Økonomi

Veien til suksess går via Oslo vest

Etter 20 år i motebransjen har Øyvind Holmen skjønt hvor i landet det gjelder å lykkes.

- Det kan ta 10–15 år mellom hver gang man opplever at noe slår like godt an som Parajumpers, sier klesagent Øyvind Holmen i Ventus Nordic AS. Blant bestselgerne er damemodellen han har i hånden.
  • Øystein Aldridge
    Øystein Aldridge

«Gullgruven» er en artikkelserie i Aftenpostens økonomimagasin.

— Jeg husker jeg syntes jakken var kul. Det var liksom noe med den, sier Øyvind Holmen.

I syv år har han solgt jakker fra Parajumpers (PJS) til vestkantungdom – og alle andre. De superpopulære dunjakkene fra Italia er den største inntektskilden til Ventus Nordic AS, som Holmen er majoritetseier i.

De fleste PJS-jakkene koster mellom 6000 og 8000 kroner i butikk, den dyreste ligger på 25.000. Salget har gitt Holmen og hans fire ansatte et overskudd på drøyt 10 millioner kroner hvert år de siste fire årene.

Selv om Holmen likte PJS-jakken, kunne han ikke være sikker på at den skulle slå an. Ikke før en viss kjøpergruppe hadde gitt tommelen opp.

— Mote starter på Oslo vest. Lykkes man der, lykkes man i resten av landet, sier Holmen.

Les også: De designer noen av Norges mest kjente merkevarer

St. Tropez

Historien om PJS starter i 2006, for øvrig siste gang Ventus Nordic gikk med underskudd. På ferie i St. Tropez fikk Holmen øye på en PJS-jakke i et butikkvindu.

I Ventus Nordics lokaler på Sjølyst henger suksessjakkene til Øyvind Holmen tett i tett.

Butikken var stengt for kvelden, men Holmen gikk tilbake dagen etter. Han fikk kontaktinformasjon til produsenten, et lite familiefirma i Italia. Året etter traff han dem på et hotellrom i Firenze. Høsten 2007 var PJS til salgs i butikker som Tatler, Ferner Jacobsen og Svean. Holmens «værhaner». De som driver markedet.

— Disse butikkene er veldig viktige for oss. Når vi kan fortelle mulige kunder andre steder i landet at en jakke funker hos Ferner Jacobsen, er det med en gang mer interessant, forteller Holmen.

Les også: Hvorfor går noen selskaper bedre enn alle andre?

Stopper salget

Jakkene «funket» umiddelbart. Fra Oslo vest er veien kort til landets alpinanlegg, og PJS fikk raskt plass i butikkvinduer i Hemsedal, på Geilo og Beitostølen. Etter hvert kom high end -butikkene i Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø på banen.

I dag er Holmen mest opptatt av at ikke alle skal selge PJS. De siste par årene har han tatt noen grep.

— Vi har stoppet salget i 35–40 butikker. Vi selger ikke lenger til rene nettbutikker. Det er ikke noe hyggelig, men det er nødvendig, sier Holmen.

Distribusjonen er svært selektiv. Kundene blir valgt ut etter nøye vurdering. Strategien er Holmen og de italienske produsentene enige om.

— De ønsker å etablere en merkevare som er kommet for å bli, og det vil jeg være med på, sier Holmen.

Les også: Tjener fett på å slanke nordmenn

Alle skulle få

Etter over 20 år i klesbransjen vet han litt av hvert om overeksponering av merkevarer. Blant annet solgte Holmen i sin tid Kejo, et boblejakkemerke som var svært synlig i årene 2003–2005.

Han fant det i Italia, og ble umiddelbart kjempegiret. Det norske markedet ble pumpet fullt av Kejo-jakker. Alle skulle få. I ettertid ser Holmen at Kejo ble overdistribuert. Tilgjengeligheten var for stor.

— Salget gikk rett opp. Og rett ned igjen. Jeg lærte en del om tilbud og etterspørsel, at man må være flink med lagerstyring. Det er viktig at butikkene går tomme iblant, sier Holmen.

Innstrammingen i distribusjonen av PJS førte til at inntektene til Ventus Nordic sank med 10 millioner kroner fra 2011 til 2012. I fjor var selskapet nesten tilbake til 2011-nivå igjen.

— Nå er vi mer bevisste på å fordele omsetningen over lengre tid, sier Holmen.

Isba og Levi's

I tillegg til Kejo har han i løpet av årene hatt fingrene borti blant annet Guess, Murphy & Nye, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Fred Perry og Napapijri.

Foruten PJS jobber Holmen i dag med merker som Cape Horn, Ecoalf, Ciesse Piumini og flere andre.

Nye merker ser han etter på reiser og messer. I Italia, London, St. Tropez, New York, Las Vegas. Blandingen av interesse og erfaring har gjort at han har utviklet en teft for hva som kommer til å fungere.

— Jeg har jo både vært med på noen suksesser og erfart hva som ikke fungerer. Dessuten er det min egen stil jeg ser etter. Jeg liker den litt sportslige greia, sier Holmen.

Interessen har alltid vært der. Det startet på ungdomsskolen. Med støvler fra Isba og sko fra Mephisto. Millet-jakker, Levi's-bukser, Busnel-luer og Paul & Shark-gensere.

— Vi var en liten klikk som var veldig merkebevisste. Jeg husker jeg måkte snø for å tjene penger til merkeklær, minnes Holmen

- Og dette var selvsagt på Oslo vest?

— Nei. Jeg er fra Hokksund, jeg.

Les flere Gullgruven-saker:

De designer noen av Norges mest kjente merkevarer

Les også

  1. Her er er Norges eneste treningssenter kun for overvektige

  2. Tjente sin første million på trailercaps

  3. Dette pensjonatet er familiens arvesølv