Økonomi

– Unødvendig å sette kjønn på kakestrøssel

Dr.Oetker selger blå kakestrøssel under navnet «Superhero» og rosa strøssel med navnet «Princess Lillifee». Unødvendig å gi kakestrøssel kjønn, mener tenåring.

Dr. Oetker har en kakestrøssel for «superheroes» og en for «prinsesser».
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Rachel Ringheim (16) sendte meldingen med det blå og rosa kakestrøsselet til Aftenposten med følgende tekst: «Today’s episode of unnecessary gendering».

  • Les også: Er blått automatisk adm.dir og rosa hjerteknuser?

Den engasjerte tenåringen blir provosert over at det blå strøsselet har fått navnet «Superhero», mens det rosa har fått et prinsesse-navn, «Princess Lillifee».

Gutter leker - jenter er pene

Dette er ikke første gang produsenter velger å lage kjønn på helt nøytrale produkter.

For bare et par år siden så Eurosko seg nødt til å trekke tilbake reklameplakter etter reaksjoner fra publikum. Dette var reklameplakater for jente- og guttesko med ordlyden:

«Boys want shoes they can play in» - «Girls want pretty and girly shoes».

Fra reklamekampanjen til Eurosko i 2015.

Blå adm.dir og rosa hjerteknuser

Også kleskjeden Name It fikk tyn for body til baby. Da var det teksten blå og en rosa, med henholdsvis disse tekstene printet på: «Adm.dir» og «Hjerteknuser».

Den gangen synes ikke Name It dette var noe problem.

Barneklær i kjeden Name It fra 2014.

– Mange kjemper hardt for å bli kvitt kjønnsroller

Ringheim er oppgitt over Dr.Oetker, som produsterer kakestrøsselet som selges i stort sett alle norske dagligvarebutikker i disse dager.

– Selv små ting som dekorasjon til desserter håndhever kjønnsroller som mange kjemper så hardt for å bli kvitt. Små jenter og gutter burde bli oppdratt til tanken om at de kan og burde være hvem de vil, om det er prinsesse eller superhelt. Å dele jenter og gutter inn i rosa og blått, er skadelig for unger som så lett blir påvirket av alt rundt seg, sier hun.

Ringheim legger til at det er vanskelig å uttrykke akkurat hvorfor hun blir så sint på dette.

Hver dag denne høsten har avisene skrevet om kvinner som blir seksuelt trakassert i ulike bransjer og blått og rosa kakestrøssel ser lite ut i den sammenhengen. Likevel handler det om hvordan gutter og jenter blir dratt inn i kjønnsrollemønster som ikke er heldig i det lange løp.

– Forbrukerne savnet noe blått

Dr.Oetker sier til Aftenposten at dette er produkter som selges i flere land og ikke bare i Norge, men at de vurderer å skifte design.

– Vi tilbyr strøssel i flere farger, størrelser og varianter i forholt til hva markedet etterspør, sier administrerende direktør Øystein Bu i Dr. Oetker Norge.

«Prinsesse Lillifee» er et lisensprodukt basert på bøkene med samme navn og en av bestselgerne.

– Den blå varianten kom som et krav fra forbrukere om at det manglet en variant med blått tema, forklarer han.

– Kunne kanskje valgt et annet navn

Videre sier Bru at de hele tiden vurderer sortiment og design, og ønsker at produktene er i tråd med samfunnstrendene.

– Dersom det viser seg at forbrukerne ikke lenger ønsker rosa eller blå pynt, vil dette bli erstattet av nye farver, sier Bu.

– Problemet er ikke farvene, men kombinasjonen navn og farve. Er det nødvendig å gi den blå navnet «Superhero»?

– Sett i ettertid, kunne vi kanskje ha valgt et annet navn og forsøkt å være enda mer kjønnsnøytrale. På den annen side er det dette mange forbrukere ønsker seg, så det er en vanskelig balansegang, sier Bu.

Ser du nøytrale produkter markedsført som jente- og guttevarianter? Send gjerne bilde og en liten beskrivelse til Marita.valvik@aftenposten.no, eller klikk på navnet øverst i saken.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Kjønn
  3. Dr. Oetker
  4. Navn