Bjørn Kjos, som ofte trekker frem selskapets moderne flyflåte med 737–800 som et klart fortrinn i valget mellom de to.

SAS-fornyelsen kommer samtidig med at selskapet er inne i en kraftig vekst på langdistansemarkedet.

Flere nye langrutefly har ført til åpning av nye interkontinentale ruter, blant annet en ny direkterute mellom Oslo og Miami, som går fire ganger i uken. Samtlige langdistansefly har også fått helt en helt ny og oppgradert innredning.

Når selskapet nå får sine fabrikknye Airbus A320neo-fly, innebærer dette starten på en fornyelse også for kort- og mellomdistansetrafikken.

Halvert støy, lavere forbruk

SAS har bestilt 30 nye fly med opsjon på ytterligere 11.

Flyene støyer langt mindre enn tidligere modeller, og bruker 20 prosent mindre drivstoff.

Listeprisen for bestillingen er beregnet til 16 milliarder kroner. Men investeringen i nye fly stanser ikke med dette:

SAS putter ytterligere 500 millioner kroner inn i en ombygging av kabinene på alle sine 100 kort- og mellomdistansefly, noe som gjør dette prosjektet til den største make-up selskapet har foretatt siden Janne Carlzons berømte opprustning av selskapet på 1980-tallet.

– Dette er vi overbevist om blir knallbra – både for miljøet og for passasjerene, sier Johansen.

Tirsdag får SAS levert det første av i alt 30 fabrikknye kort- og mellomdistansefly av typen Airbus A320neo. Chr. Brinkmann

Bredere seter

For de reisende med de nye kort- og mellomdistanseflyene blir det trolig mest iøynefallende at selskapet for første gang i historien går bort fra den blå-pregede kabinen.

De nye A320neo-flyene er de første som får den nye gråfargen som på selskapets nyinnredede langdistansefly. I løpet av et par års tid skal alle flyene, også Boeing 737-flyene, ha det samme interiøret.

Viktigere for reiseopplevelsen med Airbus-flyene blir det imidlertid at beinplassen blir bedre, og at de nye setene faktisk blir en tomme bredere.

Den økte setebredden med 2,5 centimeter er den nye Airbus-standarden som tar hensyn til at vi er blitt litt større.

– Bredere seter gir passasjerene en bedre sittekomfort, og gir en mer behagelig flytur enn dagens seter. God sitteplass blir spesielt viktig på de litt lengre Europa-rutene der disse flyene også skal operere, sier Johansen.

- Folk opptatt av pris, ikke av flytype

Førsteamanuensis ved BI og ekspert på luftfart, Espen Andersen, sier det er på tide at SAS kjøper nye fly som også er mer drivstoffgjerrige enn dagens utgave.

– Med tanke på stigende utgifter til drivstoff og økende avgifter til myndighetene, er det selvsagt lurt å kjøpe fly som kan dempe slike kostnader. Konkurransen om passasjerene er hard, og med lavere kostnader kan man også holde lavere priser. For folk flest tror jeg derimot ikke flytypen har noe å si, der spiller nok billettprisen den helt avgjørende rollen, mener Andersen.

Nyflyene får også en kraftig forbedret WiFi med 12 mbit hastighet som SAS lover skal være rask nok til også å kunne strømme video i flyet. Det blir USB-uttak i setene. Bruk av WiFi blir gratis for alle Eurobonus-medlemmer og reisende i Plus-klassen.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Airbus
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Luftfart
  4. Fly
  5. Økonomi

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    SAS dropper Boeing

  2. ØKONOMI

    De fleste flyene står på bakken. Så lite er igjen av Norwegians flyimperium.

  3. ØKONOMI

    Bedre luft, mindre utslipp: Slik er SAS’ nye langdistansefly

  4. ØKONOMI

    Nordmenn har charterfeber etter mange års nedgang: Nå er sydenturen tilbake

  5. ØKONOMI

    Syden-reisende kan få seg en overraskelse

  6. ØKONOMI

    Milliardunderskudd for SAS etter drivstoffsmell