Økonomi

Aftenposten fikk pris for sin event-satsing

Onsdag kveld delte Sponsor- og Eventforeningen ut heder til fjorårets beste prosjekter. Aftenposten Event vant årets bransjepris for sin satsing på redaksjonelle eventer.

Steve Wozniak, en av Apples grunnleggere, var en av gjestene under eventet Teknologi og fremtidens arbeidsmarked i januar i fjor.
  • Aftenpostens redaksjon

Sponsor- og Eventprisen er bransjens årlige fagdag og festmarkering. Den ble avholdt onsdag kveld i Oslo. Tilsammen ble det delt ut ti priser.

Aftenposten vant Årets Bransjepris for sin satsing på eventer som publiseringsplattform. De var nominert sammen med Telenor, Statoil, EAT og Warner Bros og DNB.

– Styrker merkevaren Aftenposten

Juryen begrunnet blant annet utmerkelsen slik:

«I en krevende tid for mediebransjen har dette mediehuset jobbet strategisk for å lansere nye produkter. De har endret strategi og lansert event som en ny publiseringsplattform for sin journalistikk. (...) Ved å flytte det redaksjonelle stoffet ut på scenen under de ulike arrangementene tiltrekker de seg nye målgrupper, styrker merkevaren, og skaper en intern stolthet blant journalistene som får mulighet til å gi av sin kunnskap over flere flater. Ved å bruke event som kommunikasjonskanal har vinneren av årets bransjepris vist seg som en innovativ, åpen og engasjerende aktør.»

Juryen nominerer i hver av de ti kategoriene og avgjør vinneren i ni av dem, men i den tiende kategorien, Årets Bransjepris, stemmer medlemmene i Sponsor- og Eventforeningen frem vinneren blant juryens fem nominerte.

Ikea vant pris for Årets Perle

I 2014 arrangerte Aftenposten sitt første såkalte event, møter mellom Aftenpostens team, eksperter og lesere. Avisen har arrangert eventer om byutvikling, klima, teknologi og utenrikspolitikk i tillegg til A-magasinet live og ulike Aftenposten Junior-arrangementer.

Aftenposten Event var også nominert i kategorien Årets Perle for klimakonferansen Kloden vår, men i den kategorien var det Ikea som vant pris for sin kampanje sammen med Røde Kors, som bygget opp en 25 kvadratmeters krigsherjet syrisk leilighet i forbindelse med NRKs TV-aksjon.

Sponsormarked i vekst

Sponsormarkedet i Norge økte omsetningen til 4,62 milliarder kroner i 2016, opp 3,5 prosent fra 2015. Vekst forventes også i 2017. Dette viser tall fra Sponsor Insight.

Alpinlandslaget er Årets sponsorobjekt

Alpinlandslaget og Norges Skiforbund kåret til Årets Sponsorobjekt.

Prisen Årets Sponsorkampanje gikk til Telenor sammen med Aksel Lund Svindal og NSF Alpint for Aksels Gullmedalje.

Telenor ble, i tillegg til å vinne Årets Sponsorkampanje, vinner av Årets Idrettssponsor basert på hele sin portefølje av idrettsponsorater.

I kategorien Årets Kultursponsor ble vinneren Statoil og det for sin musikalske talentsatsing gjennom Morgendagens Helter.

Prisen Årets Eksterne Event gikk til NHO og Gyro for NHO Årskonferansen, med tema det nye arbeidslivet.

I kategorien Årets Interne Event vant PwC og Fieldwork – for PwC Ledetråden med kreativ bruk av internkommunikasjon.

DNB vant, som i fjor, to priser, Årets Samfunnsengasjement og Årets Innovasjon.

Under eventet Teknologi og fremtidens arbeidsmarked i september forklarte Primavera de Philippi hvordan blockchainer fungerer.

Les også

  1. Se Aftenpostens første konferanse «Teknologi og fremtidens arbeidsmarked», med Steve Wozniak på scene.

  2. Rita McGrath besøkte vårt teknologi-event i høst: – Norge er som USA på 80-tallet

  3. Aftenpostens klimakonferanse #klodenvår ble trukket frem av juryen.

Les mer om

  1. Aftenposten