Økonomi

Dagligvareselskap gir 100 millioner til gode formål

Overskudd fra salg av skyr, tubeost og ekstra lett rømme gir 100 millioner kroner til blant annet utdannelse til barn i Sør-Afrika, støtte til unge kreftsyke og norske musikkorps.

Når Kavli tjener penger på disse produktene, går halvparten av overskuddet til gode formål. Kavli

  • Marita E. Valvik

Det er ikke sikkert du har lagt merke til det: På tubeostene til Kavli er det et rundt, blått merke. Der står det «Overskuddet fra Kavli går til gode formål.»

I praksis betyr det at når Kavli hadde et drømmeår i fjor, med et driftsresultat på 300 millioner kroner og en omsetning på 3,3 milliarder kroner, overføres 100 millioner kroner til Kavlifondet, som eier Kavli.

Resten av overskuddet investeres tilbake i selskapet.

– Vi har lenge hatt en ambisjon om å bidra med 100 millioner kroner i året til Kavlifondet. Nå er vi der, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli.

Dette er over halvparten av resultat etter skatt, 46 prosent av dette resultatet reinvesteres i selskapet.

– Vår policy er at 50 prosent av resultat etter skatt blir gitt i utbytte til Kavlifondet og 50 prosent går til oppkjøp og investering i eksisterende virksomhet, sier Volden.

I 2017 delte Kavlifondet ut 82,2 millioner kroner. Disse går til 45 aktive prosjekter i 17 land. 60 prosent går til humanitære prosjekter, 30 prosent til forskning og 10 prosent går til kultur. Mye av de humanitære prosjektene dreier seg om utdanning til barn og unge, blant annet i Sør-Afrika, Zimbabwe, Nepal og Etiopia.

Forskningen støtter flere kreftprosjekter og behandling av tvangslidelser, mens kulturstøtten blant annet går til Norges Musikkorps Forbunds sommerferie til barn som ikke har andre tilbud.

For åtte år siden takket konsernsjef Erik Volden Q-Meierisjef Bent Myrdahl for suksessproduktet Skyr. Nå er det rømmen Drømmelett som gir et godt bidrag til resultatet i Kavli. Arkivfoto Furulund Svein Erik

Skal bidra med 1 milliard

Nå gjør fondet regning med at alle 100 millionene fra Kavli vil bli utdelt i år.

– Det stopper ikke der, slår Volden fast.

Fra nå og til 2025 skal Kavli tilsammen overføre 1 milliard kroner til fondet.

Samtidig skal de ha kjøpt virksomhet for 1 milliard kroner.

– Begge målene er særdeles ambisiøse, men slett ikke urealistiske, sier han.

Kavli eier blant annet Q-Meieriene. Da de satset på den lille utfordreren i meierimarkedet, tynget Q Kavlis regnskap i mange år. Store underskudd betød mindre penger til veldedige formål, noe Kavlifondet merket godt.

– Nå er det Q-Meieriene som bidrar mest. Lanseringen av rømmen Drømmelett har rett og slett vært en drøm. Men aller viktigst har lanseringen av yoghurten i pose vært, sier Volden.

Den kom i 2015 og fikk raskt følge av de mindre posene til de aller minste barna, som også ble en suksess.

  • Les også: Ikke alt Q-Meieriene gjør er suksess. Her ber Q-sjefen om ærlig tilbakemelding og ender med å fjerne produktet fra butikkene.

Inspirerer de ansatte

Interne undersøkelser i selskapet sier at fire av fem medarbeidere er stolte av å jobbe i et selskap med Kavlifondet som eier.

– Det betyr enormt mye for de ansatte at vi kan gi samfunnet noe tilbake, sier Volden.

Han legger heller ikke skjul på at han trives bedre med dette eierskapet enn å «bare» jobbe for at andre skal bli rikere.

– De ansatte får også lov å gi bort 10 prosent av fondets utdelinger til prosjekter de brenner for. Det betyr at de kommer tettere på prosjektene og jobben blir mer meningsfull, sier Volden.

Blant annet har Stine Sofies Stiftelse og Pøbelprosjektet fått penger fra de ansatte.

Fire land – tøft i England

Kavli har i dag virksomhet i Norge, Sverige, Finland og England. Mens det er god utvikling i de tre første landene, sliter konsernet litt mer i England.

– Store endringer i dagligvaremarkedet, samt usikkerheten rundt Brexit bidrar til det. Samtidig er det en annen bedriftskultur der, og de ansatte kjenner ikke like godt til fondets gode formål, sier Volden.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Stiftelser
  3. Veldedighet
  4. Q-Meieriene AS
  5. Kavli
  6. Tine

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene